عصر خودرو

در ۶ ماهه امسال

صادرات پسته ۲۲ درصد افزایش یافت

عصر بازار- در شش ماه امسال بیش از ۴۰ هزارتن پسته به ارزش ۳۸۱ میلیون و ۶۴۷ هزار دلار صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۲ درصد افزایش دارد.

صادرات پسته ۲۲ درصد افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، در شش ماهه نخست سال 95، بیش از 40 هزارتن پسته خشک و با پوست تازه و مغز پسته به ارزش 381 میلیون و 647 هزار از ایران صادر شده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی 22 درصد و از لحاظ ارزشی 20 درصد رشد داشته است.

    این گزارش با اشاره به این که در سال 94 از 407 هزار هکتار سطح بارور و غیربارور باغ های پسته کشور،261 هزارتن پسته تولید شده است،می افزاید:سال گذشته 130 هزارتن پسته خشک و با پوست تازه و مغز پسته به ارزش 1.2 میلیارد دلار از ایران به 70 کشور جهان صادر شده است.

    این گزارش با اشاره به این که هم اکنون پسته در 29 استان کشور کشت می شود،اضافه می کند:استان های کرمان با 212 هزار هکتار باغ بارور و غیربارور و 96 هزارتن تولید سالانه، خراسان رضوی با 73 هزار هکتار باغ بارور و غیربارور و 50 هزارتن تولید و استان یزد با 32 هزار هکتار باغ بارور و غیربارور و 42 هزارتن تولید سالانه،بیشترین میزان سطح زیرکشت و تولید پسته در کشور را به خود اختصاص داده اند.

    طرح جامع مدیریت باغ های پسته تدوین شده و بر مبنای آن در صورت اخذ ردیف بودجه، 150 هزار هکتار از باغ های پسته اصلاح و نوسازی و 50 هزار هکتار باغ پسته در مناطق مستعد جدید ایجاد می شود.

    در ادامه این گزارش آمده است:اصلاح نهال و احداث باغ های مادری،توسعه مکانیزاسیون، آبیاری زیرسطحی و ایجاد صندوق ملی حمایت از سرمایه گذاری پسته کشور به منظور تشکیل زنجیره پسته و ساماندهی تشکل های موجود و همچنین تامین سرمایه در گردش برای حمایت از صادرات این محصول با مشارکت بخش خصوصی از دیگر موارد پیش بینی شده در این طرح است.

    پیش از این، وزیر جهاد کشاورزی در دهمین نشست ستاد عالی پسته بر ضرورت صادرات مدیریت شده و هماهنگ محصول پسته از سوی بازرگانان برای حفظ جایگاه پسته ایران در بازار جهانی تاکید و اظهار کرد که در این زمینه اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی ایران می تواند نقش محوری ایفا کند.

    محمود حجتی پایش رقبای ایران در بازار پسته را ضروری عنوان و با اشاره به پیگیری ها برای تجهیز و تامین منابع و سرمایه در گردش تشکل های تولیدی و صادراتی پسته،بر لزوم تسریع در خرید محصول کشاورزان و عرضه کافی و با قیمت مناسب پسته در بازار داخلی برای بهره مندی و مصرف مردم و همچنین توسعه بازار صادراتی این محصول تاکید کرد.

    وزیر جهاد کشاورزی اتخاذ سیاست "بازار در قبال بازار" را در مراودات ایران با کشورهای دیگر ضروری توصیف و در خصوص مصوبه این ستاد در زمیته کاهش تعرفه واردات پسته ایران در کشورهای عضو اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد:بازار بزرگترین سرمایه کشورها است و پرداختن به موضوع کاهش و اصلاح تعرفه پسته صادراتی ایران به کشورهای اروپایی و سایر کشورها در مذاکرات سیاسی و مبادلات تجاری ایران و دیگر کشورها در نشست هایی با حضور نمایندگان وزارت خارجه و سازمان توسعه تجارت باید مورد تاکید قرار گیرد.

    برچسب ها