عصر خودرو

فولادگر مطرح کرد؛

توسعه صادرات و تمرکز بر مرجعیت قیمت محصولات از کانال بورس کالا

عصر بازار- کشف قیمت مستمر و منطقی محصولات از طریق بورس کالا می‌تواند در تبدیل شدن کالاهای ایرانی به مرجع قیمت های منطقه ای کمک شایانی کند که از این رو باید از ظرفیت های بورس کالا در توسعه صادرات کمک گرفت.

توسعه صادرات و تمرکز بر مرجعیت قیمت محصولات از کانال بورس کالا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر با حمایت دستگاه های مختلف، روند فعالیت های بورس کالا در بازار کالای کشور به صورت همه جانبه انجام شود، این نهاد نه تنها می‌تواند انضباط مالی و رقابت پذیری ایجاد کند بلکه به مانعی اصلی در مقابل رانت های موجود مبدل خواهد شد.

    فولادگر با اشاره به تدوین لایحه اصلاح قانون بازار در دولت و تاکید بر لزوم بررسی جامع آن در مجلس به عنوان امری مهم و اساسی گفت: براساس این قانون باید گسترش بازار سرمایه از جمله بورس کالا مورد توجه قرار گیرد اما علی رغم گذشت بیش از 10 سال از اجرایی شدن این قانون، هنوز بسط و گسترش کافی نداشته است.

    نماینده مردم اصفهان به برخی بحث های جانبی در خصوص معاملات شماری از کالاها بورس کالا اشاره کرد و گفت: از جمله این موارد در مورد کالاهای نفتی و پتروشیمی و تاثرگذار بر اقلام کالای مصرفی مردم است که چون نگاه همه‌ جانبه‌ای به آن‌ها وجود ندارد، بحث‌هایی به وجود می آید. به طور نمونه درباره محصولات پتروشیمی مواردی مطرح شد که تصمیم نهایی، عرضه همه جانبه کالاها در بورس در راستای جلوگیری از رانت و ایجاد معاملات عادلانه بود.

    وی ادامه داد: از طرف دیگر امکان بروز مشکلاتی برای کارخانه‌های تولیدی و پایین دست در روند معاملات بورس کالا وجود دارد که برای جلوگیری از آن باید دست اندرکاران بازار با ایجاد تعامل و هم اندیشی زمینه های رفع مشکلات را فراهم کنند. 

    نقش پررنگ بورس کالا در سیاست های کلان کشور

    این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در توضیح حوزه‌های فعالیت بورس کالا گفت: همه محصولات ذوب آهن، بخشی از محصولات فولاد مبارکه برای کشف قیمت و یک سری فلزات دیگر مثل آلومینیوم، مس و مواد پتروشیمی در بورس کالا حضور دارند. محصولات شماری از کالاهای کشاورزی در بورس عرضه می شوند اما در مجموع عملیات‌ها به صورت کامل و همه جانبه نبوده که باید مشکلات و موانع بر سر راه اجرای کامل آن رفع شود.

    به گفته فولادگر، بورس کالا در صورت رفع مشکلات و حمایت از سوی دستگاه های مربوطه، می‌تواند در راستای سیاست‌های کلان کشور و هماهنگی بین بازار سرمایه، بازار کار و تولید نقش پررنگی ایفا کند که قطعا در این راه برنامه ریزی درست مسوولان کمک کننده خواهد بود.

    وی معتقد است، برای رونق هر چه بیشتر فعالیت های بورس کالا باید نهادهای فرابخشی همچون شورای اقتصاد و شورای عالی اصل 44 به موضوعات ورود پیدا کنند و حتی با کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز در زمان ورود کالای تاثیرگذار در بورس کالا، هماهنگی‌های لازم انجام شود تا همه چیز به صورت هدفمند پیش رود.

    تبدیل شدن به مرجع قیمت های منطقه

    فولادگر در ادامه با تاکید بر اینکه بورس کالا می‌تواند تبدیل به مرجعی برای قیمت گذاری شود، گفت: قطعا کشف قیمت مستمر و منطقی محصولات از طریق کانالی شفاف و قابل اتکا می‌تواند در تبدیل شدن کالاهای ایرانی به مرجع قیمت های منطقه ای کمک شایانی کند که از این رو باید از ظرفیت های بورس کالا در توسعه صادرات کمک گرفت که به نظر می رسد با گشایش های ایجاد شده در برجام، بورس کالا نیز فعال تر از گذشته در حوزه داخلی و صادراتی به جلو حرکت کند. 

    وی در پایان با اشاره به تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی از طریق بازار سرمایه گفت: رسیدن به اهدافی همچون تقویت بازار سرمایه و جذب سرمایه های پراکنده و سرگردان می‌تواند پیوستگی بین بازار سرمایه و بازار کار ایجاد کند؛ اقدامی که بورس کالا  برای رسیدن به آن نقش مهمی دارد.

    برچسب ها