عصر خودرو

عضو انجمن فولاد خبر داد:

رقابت منفی در بازار میلگرد

اختلاف قیمت بالا با ورق کارخانه‌های میلگرد را متضرر کرد

عصر بازار- عضو انجمن فولاد با اشاره به شکل‌گیری رقابت منفی در بازار میلگرد، گفت: در حال حاضر اختلاف قیمت میلگرد و ورق در داخل بسیار زیاد شده که این موضوع به ضرر کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد است.

رقابت منفی در بازار میلگرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، رضا شهرستانی با بیان اینکه در حال حاضر فعالان بازار میلگرد بسیار زیاد هستند، اظهار داشت: در دنیا معمولاً قیمت میلگرد نسبت به ورق فولادی 30 دلار ارزان‌تر است، ولی در ایران به دلیل اینکه در بازار میلگرد دست زیاد است،‌ این اختلاف به 90 دلار می‌رسد.

    وی تصریح کرد: اختلاف 60 دلاری بین تفاوت قیمت میلگرد و ورق در دنیا و ایران باعث شده که تولید‌کنندگان میلگرد و بیلت دچار مشکل بزرگی شوند.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر کارخانه‌های تولید میلگرد با 30 درصد ظرفیت خود فعال هستند، گفت: در چنین شرایطی تقاضای خرید کمتر از میران تولید است و همین مسئله، مشکل تولیدکنندگان را تشدید کرده است.

    شهرستانی قیمت هر کیلو ورق گرم را در ایران 1800 تومان اعلام کرد و گفت:‌ در چنین شرایطی قیمت میلگرد 1500 تومان است.

    به گفته وی، بیشترین قیمت ورق و میلگرد به ماه‌های اردیبهشت و خرداد امسال مربوط می‌شود که در آن زمان قیمت ورق حدود 1700 تومان بود.

    وی با اشاره به اینکه تعداد تولیدکنندگان ورق گرم کمتر از انگشتان دست است،‌ گفت: شرکت فولاد مبارکه بیش از 80 درصد بازار ورق را در اختیار دارد و تعیین کننده قیمت در بازار است که بقیه شرکت‌ها نیز خودشان را با آن وفق می‌دهند.

    وی تصریح کرد: اما در بازار میلگرد یک بازیگر قوی نداریم و بیش از 80 کارخانه تولید میلگرد در کشور وجود دارد که ظرفیت تولید آنها از کمتر از هزار تن شروع می‌شود و تا بیش از یک میلیون تن می‌رسد. به همین دلیل نمی‌توانند با یکدیگر هماهنگ باشند و در نتیجه رقابت منفی در بازار شکل گرفته است.

    عضو انجمن فولاد تأکید کرد: مازاد تولید، کمبود تقاضا و ناهمخوانی بین رقبا باعث شده که قیمت میلگرد در بازار بسیار افت کند.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت هر کیلو میلگرد وارداتی حدود 1750 تومان است،‌ گفت:‌ اختلاف 250 تومانی بین قیمت میلگرد داخلی و وارداتی وجود دارد و در این شرایط امکان افزایش قیمت میلگرد داخلی در حدی که توان رقابت با میلگرد وارداتی را داشته باشد،‌ وجود دارد.

    وی پیشنهاد کرد شرکت‌های تولیدکننده در مورد قیمت‌گذاری میلگرد با یکدیگر توافق کنند تا اختلاف قیمت ورق و میلگرد وارداتی نیز به حداقل برسد.

    وی با اشاره به فروش میلگرد توسط برخی کارخانه‌ها به قیمتی پایین‌تر از بهای تولید، گفت: تولیدکننده‌ای که تعهدات چکی داشته باشد، نسبت به این کار اقدام می‌کند.

    به گفته وی، در حال حاضر قیمت 1500 تومانی میلگرد بالاتر از قیمت تمام تولید این محصول است.

    وی ادامه داد: با توجه به بالا بودن قیمت ورق فولادی، این مسئله بر تولید تختال و بیلت تأثیرگذار است و در شرایطی که تولید تختال با مواد اولیه گران تر امکان پذیر است، ولی این مسئله در مورد بیلت صادق نیست و قیمت بیلت نیز به حاشیه زیان می رود که در آینده بر قیمت میلگرد تأثیرگذار خواهد بود.

    برچسب ها