عصر خودرو

معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران تشریح کرد:

حذف موانع فعالیت کارگزاران و بهینه سازی نظارت ها با ضوابط جدید

عصر بازار- به تازگی دستورالعملی در خصوص ضوابط اجرایی نحوه فعالیت و بازرسی کارگزاران و معامله‌گران حقوقی عضو فرابورس ایران ابلاغ شده که گفته می‌شود موجب تسهیل فعالیت و امور مرتبط با کارگزاران خواهد شد.

حذف موانع فعالیت کارگزاران و بهینه سازی نظارت ها با ضوابط جدید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران به تشریح ویژگی‌ها و مزایای مهم این دستورالعمل پرداخت و گفت: به‌منظور توسعه فضای کسب و کار کارگزاران، رویه‌هایی که در گذشته وجود داشت را با تغییرات و بهینه‌سازی‌هایی همراه کرده‌ایم که ضمن تداوم نظارت بر عملکرد کارگزاران به سمتی پیش خواهد رفت که فعالیت آنها با سهولت‌های بیشتری همراه شود.

    بهنام محسنی با بیان اینکه محدودیت‌های پیشین در خصوص شرایط لازم برای راه‌اندازی تالار اختصاصی، شعبه، اتاق معاملات، دفتر پذیرش و نمایندگی کارگزاران عضو فرابورس ایران رفع شده است، افزود: به‌عنوان مثال تالار اختصاصی باید دارای دفتر پذیرش در محل، ایستگاه معاملاتی، محل استقرار ارباب رجوع، رایانه متصل به سامانه معاملات به‌همراه یک خط دیتا و .. باشد و مانند گذشته سخت‌گیری نسبت به مسائلی همچون کف و سقف متراژ محل مورد نظر، کروکی‌های متعدد مکانی برای راه‌اندازی تالار در این ضوابط وجود ندارد.

    به گفته وی حذف آیتم‌های محدودکننده و بهینه‌سازی دستورالعمل تنها به این موارد منتهی نشده بلکه شامل نیروی انسانی کارگزاران نیز می‌شود به‌طوری که در گذشته معامله‌گران و مسئولان پذیرش الزاما می‌بایست بالغ بر 12 مدرک از قبیل کارت پایان خدمت، قرارداد استخدام، گواهی اشتغال به تحصیل، گواهی شرح وظایف پرسنل و ... را به فرابورس ارائه می‌کردند که هم‌اکنون طبق دستورالعل جدید، مدارک ارسالی به 5 آیتم اصلی از قبیل تصویر گواهینامه‌های حرفه‌ای بازار سرمایه، تصویر شناسنامه و کارت ملی، تصویر مدرک تحصیلی و فرم پرسشنامه پرسنلی کاهش یافته است.

    معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران با تاکید بر اینکه در دستورالعمل جدید نظارت‌ها کماکان به قوت خود باقی است، یادآور شد: فرایند نظارت بر کارگزاران بهینه و زوائد پیشین از مسیر فعالیت‌ها و عملکرد کارگزاران و معامله‌گران حذف شده است.

    اتصال راحت‌تر شبکه بانکی به بازار سرمایه

    محسنی با اشاره به ماده 9 دستورالعمل اخیر، این ماده را در جهت تسهیل و تسریع در ارتباطات شبکه بانکی به بازار سرمایه دانست و در خصوص آن توضیح داد: به‌منظور توسعه بازار ابزارهای نوین مالی و اتصال شبکه بانکی به بازار سرمایه، آن دسته از معامله‌گرانی که در شعب بانک اقدام به خرید اوراق از بازار ابزارهای نوین مالی می‌کنند تنها با ارسال مدارکی همچون کروکی محل استقرار و IP استاتیک سامانه برخط گروهی و مدارک هویتی و تحصیلی معامله‌گر، امکان استفاده از سامانه بر خط گروهی (ایستگاه معاملات) را دارند.

    به گفته وی بر اساس ضوابط جدید همچنین معامله‌گران برخط گروهی می‌توانند به‌صورت همزمان و حداکثر در یک ایستگاه معاملاتی دیگر همان کارگزاری نیز در بازارهای فرابورس ایران فعالیت کنند.

    منظور کردن امکانات الکترونیکی در فرایند احراز هویت مشتریان و صدور سفارش خرید و فروش از دیگر مزایایی است که بر اساس ضوابط جدید ابلاغی به کارگزاری‌ها می‌توان به آن اشاره کرد.

    آنطور که محسنی اشاره می‌کند: اختیار استفاده از سامانه الکترونیکی احراز هویت از مشتریان کارگزاری‌ها و سامانه الکترونیکی صدور سفارش خرید و فروش مواردی هستند که در دستورالعمل دیده شده و فرابورس ایران پس از بررسی مستندات و کنترل فرایندها و قابلیت‌های سامانه، موافقت یا عدم موافقت خود با استفاده از این سامانه را اعلام می‌کند؛ در حال حاضر امور مربوط به صدور سفارش خرید و فروش به صورت کاغذی و احراز هویت مشتریان به صورت حضوری است.

    این مقام مسئول تعریف معامله‌گر حقوقی در دستورالعمل را یکی دیگر از مزیت‌های آن عنوان کرده و در این خصوص گفت: معامله‌گر حقوقی شخص حقوقی است که مجوز معامله‌گری و دسترسی مستقیم به سامانه معاملات را از سازمان اخذ کرده و به عضویت فرابورس ایران درآمده است و می‌تواند روی نمادهای دارای مجوز فعالیت‌هایی از قبیل بازارگردانی را انجام دهد.

    برگزاری دومین دوره آموزشی فراسا برای کارگزاری‌ها

    محسنی همچنین به برگزاری دومین دوره آموزشی فراسا برای مسئولان فراسا در شرکت‌های کارگزاری اشاره کرد و گفت: با توجه به درخواست‌های مطرح شده و همچنین به‌منظور ارائه پاسخ‌های منسجم به سوالات و نظرات عنوان شده پیرامون نحوه ثبت درخواست‌ها در این سامانه، دومین دوره آموزشی برای مسئولان فراسا برگزار و به شرکت‌کنندگان در جلسات گواهی حضور اعطا خواهد شد.

    برچسب ها