عصر خودرو

انتقاد شدید پتروشیمی‌ها از زنگنه؛

فاتحه توسعه پتروشیمی را خواندیم

جشن سعودی‌ها با مصوبات وزارت نفت

عصر بازار- دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه با فرمول جدید، خوراک اتان صنعت پتروشیمی ایران شانسی برای رقابت با عربستان ندارد، گفت: آقای زنگنه فاتحه توسعه صنعت پتروشیمی را خواندیم.

فاتحه توسعه پتروشیمی را خواندیم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، احمد مهدوی امروز در نشستی خبری با انتقاد از تعیین فرمول جدید فروش گاز اتان به صنایع پتروشیمی گفت: در فرمولی که توسط وزارت نفت تدوین شده است، هیچ یک از معیارهای قانونی اعمال نشده و با فرمول فعلی، نه تنها سرمایه‌گذار خارجی در صنعت پتروشیمی جذب نمی‌شود که حتی واحدهای پتروشیمی هم یکی پس از دیگری تعطیل خواهد شد.

    دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران با اعلام اینکه خوراک، مهمترین مولفه برای جذب سرمایه‌گذاری در صنایع پتروشیمی است، تصریح کرد: گاز متان بعد از مذاکرات متعدد با وزارت نفت، با قیمت‌های بالا و با احتساب قیمت گاز در هاب اروپا و آمریکا تدوین شد.

    این مقام مسئول با تاکید بر اینکه تعیین قیمت هر مترمکعب متان به 8 سنت اصلا سودآور نیست، اظهار داشت: با قیمت‌های فعلی متان هم، شرکت‌های پتروشیمی بین‌المللی هیچگونه انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران ندارند.

    وی در ادامه با تاکید بر اینکه شاهکار جدید وزارت نفت تعیین یک فرمول غیرمنطقی برای فروش خوراک اتان به صنایع پتروشیمی کشور است، تاکید کرد: وزارت نفت در اقدامی عجیب برای فرمول فروش گاز اتان به صنایع پتروشیمی، کف و سقف قیمت تعیین کرده است.

    مهدوی ادامه داد: به عبارت دیگر، اگر قیمت نفت به بشکه‌ای 20 دلار کاهش یابد، قیمت فروش اتان به صنایع پتروشیمی به ازای هر تن نباید به کمتر از 220 دلار کاهش یابد که این موضوع رقابت با کشورهای رقیب همچون عربستان سعودی و قطر را در بازارهای جهانی ناممکن می‌سازد.

    دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران با یادآوری اینکه وزارت نفت در تعیین فرمول گاز اتان، قانون را به نفع خودش تفسیر کرده است گفت: مسئولان وزارت نفت آیین‌نامه‌ای را برای تعیین خوراک پتروشیمی‌ها تدوین و سپس در هیات دولت به تصویب رساندند که با اصل قانون فروش خوراک که در مجلس شورای اسلامی تدوین و تصویب شده، مغایرت دارد.

    این مقام مسئول با بیان اینکه با قیمت فعلی و فرمول جدید فروش اتان باید فاتحه توسعه صنعت پتروشیمی را بخوانیم، تبیین کرد: در برخی کشورهای فاقد نفت و گاز همچون آلمان، شرکت‌هایی همچون باسف(basf) وجود دارند که صرفا از تولید و صادرات محصولات پتروشیمی و پلیمری، سالانه 70 میلیارد دلار درآمد دارند.

    مهدوی در ادامه با بیان اینکه ایران با در اختیار داشتن ذخایر گاز و نفت جهان، عملا با فرمول‌های فعلی هیچگونه شانسی برای توسعه صنعت پتروشیمی وجود ندارد، تصریح کرد: هم اکنون قیمت فروش خوراک اتان در ایران در مقایسه با عربستان سعودی که فاقد ذخایر گاز بوده، دو برابر بوده و در مقایسه با آمریکا یک و نیم برابر بالاتر است.

    این مقام مسئول با بیان اینکه ساخت واحدهای جدید پتروشیمی در ایران با فرمول فعلی خوراک اتان نه توجیه اقتصادی دارد و نه سرمایه‌گذاران خارجی انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری پیدا می‌کنند، تاکید کرد: بر اساس اهداف برنامه ششم توسعه، باید حدود 50 تا 70 میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی سرمایه‌گذاری شود که با قیمت‌های فعلی خوراک، عملا هیچ سرمایه‌گذاری جدیدی اتفاق نمی‌افتد.

    وی با بیان اینکه پیشنهاد شرکت‌های فعال در صنعت پتروشیمی برای تعیین یک قیمت منطقی و فرمول خوراک اتان، احتساب ارزش حرارتی این محصول گازی است یادآور شد: اما عملا وزارت نفت خوراک را بر اساس منافع خود تنظیم کرده و این قیمت حتی مغایر با فضای رقابتی تعیین شده است.

    مهدوی با اشاره به مصوبه جدید وزارت نفت مبنی بر محاسبه قیمت ارز خوراک مایع شرکت‌های پتروشیمی با ارز آزاد خاطرنشان کرد: پیش از این ارز مبادله‌ای برای فروش خوراک مایع به صنایع پتروشیمی مورد محاسبه قرار می‌گرفت که از اول آبان ماه به جای ارز مبادله‌ای ارز آزاد جایگزین شده است.

    دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه با فرمول و قیمت جدید تعیین‌شده، فروش خوراک اتان به صنایع پتروشیمی امکان تحقق اهداف توسعه‌ای در این صنعت و رقابت کشورهایی همچون عربستان و قطر وجود ندارد، خاطرنشان کرد: هیچ معیار اقتصادی برای محاسبه قیمت و فرمول فروش خوراک اتان به پتروشیمی‌ها وجود ندارد.

    برچسب ها