عصر خودرو

رئیس اداره آمار شرکت بورس:

دلیل کاهش شاخص بورس سیاست‌های دولت است

عصر بازار: شیخی گفت: تعیین نرخ سود بانکی در محدوده ۲۰درصد سبب می‌شود بازار سرمایه، سرمایه گذاران خود را از دست بدهد.حمایت دولت از بورس ، باید جدی و ملموس باشد تا مردم آن را احساس کنند.

دلیل کاهش شاخص بورس سیاست‌های دولت است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از نسیم آنلاین، رئیس اداره آمار و اطلاعات شرکت بورس اوراق بهادار رفتار و عمل دولت در شرایط کنونی در بازار سرمایه را خنثی دانست و مدعی شد که دولت بازار را به حال خودرها کرده تا بازار خود را بیابد و افزود که دولت ها در سایر کشورها، برای شرایط خاص بازارسرمایه، تدابیر ویژه ای را مد نظر قرار می دهند.
    گزارش عملکرد بورس در مردادماه حاکی از این بوده ارزش معاملات نزدیک به 40 درصد کاهش، حجم معاملات نزدیک به 50 درصد کاهش و سود 116 شرکت کاهش را درذائقه خود مز مزه کرده است.
    کیوان شیخی اعلام داشت که سرمایه گذاری در بازار سرمایه، عاملی نیست که بتوان آن را دستکاری کرد، زیرا در این بازار، همه موارد، مبتنی بر واقعیات است.
    وی، با اشاره به کاهش ارزش  معاملات در ماههای اخیر در بازار سرمایه به نسیم گفت که بخشی از آن ناشی  از اتخاذ سیاست و هدفگذاری دولتمردان در زمینه کاهش نرخ تورم بوده و افرود که در عین حال، اعلام نرخ 20  درصدی  برای سود سپرده هم سبب شده تا تولید کنندگان قدرت رقابت با این نرخ سود را نداشته باشند.
    به گفته وی، اعلام نرخ سود بانکی مورد اشاره سبب می شود تا پول‌های مردم که باید صرف تولید و اشتغال شود در بانک ها تجمیع شوند.
    این کارشناس ارشد بازار سرمایه ادامه داد که در کوتاه مدت، تعیین نرخ سود در محدوده مذکور منجر به کنترل نرخ تورم خواهد شد، اما دربلند مدت، این امر لطمات جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد می کند و تاکید کرد که ممکن است که بازار سرمایه را وارد فاز رکود کرده و براین اساس شرکت های بزرگ نتوانند منابع مالی وتوسعه خود در بازار سرمایه را دنبال کنند.
    به گفته وی ، تعیین نرخ سود بانکی در محدوده 20 درصد سبب می شودکه بازار سرمایه، سرمایه گذاران خود را از دست بدهد و اندک نقدینگی موجود دربازار هم به سمت بانک هایا موسسات اعتباری که به صورت کاذب با یکدگیر رقابت می کنند سرایت کند.
    شیخی گفت که ادامه روند مذکور سبب خواهد شد  که در بلند مدت  تولید با مشکل مواجه شده و به تبع آن با افت آمار اشتغال ، لطمات جبران ناپیذیری به دنبال خواهد داشت.
    رئیس اداره آمار و اطلاعات شرکت بورس اوراق بهادار، با بیان اینکه دولت نباید به صورت تک بعدی به نرخ تورم توجه کند به نسیم تصریح کرد که در کل دنیال فاصله  نرخ تورم و سود بانکی بین دو درصد بوده ،بنابراین بانک ها  در ایران باید خلا موجود بین دو مولفه مذکور را از بین ببرند.
    وی، گفت که  بعد از توافق  هسته ای، انتظار می رفت که  نرخ دلار با کاهش دستکم پنج درصدی مواجه شود در حالیکه نه تنها ثبات بازار در نرخ ارز وجود نداشت بلکه  با رشد 10 درصدی مواجه شد.
    شیخی، به تجربه اخیر ریزش شاخص ها در بازار سهام چین اشاره کرد و اذعان داشت که دولت چین برای جلوگیری از ریزش بیشتر، نقدینگی جدی وارد بازار سرمایه کرد در حالیکه در ایران دولت حمایتی که باید از بازار سرمایه می کرد نکرده است.
    وی افزود: حمایت دولت از بازار سرمایه ، باید جدی و ملموس باشد تا مردم آن را احساس کنند.
    شیخی، با بیان اینکه طی روزهای آتی میلیارد ها دلار از ارزهای بلوکه شده ایران  آزاد خواهندشد، خواستار آن شدکه دولت با سفته بازی و دلال بازی هایی که به گفته او، قمارگونه در بازار، نرخ ارز را تعیین می کنند ،مقابله کند.
    رئیس اداره آمار و اطلاعات  شرکت بورس اوراق بهادار، تاکید کرد که افزایش  نرخ دلار منجر به کاهش  قدرت خرید مردم ودر عین حال، افت قدرت ریال در مقابل دلارخواهد شد و تاکید کردکه این امر در دراز مدت لطمات  جبران ناپذیری  به اقتصاد کشور و اعتماد مردم وارد خواهد کرد.
    شیخی، تصریح کرد که در عمده بازارهای  مختلف از جمله، مسکن، سرمایه و ارز، رکود  بسیار  جدی  حاکم بوده  که به مرور باعث دلزدگی ازکل اقتصادکشور خواهد شد.
    وی گفت: مادامیکه شرکت ها به دنبال اخذ وام ها با نرخ کارمزد 28 درصدی از بانک باشند، آینده سودآوری شرکت های  بورسی کماکان  درهاله ای از ابهام  خواهند بود.
    شیخی، بازار سرمایه را عامل تحریک اقتصاد ایران دانست و گفت که دولت باید به بازار سرمایه بها بدهد.

    برچسب ها