عصر خودرو

ایران و چین در حوزه انرژی همکاری نزدیکی دارند

بارگیری ۲ میلیون بشکه نفت به مقصد چین

عصر بازار- - یک رسانه کشور چین با اشاره به بارگیری ۲ میلیون بشکه نفت به مقصد چین از ایران، از آن به عنوان نمونه بارز همکاریهای بسیار نزدیک و قابل توجه دو کشور در حوزه انرژی نام برد.

بارگیری ۲ میلیون بشکه نفت به مقصد چین
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، روزنامه مردم ارگان حزب حاکم چین با اعلام اینکه این مقدار نفت از میدان نفتی آزادگان شمالی در حال حرکت به سمت چین است تصریح کرد: این یکی از مهمترین ارکان همکاری دو کشور در حوزه انرژی محسوب می شود.

    همزمان خبرگزاری رسمی چین نیز گزارش کرده است که این بارگیری نشان می دهد که سرمایه گذاری های مشترک در این میدان نفتی در حال بازدهی می باشد و اوضاع دوباره به حالت عادی بازگشته است.
    شین هوا می نویسد که ما همکاری در بخش انرژی با ایران را با قدرت ادامه خواهیم داد و تا پایان ماه جاری میلادی یک میلیون بشکه نفت دیگر این میدان به مقصد چین بارگیری خواهد شد.
    گزارش رسانه های مهم چین ادامه می دهد که آزادگان شمالی بخشی از میدان مهم نفتی در جنوب غرب ایران و در مرز این کشور و عراق به حساب می آید.
    شین هوا در گزارش خود تصریح می کند که این میدان یکی از مهمترین طرح های سرمایه گذاری و همکاری شرکت ملی نفت چین موسوم به «سی ان پی سی» می باشد که بزرگترین شرکت نفت و گاز طبیعی چین در خاورمیانه است.
    بنابر این گزارش، کار آزمایشی روی میدان آزادگان شمالی در ماه اکتبر سال 2015 آغاز و در ماه آوریل (فروردین - اردیبهشت) امسال کار انتقال نفت از آن که تولیدی معادل چهار میلیون بشکه در روز دارد، شروع شد.
    «مردم» ارگان حزب حاکم چین هم می نویسد که در ماه سپتامبر (شهریور - مهر) امسال توافقنامه ای را شرکت ملی نفت چین و شرکت ملی نفت ایران برای همکاری در این میدان نفتی امضا کرده اند.
    گزارش تاکید می کند که چین از بهترین استانداردها، فناوری ها و تجهیزات در این میدان استفاده می کند و طرح آزادگان شمالی اولین طرحی است که جایزه محیط زیست را در ایران به خود اختصاص داده است.
    میدان آزادگان شمالی از جمله میدان های مشترک نفتی ایران با کشور عراق است که توسعه فاز نخست آن را شرکت چینی سی.ان.پی.سی (CNPC) عهده دار است و با توجه به نزدیک شدن به پایان طرح توسعه فاز نخست، از ماه های گذشته، مذاکره برای واگذاری توسعه فاز 2 این میدان به چین آغاز شده است.
    میزان نفت درجای این میدان معادل 6.5 میلیارد بشکه برآورد شده است.
    طرح توسعه این میدان در دو فاز هر یک با ظرفیت تولید 75 هزار بشکه نفت در روز پیش بینی شده است که با بهره برداری هر دو فاز آزادگان شمالی، تولید از این میدان در مجموع 150 هزار بشکه نفت خواهد بود.
    میدان آزادگان شمالی با مساحت حدود 460 کیلومتر مربع بخشی از میدان نفتی آزادگان است که در حدود ١٢۰ کیلومتری غرب اهواز در مرز مشترک بین ایران و عراق در جنوب غرب ایران واقع شده است.

    برچسب ها