عصر خودرو

فرابورس

رشد یک واحدی آیفکس در روز ورود «اخزا۹»

عصر بازار- در ادامه برنامه دولت برای رونق بازار بدهی، روز گذشته مرحله جدیدی از اسناد خزانه اسلامی در فرابورس عرضه شد. به این ترتیب، دیروز نهمین دوره از اوراق خزانه اسلامی با نماد «اخزا۹» که در روز ۱۳ شهریور ۹۶ سررسید می‌شود، با قیمت ۸۴۹ هزار ریال عرضه شد. نرخ سود موثر اوراق مزبور تا سررسید به ۲۱ درصد برسد.

رشد یک واحدی آیفکس در روز ورود «اخزا۹»
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز گذشته نهمین مرحله از اسناد خزانه اسلامی با نماد «اخزا9» به ارزش کل 1500 میلیارد تومان در دقایق پایان معاملات فرابورس عرضه شد. اوراق مزبور با قیمت سررسید 100 هزار تومان با لحاظ کردن نرخ تنزیل، به قیمت 849 هزار ریال کشف قیمت شدند. معاملات دیروز این اوراق، با حجم حدود 80 هزار برگه به ارزش بیش از 6 میلیارد و 770 میلیون تومان انجام شد. با توجه به اینکه اوراق اسناد خزانه اسلامی بدون سود اسمی هستند، نرخ سود آنها تا سررسید معادل نرخ تنزیل (اختلاف قیمت خرید در بازار تا قیمت سررسید) است. بر این اساس، «اخزا9» که در 13 شهریور سال 96 سررسید می‌شود دارای نرخ سود موثر 21 درصدی و نرخ سود معادل بانکی 2/ 19درصدی است. این در حالی است که نرخ سود موثر مرحله پیشین اسناد خزانه اسلامی (اخزا10) در روز عرضه کمتر از 20 درصد بود. حال به نظر می‌رسد بار دیگر مسیر نرخ سود در بازار بدهی بار دیگر روند افزایشی در پیش گرفته است.

    انتشار دوره نخست اسناد خزانه در پاییز 94 با نرخ سود موثر 1/ 26 درصدی کشف قیمت شدند. دوره بعدی اوراق که در زمستان 94 عرضه شدند، نرخ سود‌هایی بین 9/ 24 درصد تا 8/ 25 درصد در زمان عرضه داشتند. «اخزا6» نیز که اوایل تابستان سال جاری منتشر شدند دارای نرخ سود موثر 6/ 20 درصدی بودند. پس از آن نرخ سود موثر این اوراق در نمادهای «اخزا7» و «اخزا8» در مسیر کاهشی قرار گرفت، به‌طوری که «اخزا10» که حدود یک هفته پیش در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس عرضه شد برای نخستین بار نرخ سود موثر کمتر از 20 درصد داشت.

    در مجموع، فرابورس چهارشنبه شاهد معامله 274 هزار و 369 ورقه اسناد خزانه اسلامی در 232 نوبت معاملاتی به ارزش 248 میلیارد ریال بود تا این اوراق در محدوده قیمتی 837 تا 991 هزار ریال مورد معامله قرار گیرند. بالاترین حجم و ارزش معاملات این بازار در آخرین روز معاملاتی هفته را نیز «اخزا4» با دادوستد 89 هزار سهم به ارزش 88 میلیارد ریال به خود اختصاص داد.

     

    نگاهی به آمار معاملات فرابورس

    نماگر فرابورس ایران برای دومین روز متوالی روند صعودی در پیش گرفت. بر این اساس معاملات روز گذشته این بازار با رشد یک واحدی (معادل 1/ 0 درصدی) به پایان رسید و آیفکس در سطح 7/ 828 واحد قرار گرفت. دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی زاگرس و پالایش نفت لاوان در مجموع با تاثیر 3/ 2 واحدی زمینه رشد شاخص فرابورس را فراهم آوردند. در مقابل، معاملات منفی نماد شرکت‌های هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و تولید نیروی برق دماوند مانع از رشد بیشتر نماگر این بازار شد.

    معاملات خرد فرابورس دیروز (بازارهای اول، دوم و پایه) شاهد دادوستد حدود 241 میلیون سهم به ارزش حدود 903 میلیارد ریال در 32 هزار و 326 نوبت معاملاتی بود. نماد معاملاتی ذوب‌آهن اصفهان با معامله حدود 60 میلیون سهم به ارزش بیش از 177 میلیارد و 780 میلیون ریال، بالاترین حجم و ارزش معاملات را در بین نمادهای فعال در این سه بازار به خود اختصاص داد.

    همچنین دیروز عنوان بیشترین افزایش قیمت به نماد معاملاتی شرکت‌های مواد ویژه لیا، معدنی کیمیای زنجان گستران، صنایع فولاد آلیاژی یزد، کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان و سرمایه‌گذاری مسکن تهران رسید. در مقابل، نماد معاملاتی شرکت‌های ریل پرداز سیر، مهندسی ساختمان تاسیسات راه‌آهن، صنعت روی زنگان و داروسازی سبحان انکولوژی با بیشترین کاهش قیمت همراه شدند.

    علاوه بر این در مجموع بازار روز گذشته، سهامداران برای خرید اوراق گواهی سپرده عام پارسیان، اوراق اسناد خزانه اسلامی مرحله ششم، اوراق صندوق سرمایه‌گذاری اعتمادآفرین پارسیان و اوراق مرابحه مگاموتور طولانی‌ترین صف‌های خرید را تشکیل دادند. در مقابل خروج گروهی از سهامداران از اوراق گواهی سپرده عام پارسیان، اوراق صندوق سرمایه‌گذاری اعتمادآفرین پارسیان و اوراق مشارکت شهرداری مشهد سبب شد تا با سنگین‌ترین صف‌های فروش در نماد این شرکت‌ها به وجود آورد.

     

    رشد ملایم «تسه»ها

    دیروز بازار تسهیلات مسکن با رشد قیمت در اغلب سررسیدهای این اوراق همراه شد. بر این اساس فرابورس چهارشنبه شاهد معامله 41 هزار و 609 ورقه تسهیلات مسکن به ارزش حدود 33 میلیارد ریال در بازار ابزارهای نوین مالی بود. «تسه»ها در این روز در بازه 771 تا 817 هزار ریال دست به دست شدند. بیشترین افزایش قیمت در میان این اوراق با رشد 2/ 3 درصدی به «تسه9302» رسید. در پایان معاملات نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق در همان سطح 22 درصدی قبلی باقی ماند.

    برچسب ها