عصر خودرو

مدیر عامل پتروشیمی مارون مطرح کرد:

پتروشیمی اولویت اقتصاد ملی به موازات آب

زمزمه‌های تشکیل وزارت پتروشیمی

عصر بازار- موسوی تصریح کرد: پتروشیمی اولویت اول اقتصاد ملی به موازات آب است حتی در ایران ما بر این اعتقادیم که باید روی تشکیل وزارت پتروشیمی مطالعه کنیم.

پتروشیمی اولویت اقتصاد ملی به موازات آب
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، شریف موسوی مدیر عامل پتروشیمی مارون در نشست خبری با بیان اینکه جایگاه پتروشیمی در اقتصاد جهان و ایران جایگاه مهمی است و نیاز به توجه بیشتری دارد، اظهار داشت: آلمان کشوری است که نفت و گاز ندارد ولی از صنعت پتروشیمی 250 میلیارد دلار چرخش مالی دارد  و حتی یک شرکت در این کشور 70 میلیارد دلار درآمدزایی داشته علاوه بر این سرمایه‌گذاری سنگینی را در کشورهای آسیای شرقی ، اروپا و آمریکا با مشارکت کشورهای نفتخیز غیر از ایران شاهد هستیم.

    وی با اشاره به اینکه پروژه‌های 10، 15 و 20 میلیارد دلاری در قالب طرح‌های یکپارچه نفتی با گرایش پتروشیمی رقم می‌خورد اظهار داشت: طی یک سال آینده این پتروشیمی‌ها وارد مدار تولید می‌شود و روز به بروز نقش پتروشیمی در صنایع پررنگ‌تر می‌شود و جایگزین فولاد ، شیشه و چوب می‌شود حتی می‌بینیم که در کشاورزی نیز با توجه به بحران آب به شدت پتروشیمی وابسته شده تا بتواند مصرف را پایین بیاورد.

    موسوی تصریح کرد: با توجه به مزیت پتروشیمی در ایران و همچنین منابع نفت و گاز این صنعت اولویت اول اقتصاد ملی به موازات آب است حتی در ایران ما بر این اعتقادیم که باید روی تشکیل وزارت پتروشیمی مطالعه کنیم.

    وی افزود: در این خصوص ما روی 11 کشور مطالعه کرده بودیم به این نتیجه رسیده‌ایم که وزارت پتروشیمی می‌تواند توجیه اقتصادی در حد یک وزارتخانه داشته باشد.

    وی با اشاره به اینکه هر واحدی از پتروشیمی که وارد مدار می‌شود جنبه صادراتی آن باید مدنظر قرار گیرد ، تصریح کرد: اکنون خوراک اتان در دنیا 157 دلار است در عربستان 93 دلار و قطر 86 دلار است حال ما چگونه با این نرخ بالای اتان می‌توانیم با کشورهایی مثل عربستان و قطر رقابت کنیم در حالی که این صنعت با این میزان مزیت توانسته که در اوج بحران و تحریم به کشور کمک کند و 12 میلیارد دلار ارز وارد کشور کند.

    مدیرعامل پتروشیمی مارون با تاکید بر لزوم رقابتی بودن قیمت خوراک پتروشیمی‌ها خاطرنشان کرد: البته ما معتقدیم که حتما دولت نیت خیر دارد و نقش مثبت آقای زنگنه در مدیریت صنعت نفت غیرقابل انکار است اما امیدواریم که با حمایت و توجه به صنعت پتروشیمی بتوانیم در اقتصاد جهانی و رقابت سالم حضور داشته باشیم.

    وی با اشاره به اینکه اگر پتروشیمی مارون از جذابیت سرمایه‌گذاری بیفتد فاجعه رخ خواهد داد، اظهار داشت: این مجتمع شرکتی است که در تمام زنجیره تولید حضور دارد و اگر سودآور نباشد شرکت‌های کوچک از سیستم خارج می‌شوند نگران کننده خواهد بود.

    موسوی با بیان اینکه نگاه ما صرفا سود شرکت‌ها نیست و مطمئنیم که نظر دولت نیز مثبت است، افزود: ما نگران آینده سرمایه‌گذاری دراین صنعت هستیم.

    برچسب ها