عصر خودرو

گفت‌وگو با مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس درباره ابلاغیه جنجالی سازمان؛

سرپیچی از انتشار عملکرد ماهانه تخلف است

عصر بازار- در راستای شفافیت بازار و دسترسی سهامداران به آخرین اطلاعات شرکت‌ها، شرکت‌های بورسی موظف شدند اطلاعات عملکرد ماهانه خود را منتشر کنند.

سرپیچی از انتشار عملکرد ماهانه تخلف است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، اگرچه تا امروز انتشار اطلاعات ماهانه شرکت‌ها به صورت اختیاری بوده اما با ابلاغیه سازمان بورس در تاریخ 19 مهرماه، از این پس ناشران بورسی و فرابورسی باید به صورت قطعی نسبت به قرار دادن عملکرد ماهانه خود در سایت کدال اقدام کنند.

    دراین دستورالعمل آمده است: "با عنایت به مصوبه مورخ 17/07/95 هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر اصلاح "بند 9 ماده 7 دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان"، از تاریخ این ابلاغیه، کلیه ناشران موظف‌اند نسبت به ارائه اطلاعات وضعیت عملیات ماهانه مطابق فرم‌های مقرر، حداکثر 3 روز کاری پس از پایان هر ماه از طریق سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) اقدام نمایند. این اطلاعات در شرکت‌های تولیدی سابقا به عنوان آمار تولید و فروش و در شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ تحت عنوان صورت وضعیت پرتفوی ارائه می‌شد که مطابق این مصوبه مقرر گردیده جهت تمامی گروه‌ها به تناسب صنعت به بازار ارائه گردد.

    در پی انتشار این ابلاغیه، «عصربازار» با  محمد علیزاده،  مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس گفت‌وگویی داشته و درباره سازوکار این ابلاغیه و ضرورت چنین اقدامی پرسیده است.

    + ضروت الزام شرکت‌ها به اعلام آمار تولید و فروش ماهانه چییست؟

    در راستای شفافیت و اطلاع رسانی به‌موقع در بازار؛ زیرا سهامداران حق دارند هر چه سریع‌تر از آخرین اطلاعات در خصوص عملکرد شرکت‌ها مطلع شوند و این کار از پخش شایعات در خصوص عملکرد شرکت‌ها جلوگیری می‌کند.

    + گویا این رویه در گذشته هم وجود داشته است‌؟

    بله؛ البته تاکنون اختیاری بوده است، اما از این پس اجباری می‌شود و ناشران بورسی و فرابورسی باید نسبت به انتشار عملکرد ماهانه خود بسته به نوع صنعت تا سه روز کاری بعد از پایان هر ماه اقدام کنند.

    + با توجه به تنوع صنایع و نوع فعالیت، نحوه انتشار اطلاعات چگونه خواهد بود؟

    هفت نوع صنعت در بورس داریم که هرکدام بنا بر فعالیت‌شان فرم اطلاع رسانی مخصوص به خود دارند که با توجه به آن موظف به انتشار اطلاعات خود در کدال هستند. در این فرم‌ها، نوع اطلاعات مشخص شده که این فرم‌ها به شرکت‌ها ارسال شده است.

    به عنوان مثال، لیزینگ‌ها به جای آمار تولید و فروش که در شرکت‌های تولیدی است، باید نوع دیگری از اطلاعات عملکرد خود را ارائه دهند؛ یا شرکت‌های سرمایه‌گذاری که تاکنون ده روز بعد از پایان هر ماه اطلاعات پرتفوی خود را ارائه می‌کردند الان همان فرصت سه روز کاری پس از پایان هر ماه فرصت خواهند داشت.

    + بعضی از مدیران مالی معتقدند انجام چنین کاری در کوتاه مدت برایشان ممکن نیست!

    این روش اطلاع رسانی در اکثر بازارهای دنیا مرسوم است هرچند در ابتدای اجرای این روند اطلاع رسانی ممکن است مقداری فشار و سختی برای ناشران وجود داشته باشد ولی با توجه به اینکه جزو

    دستورالعمل افشا محسوب می‌شود،  برای همه ناشران لازم الاجرا بوده و اگر ناشران در موعد مقرر نسبت به انتشار عملکرد ماهانه براساس ابلاغیه اقدام نکنند، تخلف محسوب می‌شود و مشمول رسیدگی طبق دستورالعمل انضباطی ناشران در واحد حقوقی سازمان خواهد بود.

    مدیر مالی کگل: زمان نیاز داریم

    محمود زیدآبادی معاون مالی و اقتصادی شرکت گل گهر که از غول‌های سنگ آهنی در بازار محسوب می‌شود، با بیان اینکه انتشار این اطلاعات در آغاز راهی بسیار پرفراز و نشیب خواهد بود، تصریح می‌کند: در حال حاضر تمام سیستم‌ها مطابق با انتشار اطلاعات به صورت سه ماهه هستند و ارائه عملکرد ماهانه نیازمند تغییرات اساسی است.

    او اضافه می‌کند: دادن اطلاعات ماهانه نیازمند سیستم‌های آنلاین است‌، درحالی‌که در ایران سیستم‌های آنلاین چندان موجود نیست، زیرا در غیر این صورت گزارش‌ها چندان جوابگو نیست و بازار و سهامداران را دچار شبهه و اشکال می‌کند.

