عصر خودرو

توسعه صادرات محصولات کشاورزی در گرو چیست؟

عصر بازار- کارشناسان معتقدند که کاهش نرخ سود تسهیلات گامی مثبت در جهت رشد و توسعه صادرات محصولات کشاورزی است و این امر جهش حداقل ۱۰ الی ۲۰ درصدی صادرات را به همراه خواهدداشت.

توسعه صادرات محصولات کشاورزی در گرو چیست؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: کاهش نرخ سود تسهیلات گامی مثبت در جهت رشد و توسعه صادرات محصولات کشاورزی است و این امر جهش حداقل 10 الی 20 درصدی  صادرات را به همراه خواهدداشت.

    وی افزود: بانک مرکزی به دنبال اتخاذ چنین سیاستی باید به بانک های عامل اعلام کند تا در اسرع وقت تسهیلات را در اختیار صادرکنندگان قرار دهند.

    نورانی معتقد است که کاهش نرخ سود تسهیلات بهترین تصمیم دولت برای روغن کاری چرخ صادرات به شمار می رود.

    رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در خصوص محدودیت های حمل و نقل و تاثیر آن بر صادرات نیز بیان کرد: فراهم شدن زیر ساخت ها، پیوستن به سازمان تجارت جهانی (WTO) تجهیز کارخانجات به تکنولوژی روز بسته بندی در کنار کاهش نرخ سود تسهیلات جهش صد درصدی صادرات را  موجب خواهدشد.

    بخش کشاورزی بازده چندانی ندارد

    عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز بابیان اینکه بخش کشاورزی در مقایسه با بخش خدمات و صنعت بازده چندانی ندارد، افزود: بازگشت سرمایه بخش کشاورزی 10 الی 15 درصد است این درحالی است که نرخ سود تسهیلات بانکی 17 الی 18 درصد تمام می شود و این امر صادرات محصولات کشاورزی را غیر قابل توجیه می کند.

    وی ادامه داد: دولت با کاهش نرخ سود تسهیلات و پرداخت یارانه باید به کمک صادرکنندگان بیاید.

    پاپی زاده افزود: هزینه تولید بسیاری از کالاهای اساسی داخلی از جمله گندم،ذرت و دانه های روغنی در مقایسه با دیگر کشورها بالاتر است ، از این رو با افزایش تعرفه واردات، توسعه صنایع ، فرآوری و کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی امر صادرات رونق می گیرد.

    این عضو کمیسیون کشاورزی در پایان تصریح کرد: در سالهای گذشته دولت کرایه حمل و نقل صادراتی را به صادرکنندگان پرداخت می کرد که در شرایط فعلی و با توجه به هزینه های بالای حمل و نقل هوایی به کشورهایی همچون روسیه، هزینه ای تحت عنوان یارانه حمل و نقل به صادرکنندگان پرداخت نمی شود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو