عصر خودرو

بردی‌محمداف:

خط آهن چین- قزاقستان-ترکمنستان-ایران پروژه سودآور اقتصادی و تجاری است

عصر بازار- رئیس جمهور ترکمنستان در دیدار سفیر جدید چین در این کشور گفت: خط آهن چین- قزاقستان-ترکمنستان-ایران پروژه اقتصادی و تجاری سودآور است.

خط آهن چین- قزاقستان-ترکمنستان-ایران پروژه سودآور اقتصادی و تجاری است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، "قربانقلی بردی محمداف" رئیس جمهور ترکمنستان عصر روز گذشته در مراسم پذیرش استوارنامه سفیر جدید چین در عشق‌آباد، بر اهمیت طرح مسیر خط آهن «چین-قزاقستان-ترکمنستان-ایران» تاکید کرد.

    بردی محمداف تصریح کرد: این کریدور منطقه‌ای ریلی قرار است تاثیر مثبت بر توسعه پایدار کل منطقه داشته باشد و مشارکت «عشق‌آباد» در چنین طرح لجستیکی از عزم جدی ترکمنستان در صنعت حمل‌ونقل و ترانزیت کالا در منطقه خبر می‌دهد.

    «سون ویدون» سفیر جدید چین در عشق‌آباد نیز در این دیدار اعلام کرد: «پکن» به سیاست بیطرفی ترکمنستان احترام گذاشته و از خط مشی سیاست خارجی عشق‌آباد حمایت می‌کند.

    وی با اشاره به حمایت کشورش از طرح‌های بین المللی حمل‌ونقل و ترانزیت کالا ، تصریح کرد: پکن آماده است در اجرای طرح خط آهن ترکمنستان-افغانستان-تاجیکستان که تا چین امتداد خواهد داشت حضور فعالی داشته باشد.

    اولین قطار باری چین- قزاقستان-ترکمنستان-ایران موسوم به «قطار جاده ابریشم» اوائل سال جاری میلادی(2016) از ایستگاه راه‌آهن شهر «یی وو» در استان «جه جیانگ» واقع در شرق چین به حرکت درآمد و پس از پیمودن مسیر 10 هزار و  339 کیلومتر پس از 12 روز وارد شهر تهران شد.

    چین با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی، مجاورت با منطقه آسیای‌ مرکزی و توانمندی‌های اقتصادی، صنعتی و فناوری‌نوین، در حال گسترش حضور خود در بازار انرژی کشورهای این منطقه، به ویژه ترکمنستان است.

    پکن در چند سال اخیر اعتبارهای مالی و تسهیلات بانکی بلند‌مدت فراوانی را برای خرید تجهیزات صنعتی و تولیدی ساخت شرکت‌های چینی از جمله لوکوموتیو، واگن، رایانه، تجهیزات مخابراتی و ارتباطات، دستگاه‌ها و تجهیزات صنعت نفت و گاز و پتروشیمی، بهداشتی و ساختمان سازی در اختیار کشورهای آسیای مرکزی قرار داده ‌است.

    چین توانسته است با اختصاص میلیاردها دلار اعتبار، خط لوله گاز 7 هزار کیلومتری ترکمنستان به چین را احداث و راه‌اندازی‌ کند.

    برچسب ها