عصر خودرو

واشنگتن فری بیکن گزارش داد

لابی‌گری بوئینگ برای نهایی کردن قرارداد فروش هواپیما به ایران

عصر بازار- وبگاه آمریکایی در مطلبی از نگرانی کنگره آمریکا در زمینه استفاده از هواپیماهای مسافربری در بخش نظامی ایران و نیز تقلای شرکت بوئینگ در عدم بن بست خوردن قرارداد با ایران اشاره کرد.

لابی‌گری بوئینگ برای نهایی کردن قرارداد فروش هواپیما به ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس ، دولت اوباما در حالی در مسیر پیش بردن فروش هواپیماهای ساخت آمریکا به ایران است که نگرانی‌هایی را در کنگره برانگیخته است.

    به نوشته وبگاه «واشنگتن فری ‌بیکن» ایران اخیرا 6 فروند بوئینگ‌ را وارد ناوگان نیروی هوایی کرده است و  این هواپیماها در رزمایش هوایی ایران در هفته گذشته مشاهده شدند.

    منابع مطلع به وبگاه فری بیکن گفتند که این شرکت به شدت در کنگره برای اطمینان از این‌که قراردادهای جدید با ایران مسدود نخواهند شد، اعمال نفوذ کرده است.

    یک مقام ارشد کنگره فعال در این زمینه گفت: «بهانه بوئینگ برای ارسال هواپیما به ایران این است که آن‌ها کار غیرقانونی انجام نمی‌دهند. اما نمی‌گویند که شرکت بوئینگ در تغییر قانون کمک کرد و  از طریق لابی‌گری و پرداخت پول، قرارداد فروش هواپیما با ایران را پیش بردند و بدین صورت معامله فروش هواپیما به ایران قانونی شده است.

    سخنگوی وزارت خزانه داری آمریکا که امتیازهای جدید فروش را نیز بررسی می‌کند، به وبگاه فری بیکن گفت که شرایطی برای حصول اطمینان از این که این هواپیماها صرفا کاربرد تجاری دارند، وجود دارد.

    سخنگوی وزارت خزانه داری آمریکا در ادامه توضیح داد: «امتیاز اخیر به شرکت‌های بوئینگ و ایرباس شامل شرایط سفت و سخت برای کسب اطمینان از این است که هواپیماهای یاد شده صرفا در امر مسافربری تجاری استفاده می‌شوند و آن‌ها باز فروش نمی‌شوند و یا به نهاد مشخصی انتقال داده نخواهند شد.

    وی افزود: «اگر ما مشخص کنیم که این هواپیماها، کالا یا خدمات به نیات دیگری جز هواپیمایی کشوری استفاده شوند یا به اشخاص موجود در فهرست مشخص شده ویژه باز فروش یا انتقال داده شوند، دولت آمریکا در متن برجام حق لغو تعهد صادرات هواپیماهای مسافربری و قطعات آن‌ها را برای خود لحاظ کرده است. »

    برچسب ها