عصر خودرو

شاخص ارزی از مرز ۳۶۰۰ تومان فاصله گرفت

بالاترین قیمت دلار در ۹ ماه اخیر

عصر بازار- روز سه‌شنبه، بازار ارز یکی از پرنوسان‌ترین روزهای خود در سال ۹۵ را پشت‌سر گذاشت. در چهارمین روز هفته، دلار با رشد ۱۳ تومانی به قیمت ۳ هزار و ۶۲۰ تومان رسید. این بیشترین نوسان افزایشی دلار از ۲۱ تیر ۹۵ بود و موجب شد که این ارز به بالاترین قیمت از ۱۵ بهمن ۹۴ برسد.

بالاترین قیمت دلار در ۹ ماه اخیر
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، فعالان ارزی رکوردزنی دلار را به 3 عامل رشد نرخ حواله درهم، خروج دلار از بازار داخلی و بهبود انتظارات معامله‌گران نسبت دادند.رشد قیمت شاخص ارزی موجب شد که سکه تمام بهار آزادی نیز به افزایش خود ادامه داده و تا آستانه کانال یک میلیون و 110 هزار تومان بالا رود. سکه تمام که روز دوشنبه با رشد 7 هزار تومانی از مرز یک میلیون و 100 هزار تومان عبور کرده بود، روز سه‌شنبه، تحت‌تاثیر رشد قیمت دلار، 6 هزار تومان افزایش دیگر را تجربه کرد و به قیمت یک میلیون و 109 هزار تومان رسید. در این میان، اونس طلا نیز نه تنها مانع افزایش سکه نشد؛ بلکه با نزدیک شدن به محدوده هزار و 270 دلار کمی سکه را یاری داد. قیمت اونس تا ساعت 3 بعدازظهر روز سه‌شنبه هزار و 269 دلار بود.

    در ساعات ابتدایی چهارمین روز هفته، فضای بازار ارز پرهیجان بود و قیمت به سرعت گام‌های افزایشی را می‌پیمود. روز سه‌شنبه، شاخص ارزی معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 613 تومان آغاز کرد که افزایشی 6 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز دوشنبه داشت. با این حال، این پایان کارنبود و شاخص ارزی به روند صعودی خود ادامه داد تا اینکه پیش از ساعت 12 بعدازظهر تا نقطه 3 هزار و 620 تومان بالا رفت. از این ساعت، شدت افزایش دلار کند شد و قیمت پس از اینکه تا نقطه 3هزار و 625 تومان بالا رفت، در مسیر کاهشی قرار گرفت. قیمتی که در نهایت، ساعت 3 بعدازظهر برای شاخص ارزی ثبت شد، 3 هزار و 620 تومان بود که افزایشی 13 تومانی نسبت به روز دوشنبه داشت. پس از ساعت 3 بعدازظهر، معامله‌گران غیررسمی تمایل بیشتری به فروش ارز نشان دادند و قیمت‌های پایین‌تری نیز در پاساژ افشار به گوش رسید. به گفته فعالان بازار، عبور نرخ حواله درهم از محدوده 980 تومان و رسیدن به قیمت 991 تومان یکی از عوامل مهمی بود که قیمت دلار در بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار داد. درهم روز دوشنبه نیز به عبور شاخص ارزی از مرز 3 هزار و 600 تومان کمک کرده بود.

    نرخ حواله درهم و دلار بازار داخلی با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و به‌طور سنتی، بالا رفتن ارزش ارز همسایه، انتظارات معامله‌گران داخلی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. دیگر عاملی که برخی فعالان اعتقاد داشتند، قیمت دلار را در مسیر افزایشی قرار داد، خروج این ارز از بازار داخلی بود. به گفته شماری از حاضران در بازار، از روز دوشنبه تعدادی از معامله‌گران ارزی سعی کردند دلار را از بازار داخلی خارج کرده و به جای آن یورو وارد کنند. به گفته این دسته، قیمت یورو در ابتدای هفته متناسب با کاهش ارزش آن در بازارهای جهانی پایین نیامد، در نتیجه قیمت یورو در بازار داخلی بالاتر از ارزش جهانی آن بود. این موضوع موجب می‌شد که معامله‌گران سعی کنند از این تفاوت قیمت کسب سود کنند. با این حال، تعدادی از فعالان اعتقاد داشتند که چنین جابه جایی صورت نگرفته است و بخشی از بازیگران غیررسمی سعی کرده‌اند با برجسته کردن این شایعه شرایط را برای افزایش بیشتر قیمت دلار در بازار داخلی فراهم کنند. دیگر عاملی که به فاصله‌گیری دلار از مرز 3هزار و 600 تومان کمک کرد، بهبود انتظارات فنی معامله‌گران بود. به گفته فعالان، پس از عبور دلار از محدوده 3 هزار و 610 تومان، انتظارات افزایشی معامله‌گران بالاتر رفت تا خریدهای فردایی و امروزی نیز افزایش پیدا کند.

    برچسب ها