عصر خودرو

آیا ریاض جور کشورهای معاف از کاهش تولید نفت را به دوش می‌کشد؟

عصر بازار- پس از آنکه عراق نیز به صف آن دسته از کشورهای عضو اوپک که خواهان مستثنی شدن از توافق بر سر کاهش تولید هستند پیوست، به نظر می رسد عربستان اکنون باید بخش مهمی از بار کاهش تولید نفت را به دوش بکشد.

آیا ریاض جور کشورهای معاف از کاهش تولید نفت را به دوش می‌کشد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، پس از آنکه عراق نیز به صف آن دسته از کشورهای عضو اوپک که خواهان مستثنی شدن از توافق بر سر کاهش تولید هستند پیوست، عربستان اکنون با چشم انداز کاهش بیشتر و احتمالا از نظر مالی دردناک تر تولید نفت خود مواجه است.

    علاوه بر عراق، دومین صادر کننده بزرگ عضو اوپک، ایران نیز قبلا خود را از توافق اوپک برای کاهش تولید مستثنی کرده است. تولید نفت از میادین نیجریه و لیبی یعنی دو کشور دیگر مستثنی از توافق الجزایر نیز در حال افزایش است. اگر میزان تولید نفت این 4 کشور را حساب کنیم، بیش از یک سوم از کل تولید سازمان از طرح کاهش تولید مستثنی خواهد شد.
    درخواست عراق برای مستثنی شدن از طرح کاهش تولید موجب شده تا اولیویر جاکوب تحلیلگر موسسه پتروماتریکس، در تویتر خود، به کنایه اوپک را «سازمان تولید کنندگان معاف از کاهش تولید» توصیف کند.
    افزایش تعداد اعضای متقاضی معاف شدن از کاهش تولید، عربستان را بعد از توافق الجزایر با انتخابی دشوار مواجه ساخته است: بر دوش گرفتن بار بیشتری از کاهش تولید اوپک و واگذاری بخشی از سهم خود از بازار به سایر تولید کنندگان، و یا از دست دادن اعتبار خود از طریق تعدیل شرایط توافق کاهش تولید. در بدترین سناریو، عربستان ناگزیر خواهد شد تولید خود را به میزان بیش از یک میلیون بشکه در روز کاهش دهد و رقم تولیدش را به پایین ترین رقم در طی 2 سال گذشته برساند.
    به نظر می رسد که عربستان به صورت جدی به دنبال اجرایی کردن این توافق است. وزیر انرژی عربستان هفته گذشته در سخنرانی ای در لندن از احتمال فریز تولید اوپک و کاهش تولید این سازمان خبر داد. وی همچنین بر ضرورت پیوستن سایر تولید کنندگان غیر عضو اوپک به این توافق تاکید کرد.
    الفالح گفته: «بازارهای نفت اخیرا شروع به حرکت به سمت توازن کرده اند، اما ما در اوپک به همراه سایر تولید کنندگان خارج از سازمان مشورت های فشرده ای را آغاز کرده ایم تا برای سرعت بخشیدن به توازن مجدد و ترمیم بازار تصمیم درستی را اتخاذ کنیم.»

    برچسب ها