عصر خودرو

برگزیت و تاثیر آن بر ارزش پوند

عصر بازار- با اعلام خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، شاخص‌های سهام و پوند در بازارهای جهانی با افزایش شدید حجم عرضه همراه شد که طبق گزارش موسسه اعتبارسنجی آمریکایی استاندارد اند پورز، خسارتی در حدود ۲۰۸۰ میلیارد دلار به بورس‌های ۴۷ کشور وارد شد و ارزش پوند در برابر دلار آمریکا با ثبت ۱.۳۲۲۶۸ به کف حمایتی ۳۰ سال اخیر خود رسید.

برگزیت و تاثیر آن بر ارزش پوند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، برگزیت تاثیر بلندمدت منفی بر روی درآمد و تولیدات بریتانیا و نوسانات بازارهای مالی آن خواهد داشت و بانک مرکزی این کشور نیاز به فعال کردن تسهیلات سوآپ با سایر بانک‌های مرکزی، کاهش نرخ بهره و به کار بردن سیاست تسهیلی بیشتر در صورت ادامه بحران ضعف اقتصادی و تورم خواهد داشت. با کاهش ارزش پوند و افزایش فشار بر صادرات بریتانیا، کسری تراز تجاری این کشور در ماه آگوست بیش از دو برابر شد و در پی آن، آقای کرنی رئیس بانک مرکزی انگلستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که نسبت به تضعیف‌های پیاپی پوند بی تفاوت نخواهد بود که موجب تقویت اندک ارزش پوند شد.

    14 مردادماه، به دنبال اظهارات سیاستمدار بانک مرکزی انگلستان در رابطه با تسهیل سیاست‌های اقتصادی مورد نیاز این کشور برای جلوگیری از بدتر شدن رکود اقتصادی نشأت گرفته از رویداد تاریخی برگزیت و کاهش نرخ بهره بانکی از 0.5 به 0.25 درصد، ارزش پوند در بازارهای آسیایی با افت 97.9 درصدی نسبت به قیمت روز گذشته خود روبه‌رو شد.
    26 شهریورماه، سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) چشم انداز نرخ رشد اقتصاد بریتانیا را برای سال 2016 از 1.7 درصد به 1.8 درصد افزایش و پیش‌بینی خود را برای سال 2017 از 2 درصد به یک درصد کاهش داد. این موضوع نشان می‌دهد که دیدگاه کارشناسان این سازمان به آینده بلندمدت اقتصاد بریتانیا، مطلوب نیست که این گزارش باعث افت 97.8 درصدی پوند نسبت به یک روز قبل شد.
    در حالی که بریتانیا درصدد است پس از خروج از اتحادیه اروپا به عضویت مستقل سازمان تجارت جهانی درآید و با وجود سقوط ارزش پوند، با توجه به سیاست‌های انبساطی اعمال شده توسط بانک مرکزی انگلستان، می‌توان برگزیت را فرصتی مناسب جهت افزایش نرخ تورم بریتانیا به سمت هدف 2 درصد طی 2 تا 3 سال آتی دانست. هدفی که تقریبا تمام کشورهای توسعه یافته جهان برای رسیدن به آن با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند.
    با انتشار بیانیه نخست وزیر بریتانیا، مبنی بر آغاز اجرای ماده 50 پیمان لیسبون برای مذاکرات خروج بریتانیا  از اتحادیه اروپا تا پایان ماه مارس سال آینده، بار دیگر شاهد افت 98.8 درصدی پوند نسبت به بالاترین قیمت روز خود بودیم. چرا که اگر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در صورتی که با مذاکرات مناسب و موفقیت آمیز انجام نشود، می‌تواند نهادهای مالی این کشور را 38 میلیارد پوند متضرر کند. برگزیت باعث شده است که دولت بریتانیا تصمیم به تحریک رشد اقتصادی با افزایش هزینه‌های دولتی بگیرد. امری که در نهایت باعث بالا رفتن هزینه تامین مالی در این کشور خواهد شد و مشکلی بزرگتر از کاهش ارزش پوند برای بریتانیا به‌وجود خواهد آورد.
    13 مهرماه ‌صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد بریتانیا را افزایش داد و چشم اندازش را از 1.6 درصد به 1.7 درصد رساند.
    صبح جمعه 16 مهرماه در ساعات اولیه گشایش بازار آسیا، درحالی که گزارش هفتگی قراردادهای آتی آمریکا  بالاترین مقدار موقعیت‌های فروش پوند را نشان می‌داد، ارزش پوند طی دو دقیقه با کاهش 10 درصدی روبه‌رو شد که با وجود آنکه حجم معاملات خودکار کامپیوتری در بازار فارکس طی سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است، می‌توان اشتباه معامله‌گران در تعیین حجم یا قیمت معاملات کامپیوتری (Fat Finger Error) و انجام معاملات الگوریتمی را از دلایل این کاهش شمرد.
    پس از برگزیت، ارزش پوند در برابر دلار آمریکا با 79.2 درصد کاهش از سطح 1.50186 در روز جمعه 4 تیرماه، به سطح 1.19048 در 16 مهرماه و ثبت پایین‌ترین میزان از ژوئن 1985 رسید. پس از آن با افت 10 درصدی پوند در روز جمعه، بانک مرکزی انگلستان اعلام کرد، رئیس کل این بانک از بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی خواسته است تا سقوط یکباره و ناگهانی پوند در مبادلات آسیایی را مورد بررسی قرار دهد.

    برچسب ها