عصر خودرو

رئیس کل بانک مرکزی وضعیت اقتصادی و بانکی ایران را تشریح کرد;

گشایش اجلاس سرمایه گذاری در ایران به میزبانی سنگاپور

عصر بازار- نخستین اجلاس سرمایه گذاری در ایران روز چهارشنبه به میزبانی سنگاپور و با هدف شناسایی و معرفی فرصت های سرمایه گذاری در کشورمان به ویژه در بخش های نفت و گاز، گردشگری و زیرساخت ها با حضور رئیس کل بانک مرکزی کشورمان گشایش یافت.

گشایش اجلاس سرمایه گذاری در ایران به میزبانی سنگاپور
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، 'ولی الله سیف' رئیس کل بانک مرکزی ایران در این اجلاس یک روزه که قرار است 'جواد انصاری' سفیر ایران در سنگاپور و 'احمد جمالی' مدیرکل سرمایه گذاری خارجی سازمان سرمایه گذاری کشور نیز سخنرانی کنند، چشم انداز سال جاری خورشیدی را روشن دانست 'چرا که انتظار می رود تداوم سیاست های احتیاطی، افزایش صادرات نفت به همراه تکانه های مثبت در رشد و رفع کامل تحریم های اقتصادی، رشد تولید ناخالص داخلی واقعی را به 5 درصد و یا حتی بیشتر برساند.
    وی با اشاره به اینکه در سه ماهه نخست سال جاری خورشیدی تولید ناخالص داخلی 5.4 درصد رشد داشته است و نرخ تورم از اوج دو رقمی خود به نرخ تک رقمی رسید، آن را محصول سیاست پولی سختگیرانه بانک مرکزی دانست.
    سیف گفت که تازه ترین شاخص بهای تولیدکننده نیز افزایش امیدوارکننده 3.2 درصدی را تجربه کرد. ثبات بازار ارز به مهار انتظارات تورمی انجامید و اکنون با بازگشت ثبات به بازار ارز اقداماتی در جهت یکسان سازی نرخ ارز آغاز شده است.
    وی بدهی خارجی ایران را بسیار اندک و تراز پرداخت های آن را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در طول چند دهه گذشته تمام تراز پرداخت های اقتصاد مازاد مثبت داشتند. بنابراین نرخ اندک بدهی خارجی کشور که حدود 2 درصد تولید ناخالص داخلی است می تواند منبع اطمینانی برای عملکرد آینده ایران در جذب سرمایه گذاری و منابع خارجی باشد.
    وی با اشاره به اجرای طرح جامع ثبات و اصلاح همه جانبه در دولت دکتر روحانی، گفت که این طرح تمام عرصه ها را در برگرفت و به ثبات قابل توجهی منجر شد.
    به گفته سیف، از منظر سیاسی، توافق هسته ای بین ایران و کشورهای 1+5 ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را اثبات کرد. این امر با رفع تحریم ها به برقراری ارتباط مجدد اقتصاد ایران با بازارهای جهانی کمک می کند و از همه مهمتر راه را برای بازگشت نظام بانکی ایران به بازارهای مالی بین المللی هموار می سازد. سنگاپور در این بازارها و به ویژه در این قسمت از جهان جایگاه مهمی دارد.
    رئیس کل بانک مرکزی، رفع تحریم های ایران را فرصت بی سابقه ای برای سرمایه گذاران دانست و گفت که در طول 25 سال گذشته و طی پنج برنامه توسعه پنج ساله بنگاه هایی از بیش از 50 کشور جهان میلیاردها دلار در زمینه های انرژی، پتروشیمی، معادن مس، صنعت فولاد، مخابرات، خودروسازی و داروسازی در ایران سرمایه گذاری کردند.
    وی با اشاره به ظرفیت های کشورمان برای سرمایه گذاری خارجی، گفت که ایران ظرفیت های سرمایه گذاری بالقوه بزرگی در فناوری اطلاعات و ارتباطات و صنایع هوایی دارد. 'ما از هرگونه سرمایه گذاری مستقیم خارجی صادرات محور در زمینه کالاهای مصرفی بادوام، ماشین آلات، فعالیت های مبتنی بر صرفه جویی در مصرف انرژی، مخابرات و فناوری اطلاعات و صنایع نفت و گاز استقبال می کنیم'.
    سیف با تشریح ویژگی ها و ظرفیت های اقتصادی ایران، از ثبات اقتصادی ناشی از سیاست های دولت تدبیر و امید یاد کرد و گفت: ایران بخش بانکی بزرگ و توانمندی با تجربیات بین المللی دارد و فعالیت های بانکی آن شفاف و مطابق بهترین اقدامات بین المللی هستند.
