عصر خودرو

موافقت شرکت خودروسازی نیسان با سرمایه گذاری جدید در انگلیس به رغم برگزیت

عصر بازار- «کارلوس گوسن» مدیر اجرایی شرکت خودروسازی چندملیتی ژاپنی نیسان روز پنجشنبه از تصمیم این شرکت به سرمایه گذاری های جدید در انگلیس متعاقب کسب تضمین دریافت غرامت از سوی دولت 'ترزا می' در ارتباط با برگزیت، خبر داد.

موافقت شرکت خودروسازی نیسان با سرمایه گذاری جدید در انگلیس به رغم برگزیت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، روزنامه گاردین در گزارشی روز پنجشنبه نوشت: شرکت خودروسازی نیسان در نظر دارد که سری جدید خودروهای «قشقایی» و «اکس تریل» را در کارخانه اش در منطقه ساندرلند انگلیس تولید کند.
    به نوشته این روزنامه انگلیسی، این اولین سرمایه گذاری بزرگ در صنعت خودروسازی پس از همه پرسی برگزیت در 23 ژوئن گذشته به شمار می رود.
    گاردین نوشت: «کارلوس گوسن» مدیر اجرایی نیسان که به دلیل نگرانی از عواقب خروج این کشور از اتحادیه اروپا (برگزیت) به دنبال دریافت تضمین غرامت از سوی دولت بوده است، روز پنجشنبه اعلام کرد که تصمیم به سرمایه گذاری در انگلیس را متعاقب دریافت تضمین از سوی دولت «ترزا می» گرفته است.
    به گفته تحلیل گران اقتصادی، عدم سرمایه گذاری جدید نیسان در سایت تولیدی اش در منطقه ساندرلند می توانست موقعیت شغلی 7 هزار را به خطر اندازد.
    «ترزا می» نخست وزیر انگلیس نیز روز پنجشنبه ضمن استقبال از طرح سرمایه گذاری نیسان در کشورش، گفته است: این مساله نشان می دهد که دولت به توسعه و حمایت از صنعت خودروسازی به منظور آنکه بتواند به رشد خود ادامه دهد متعهد است.
    وی عنوان کرد: سرمایه گذاری جدید شرکت نیسان نشان می دهد که درهای انگلیس همچنان بر روی تجارت باز است.
    توافق دولت انگلیس با شرکت نیسان برای دادن تعهد جبران غرامت متعاقب هشدار اخیر 'کالوس گوسن ' و نیز دیدار اخیر 'ترزا می ' با او در در حاشیه نمایشگاه خودرو پاریس صورت گرفت.
    پیش از این «کارلوس گوسن» گفته بود که ' این شرکت نمی تواند تا پایان مذاکرات برگزیت (با بروکسل و سایر اعضای اتحادیه اروپا)، برای شروع سرمایه گذاری های جدیدش در انگلیس صبر کند'.
    وی در حاشیه نمایشگاه خودرو پاریس گفته بود: 'برای چند ماه آینده نیاز است که سرمایه گذاری های جدیدی در این سایت خودروسازی صورت گیرد و ما نمی توانیم تا پایان برگزیت صبر کنیم و بر همین اساس بایستی یک توافق با دولت انگلیس صورت گیرد.'
    وی افزود: 'دولت انگلیس برای حل این مساله می تواند تعهد جبران غرامت در صورت هرگونه پیامد منفی ناشی از برگزیت، بدهد.'
    کارخانه ساندرلند در سال 1986 در انگلیس بازگشایی و بالغ 7هزار نیروی کار دارد.
    در این کارخانه سالانه پانصدهزار خودرو معادل یک سوم کل خودروهای تولیدی در انگلیس ساخته می شود.
    به گفته منابع انگلیسی، شرکت نیسان در سال گذشته میلادی بیش از 250 میلیون پوند در این کارخانه برای شروع تولیدات جدیدش برای صادرات به بازارهای آمریکا و چین سرمایه گذاری کرده است.