    زیدآبادی می‌افزاید: به هرحال با توجه به اینکه تمام کارهای ما براساس اطلاعات سه ماهه تنظیم و تدوین شده است، در نتیجه برای جلوگیری از انحراف در ارائه اطلاعات باید سیستم‌های موجودمان را به روز کنیم‌.

    معاون مالی و اقتصادی گل گهر با تاکید براینکه انتشار عملکرد ماهانه در پایان هر ماه بسیار سخت است، می‌گوید: بورس باید به شرکت‌ها زمان بدهد.

    مدیر مالی پارسان: سیستم‌های کنونی پاسخگو نیست

    مدیرمالی شرکت نفت و گاز پارسیان که از هلدینگ‌های پتروشیمی بزرگ در بورس محسوب می‌شود، با بیان اینکه اجرای این کار بسیار مثمر ثمر است، تاکید می‌کند: در شرایط کنونی تحقق چنین امری کمی غیرممکن است.

    حمید رضا نبی‌زاده می‌افزاید: اگرچه انتشار عملکردهای ماهانه در شفافیت اطلاعانی و دسترسی همگانی و همزمانی همه سهامداران بسیار مهم و اساسی است، اما اجرای این ابلاغیه نیازمند تدابیر ویژه و سیستم‌های گزارشگری جدید است‌.

    او با بیان اینکه این سیستم‌ها باید بسیار به روز و قابل اطمینان باشند، می‌گوید: از آنجا که عملکردهای ماهانه همانند صورت‌های مالی نقش اساسی در تصمیم گیری سهامداران و تحلیلگران ایفا می‌کند، در نتیجه ما نیاز به سیستمی داریم که اطلاعاتی قابل اتکا ارائه دهد درحالی‌که چنین آمادگی هم اکنون نداریم‌.

    نبی‌زاده که از مدیران باسابقه مالی محسوب می‌شود، با تاکید بر اینکه علاوه بر عوامل داخلی، عوامل بیرونی هم در این ماجرا دخیل هستند، اضافه می‌کند: به هر روی باید منتظر بود تا ببینیم سازمان در عملکرد ماهانه کدام محورها را خواستار است.

    مدیر مالی یک لیزینگ: در انتظار فرم سازمان

    همچنین مدیرمالی یکی از لیزینگ‌های خودرویی نیز با بیان اینکه ما در انتظار فرم نمونه هستیم و هنوز از سوی سازمان این فرم ارسال نشده است، می‌گوید: در هر حال با توجه به ابلاغیه منتشره باید بگویم، تهیه اطلاعات در سه روز کار ساده‌ای نیست.

    او که نمی‌خواهد نامش در خبر ذکر شود، راستی و درستی اطلاعات را منوط به نوع اطلاعات درخواستی سازمان می‌داند و ادامه می‌دهد: به هر روی نکته‌ایی که وجود دارد، این است که اجبار شرکت‌ها به این موضوع، بازنگری و تجدیدنظر در سیستم‌های اطلاع رسانی را می‌طلبد.

    نظر یک حسابدار و حسابرس را بخوانیم

    دکتر رحمانی که از حسابداران و حسابرسان با سابقه در بورس محسوب می‌شود، این اقدام سازمان را قابل تحسین عنوان می‌کند.

    به گفته وی، در گذشته که گزارشگری مالی به صورت دوره‌ایی نداشتیم، شرکت‌های بورسی آمار تولید و فروش خود را به صورت کاغذی ارائه می‌کردند.

    رحمانی می‌افزاید: حال دوباره این موضوع اجباری می‌شود تا ناشران اطلاعات کلیدی خود را در اولین فرصت و در کمترین زمان روی سایت کدال قرار دهند.

    او در پاسخ به این سوال که بسیاری از مدیران مالی مدعی هستند انجام چنین کاری در کمترین زمان ممکن نیست، می‌گوید: امروز نظام‌های حسابداری و سیستم‌های مرتبط به بلوغ لازم رسیده‌اند و در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند چرا که مدیران براساس اطلاعات روزانه در دنیا تصمیم گیری می‌کنند.

    این حسابرس اضافه می‌کند: در شرایط حاضر شرکت‌های بزرگ هر ماه بودجه 12 ماه بعد را تهیه می‌کنند. حال چطور است در ایران مدیران نمی‌توانند عملکرد ماهانه داشته باشند!

    وی گفت: به هر روی این ابلاغیه سازمان، شرکت‌های بورسی را ملزم می‌کند تا هرچه سریع‌تر خود را به آخرین سیستم‌های حسابداری و حسابرسی و اطلاع رسانی مجهز کنند و به روز باشند زیرا اطلاعات و گزارش‌های سه ماهه چندان به روز و نو نیستند.

    او تهیه و انتشار عملکرد  ماهانه را نمونه‌ایی از آنچه در بورس‌های دنیا اتفاق می‌افتد، عنوان کرده و در ادامه سخنان خود می‌افزاید: این مهم خود یک پیش نیاز در جهت توسعه بازار و بین‌المللی شدن بورس تهران محسوب می‌شود و یک گام به جلوست در جهت شفافیت بازار.

    برچسب ها