    وی در ادامه با تاکید بر اینکه ایران بخش بانکی بزرگ و توانمندی با تجربیات بین المللی دارد، گفت: فعالیت های بانکی شفاف و مطابق بهترین اقدامات بین المللی هستند. بانک مرکزی برای مقابله با وام های معوق، سودآوری اندک و رشد ضعیف اعتبارات اختیارات نظارتی خود را افزایش و آنها را به تمام بانک ها و موسسات اعتباری تعمیم داد.
    وی با اشاره به اینکه شعبه های بانک های ایرانی در خارج از کشور، هم از داخل و هم توسط کشور میزبان تحت نظارت قرار می گیرند، گفت: بانک های دولتی تجدید ساختار شدند و سرمایه آنها افزایش یافت تا از نظر مالی استحکام بیشتری داشته باشند. موسسات اعتباری غیربانکی تشویق شدند تا با یکدیگر ادغام شده و مجوز بانک درخواست کنند. وام های معوق به دقت پایش می شوند و گام هایی برای ترمیم و تقویت ترازنامه های بانک ها برداشته شده است.
    رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران همچنین تاکید کرد تقویت چارچوب قانون مبارزه با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم (AML/CFT) و آماده سازی صورت های مالی بانک ها برطبق استانداردهای گزارش دهی مالی بین المللی (IFRS) پیوستن نظام بانکی ایران به اقتصاد جهانی را تسهیل می کند.
    وی تصریح کرد: ما در هر دو جهت پیشرفت های قابل توجهی داشته ایم و بانک ها به طور فزاینده ای صورت های مالی خود را مطابق با استاندارد های جهانی گزارشگری مالی یعنی 'ای.اف.آر.اس' تنظیم می کنند.
    سیف تاکید کرد ایران خود را متعهد به تداوم تقویت چارچوب قانون مبارزه با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم می داند و از صندوق بین المللی پول درخواست کرده است نظام مبارزه با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم ما را با استانداردهای مطابق گروه ویژه اقدام مالی (اف.ای.تی.اف) ارزیابی کند و قصد داریم به گروه اوراسیایی مبارزه با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم (AML/CFT) ملحق شویم.
    رئیس کل بانک مرکزی در پایان اعلام کرد ایران به تازگی به یکی از مقاصد اولویت دار هیات های تجاری سراسر جهان تبدیل شده است که به بخش های بانکداری، نفت و گاز، هوانوردی، گردشگری، خودرو و زیرساختارها علاقه مندند.
    وی قانون تقویت و حمایت از سرمایه گذاری خارجی را چارچوبی قانونی برای محافظت از سرمایه گذاری خارجیان علاقه مند به سرمایه گذاری در ایران دانست و از سرمایه گذاران خارجی خواست به ایران بیایند و از نزدیک با مردم گفت وگو کنند و ارزیابی مستقل خود را انجام دهند.
    نخستین اجلاس یک روزه سرمایه گذاری در ایران را موسسه 'میلیونر آسیا' در سنگاپور میزبانی می کند.
    لغو تحریم ها در ایران و به وجود آمدن فرصت های بی سابقه برای سرمایه گذاران از جمله عواملی است که باعث برگزاری این نشست اقتصادی در سنگاپور شده است.
    برگزارکنندگان این نشست بر این باروند که اقتصاد ایران از زیرساخت های مستحکمی برخوردار است و پیش بینی می شود میانگین رشد اقتصادی ایران در پنج سال آینده به صورت سالیانه رقمی بین 4 تا 6 درصد باشد.
    'احمد جمالی' مدیرکل سرمایه گذاری خارجی سازمان سرمایه گذاری کشور قرار است در این اجلاس در مورد 'قوانین و مقررات سرمایه گذاری در ایران' سخنرانی و وضعیت را برای علاقه مندان خارجی به سرمایه گذاری در کشور تشریح کند.
    جلسات گفت وگوی دوجانبه با فعالان هر یک از بخش ها نیز از دیگر بخش های این نشست یک روزه است که به همت مرکزی به نام 'میلیونر آسیا' برگزار می شود.

    برچسب ها