    شرکت رنو از سال 1999 میلادی به یکی از سهام داران اصلی خودروسازی چندملیتی ژاپنی نیسان تبدیل شد، به طوری که تا سال 2013 میلادی مالک 43.4 درصد از سهام آن گردید، در مقابل هم اکنون نیسان نیز 15 درصد از سهام رنو را در اختیار دارد.
    براساس گزارش های منتشر شده، نیمی از سرمایه گذاری های ژاپن در اروپا از جمله مقر شرکت های خودروسازی مثل نیسان، هوندا، میتسوبیشی و بانک های نومورا و دایوا در انگلیس است.
    به گفته منابع انگلیسی، شرکت های ژاپنی که در حال حاضر از انگلیس به عنوان دروازه ای برای اروپا استفاده می کنند، نگران از دو برابر شدن تعرفه های تجارت با اتحادیه اروپا در صورت خروج این کشور از اتحادیه اروپا هستند و به همین دلیل از لندن خواسته اند اثرات نامطلوب بر روی تجارت آنها را به حداقل برساند.
    کارخانه خودروسازی ژاپنی 'تویوتا' نیز که دو کارخانه با 3500 نیرو در انگلیس دارد؛ اخیرا با ابراز نگرانی از آثار منفی برگزیت اعلام کرده بود: ' ما در حرکت رو به جلوی خود از نزدیک آثار برگزیت را بر روی عملیات های تجاری مان در انگلیس نظارت و تحلیل خواهیم کرد تا دریابیم چگونه می توانیم قدرت رقابت پذیری مان را حفظ کنیم و رشدی پایدار را همراه با صنعت خودروسازی انگلیس و سایر ذینفع ها مصون از هر گزندی، حفظ کنیم'.
    دولت انگلیس با این واقعیت مواجه است که یکی از دلایل سرمایه گذاری شرکت های ژاپنی و آمریکایی در انگلیس، انتخاب این کشور به عنوان مبداء ورود و دسترسی به بازار 500 میلیونی اتحادیه اروپاست و تداوم دسترسی به این بازار برای بخش تجارت ژاپن و سایر شرکت های خودروسازی خارجی از اهمیت حیاتی برخوردار است.
    ژاپنی ها در همین راستا در آستانه نشست اخیر گروه 20 در چین، هشدار دادند در صورتی که برگزیت موجب از بین رفتن برخی امتیازات در بازار انگلیس شود، باعث خروج شماری از شرکت های بزرگ ژاپن مثل شرکت های خودروسازی تا بانک ها و شرکت های دارویی از این کشور خواهد شد.
    بر اساس گزارش های منتشر شده ، تقریبا نیمی از سرمایه گذاری مستقیم ژاپن طی سال 2015 با هدف ورود به بازارهای اتحادیه اروپا به بریتانیا سرازیر شد و از پایان سال گذشته میلادی، انگلیس یکی از مقاصد اصلی بازار سهام سرمایه گذاری ژاپن داخل اتحادیه اروپا بوده است.
    براساس آمار منتشر شده از سوی 'اس ام ام تی '، در صنعت خودروسازی انگلیس که بخش زیادی از آن در اختیار سرمایه گذاران خارجی است، بیش از 800 هزار نفر مشغول به کار هستند که سالانه بیش از 1.2 میلیون دستگاه خودرو تولیدی آنها روانه کشورهای اروپایی می شود.
    مردم انگلیس در همه پرسی 23 ژوئن ( سوم تیرماه ) رأی به خروج از اتحادیه اروپا دادند ولی تاکنون لندن مذاکرات برگزیت را با بروکسل و سایر اعضای این اتحادیه که متعاقب فعال کردن ماده 50 پیمان لیسبون صورت می گیرد، آغاز نکرده است.
    انتظار می رود که در اوایل سال آینده میلادی دولت 'ترزا می' ضمن فعال کردن ماده 50 پیمان لیسبون که ناظر بر خروج اعضا از اتحادیه اروپاست، مذاکرات را بروکسل شروع کند.

    برچسب ها