عصر خودرو

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی:

۷۷ درصد بدهی نفتی مربوط به ۳ ایرلاین است

عصر بازار- مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به بدهی شرکت‌های هواپیمایی اظهار کرد: به‌طور کلی شرکت های هواپیمایی ۱۵۰۰ میلیارد تومان بدهی دارند که ۷۷ درصد آن مربوط به شرکت‌های ایران‌ایر، آسمان و ماهان است.

۷۷ درصد بدهی نفتی مربوط به ۳ ایرلاین است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا،  منصور ریاحی در نشست خبری که امروز - سه شنبه - برگزار شد، به ارائه گزارشی از آخرین وضعیت سوخت‌رسانی در کشور پرداخت و گفت: در حال حاضر روزانه 10 میلیون لیتر گاز مایع در کل کشور مصرف می‌شود که نسبت به سال گذشته0.6درصد رشد داشته است. همچنین مصرف بنزین در کشور روزانه 75 میلیون و 300 هزار لیتر است که 3.8 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

    وی در مورد مصرف نفت سفید و نفت گاز و نفت کوره نیز اظهار کرد: میزان مصرف نفت سفید چهار میلیون و 600 هزار لیتر است که نسبت به سال گذشته 11.5 درصد کاهش داشته است. همچنین در حال حاضر حدود 73 میلیون و 600 هزار لیتر نفت گاز در کشور مصرف می‌شود که نسبت به سال گذشته 11.7 درصد کاهش داشته است. همچنین میزان مصرف نفت کوره نسبت به سال گذشته 68.2 درصد کاهش داشته است.

    مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این‌که روزانه 178 میلیون لیتر فرآورده نفتی توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی توزیع می‌شود، گفت: این میزان نسبت به سال گذشته 10 درصد کاهش یافته است و 4.5 میلیارد لیتر نسبت به مدت مشابه سال گذشته مصرف فرآورده‌های نفتی کاهش داشته و سوخت گاز جایگزین سوخت مایع شده است.

    واردات روزانه 11 میلیون لیتر بنزین به کشور

    ریاحی در مورد میزان بنزین وارداتی توضیح داد: روزانه 11 میلیون لیتر بنزین وارد کشور می‌شود. شکافی بین تولید و مصرف بنزین در کشور وجود دارد. تولید پالایشگاه‌های کشور روزانه 59.5 تا 60 میلیون لیتر است، در حالی که میزان مصرف بنزین در کشور 75 میلیون و 300 هزار لیتر است به همین دلیل باید روزانه 11 میلیون لیتر بنزین وارد کنیم.

    وی ادامه داد: روزانه 200 میلیون لیتر سوخت مایع (نفت گاز و نفت کوره)، 12 میلیون لیتر و گاز طبیعی 200 میلیون لیتر در نیروگاه‌های کشور تولید می‌شود.

    مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر این‌که مصرف سوخت مایع در کشور60 درصد کاهش داشته است، اظهار کرد: جایگزین سوخت مایع گاز طبیعی شده که اقدام بسیار مثبتی است. به‌طور کلی حدود سه میلیارد و 700 میلیون لیتر فرآورده در هفت ماه گذشته در نیروگاه‌های کشور کمتر مصرف شده است و این امر به کاهش آلودگی هوا و محیط زیست کمک می‌کند.

    زمستان امسال در زمینه سوخت‌رسانی نگرانی نداریم

    ریاحی در ادامه در مورد توزیع سوخت زمستانی بیان کرد: با تدابیری که امسال توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اتخاذ شد، امسال نگرانی در زمینه‌ سوخت زمستانی وجود ندارد و همه ذخائر استراتژی کشور مطلوب است، در حال حاضر یک میلیارد لیتر ذخیره استراتژی بنزین داریم.

    وی در مورد اهداف شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی توضیح داد: امنیت انرژی و امنیت عرضه، راه‌اندازی پالایشگاه‌های ستاره خلیج فارس که نخستین فاز عملیاتی آن تا پایان سال وارد مدار می‌شود و از سال آینده 12 میلیون لیتر بنزین یورو توزیع می‌شود و از سال 1396 واردات بنزین نخواهیم داشت. همچنین تا اول دی‌ماه شش میلیون لیتر بنزین یورو تولید خواهد شد که سه میلیون آن توسط پالایشگاه بندرعباس و سه میلیون آن توسط پالایشگاه لاوان است و 40 درصد از مصرف بنزین مصرفی کشور که استاندارد محیط زیست است تولید خواهد شد. همچنین افزایش ظرفیت نفت گاز از 24 میلیون لیتر به 40 میلیون لیتر از اهداف شرکت ملی پخش محسوب می‌شود.

    صادرات 400 هزار بشکه سوخت مایع

    مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفت در مورد صادرات فرآورده‌های نفتی گفت: برای نخستین بار توانستیم حدود 400 هزار بشکه سوخت مایع از چهار اسکله در بندرعباس، بندر ماهشهر، لاوان و عسلویه صادر کنیم و قصد داریم این میزان را تا پایان سال جاری و اوایل سال آینده به 500 هزار بشکه برسانیم. به‌طور کلی سهم ایران از صادرات فرآورده‌های نفتی در خاورمیانه حدود 13.7 درصد است.

    ریاحی در مورد صادرات سوخت هواپیمایی نیز توضیح داد: در شش ماه اول امسال سه میلیون و 750 هزار لیتر سوخت هواپیمایی به فروش رسیده است که نسبت به سال گذشته 20 درصد رشد داشته است. همچنین 150  هزار و 452 تن سوخت مایع صادر کرده‌ایم که نسبت به سال 1394، 141 درصد رشد داشته است. صادرات گوگرد نیز 40 هزار تن بوده که نسبت به سال گذشته 103 درصد رشد داشته است.

    وی در مورد فروش مرزی نیز گفت: فروش مرزی در شش ماه گذشته روزانه 389 میلیون لیتر بود.

    مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این‌که کلیه فرآورده‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از طریق بورس انجام می‌شود، ادامه داد: قیمت‌های شرکت ملی پخش به عنوان قیمت مرجع محسوب می‌شود.

    ریاحی بیان کرد: به‌طور کلی 20  تا 25 میلیون لیتر مازاد عرضه وجود دارد که بخشی از آن صادر می‌شود و بخشی از آن در مناطق مرزی استفاده می‌شود.

    برچسب ها