عصر خودرو

کیش اینوکس ۲۰۱۶ (۲۲)

رئیس پژوهشگاه شاخص‌پژوه اصفهان مطرح کرد:کیش اینوکس مکانی برای هم اندیشی و تعامل فعالان اقتصادی و پژوهشی

عصر بازار- رئیس پژوهشگاه شاخص‌پژوه اصفهان با بیان اینکه این پژوهشگاه در رویداد کیش اینوکس ۲۰۱۶ حضور دارد، افزود: این رویداد برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی به کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است و فضای تخصصی آن به هم اندیشی و تعامل فعالان اقتصادی و پژوهشی کمک می‌کند.

رئیس پژوهشگاه شاخص‌پژوه اصفهان مطرح کرد:کیش اینوکس مکانی برای هم اندیشی و تعامل فعالان اقتصادی و پژوهشی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، دکتر امیر محمودزاده با اشاره به اینکه علاوه بر این خصوصی‌سازی که یکی از بخش‌های این رویداد است، ادامه داد: ظهور اقتصاد مبتنی‌ بر دانش و ظهور فناوری‌های جدید، گرایش به امر خصوصی‌سازی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در امر پژوهش فواید توجه به خصوصی سازی در بخش آموزش عالی است. از همین روی بسیاری از دولت‌ها تاکنون در رویارویی با افزایش دائمی هزینه‌های آموزش عالی، رشد بخش خصوصی را همواره تایید و تشویق کرده‌اند. 

    با اشاره به لزوم توانمندسازی علمی جامعه و با تأکید بر نقش دانشگاه‌ها، دانشجویان، پژوهشگران و جامعه علمی کشور برای رشد و بالندگی علمی گفت: پرورش نیروی انسانی متخصص و ماهر و تولید علم نافع و توسعه اقتصاد دانش بنیان  از رسالت‌های مهم دانشگاه‌ها و آموزش عالی به شمار می‌رود و بدون شک برای تحقق توسعه فرهنگی، اقتصادی و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، عزم، اراده و خودباوری ملی جهت رسیدن به خودکفایی اقتصادی لازم است.

     

    محمودزاده ادامه داد: نقش پژوهش و تحقیق و ایجاد فناوری‌های بومی و ملی که به دست دانشجویان، پژوهشگران و دانشمندان ایرانی ایجاد می‌شود در این زمینه موثر و مفید فایده است.
    وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین راهبردها برای تسهیل این فرآیند حضور قدرتمند بخش خصوصی در زمینه پژوهش و تحقیق برای شکل گیری پژوهش اقتصادی است، خاطرنشان کرد: پول‎هایی که هر ساله واسطه تحصیل دانشجویان ایرانی در مقاطع تحصیلات تکمیلی در خارج از کشور به جیب کشورهای مختلف می‌رود، می‎تواند در جهت رشد و توسعه علمی کشور و پرورش دانشجویان با بار علمی بالا در داخل کشور صرف و به کار گرفته شود.

    این مسئول با اشاره به اینکه ضروری است با تصویب قوانین و تسهیل آیین‌‏نامه‎ها، ورود بخش خصوصی در حوزه آموزش عالی بیش از پیش فراهم شود، ادامه داد: اگرچه آموزش عالی تنها بخشی است که با وجود ضرورت حضور بخش خصوصی و سرمایه گذاری در این حیطه، هنوز زمینه فرهنگ‌سازی لازم و ایجاد قوانین و آئین‌نامه‌هایی برای تسهیل ورود بخش خصوصی به آموزش عالی، تحقیق و پژوهش ایجاد نشده  است.

    رئیس پژوهشگاه شاخص‌پژوه اصفهان با اشاره به این موضوع که متأسفانه حتی دانشگاهیان و بدنه دانشگاهی کشور ترجیح می‌دهند در حیطه‌هایی خارج از زمینه پژوهش و آموزش عالی سرمایه‌گذاری کنند، ادامه داد: این امر نمایانگر این است که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش و آموزش عالی هنوز فرهنگ سازی لازم نشده است.

    وی با بیان اینکه، تقریباً اغلب کشورهای جهان در حال محدود کردن حوزه اقدامات دولتی به نفع بخش خصوصی با درگیرتر نمودن بیشتر بخش خصوصی در آموزش عالی هستند، افزود: مفهوم آموزش عالی خصوصی واژه جدیدی نیست و در بسیاری از کشورهای آسیایی چون ژاپن و کره جنوبی  آموزش عالی خصوصی هسته مرکزی آموزش عالی در این کشورها را تشکیل می‌دهد.

    وی با تأکید بر اینکه حضور بخش خصوصی در آموزش عالی، بار مالی بر دوش دولت ندارد، اظهار کرد: در حال حاضر دولت بخش خصوصی را رقیب خود می‎داند، این در حالی است که بخش خصوصی می‏‌تواند به عنوان کمک کار دولت در حوزه‎های مختلف به ویژه در حوزه پیشبرد اهداف آموزش عالی که سبب توسعه کشور می‌شود، حضور موثر داشته باشد.

    برچسب ها
    مطالب مرتبط