عصر خودرو

بوسنی به جمع مشتریان نفت ایران می‌پیوندد

عصر بازار- همزمان با سفر رئیس جمهوری بوسنی و هرزگوین به تهران، دور جدید مذاکرات به منظور فروش نفت خام و فرآورده‌های نفتی به این کشور بلوک شرق اروپا آغاز می‌شود.

بوسنی به جمع مشتریان نفت ایران می‌پیوندد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، متنوع سازی بازار صادرات نفت خام در دوران پسا برجام یکی از سیاست‌های کلیدی ایران به شمار می‌رود و از این رو از کشورهای بلوک شرق اروپا به عنوان یکی از بازارهای نوظهور نفت ایران نام برده می‌شود.

    در طول 10 ماهه نخست ورود به دوره پسابرجام، ایران فروش تک محموله نفت خام و میعانات گازی به کشورهای بلوک شرق اروپا را آغاز کرده و برای نخستین بار محموله‌های طلای سیاه ایران روانه کشورهایی همچون مجارستان، لهستان و حتی رومانی شده است.

    بر این اساس از بوسنی و هرزگوین هم به عنوان یکی از بازارهای جدید صادرات نفت ایران نام برده می‌شود و حتی مذاکراتی بین شرکت ملی نفت ایران و «زاروبژنفت» روسیه برای آغاز صادرات نفت خام به بوسنی آغاز شده است.

    از این رو با سفر «باقر عزت بگوویچ» رئیس جمهوری بوسنی و هرزگوین و برخی از اعضای کابینه دولت سارایوو، از امروز دور جدید گفتگوها برای صادرات نفت خام، فرآورده های نفتی و حتی محصولات پتروشیمی آغاز خواهد شد.

    در همین حال علی کاردر مدیر عامل شرکت ملی نفت و معاون وزیر نفت اخیرا در حاشیه امضای تفاهم نامه با یک شرکت روسی، گفته است: «زاروبژنفت» روسیه، صاحب پالایشگاهی در بوسنی و هرزگوین بوده که مذاکراتی برای تامین نفت این پالایشگاه آغاز شده است.

    علاوه بر بوسنی، تاکنون برخی از کشورهای بلوک شرق اروپا همچون بلاروس، کرواسی، صربستان، لیتوانی هم در طول چند ماه گذشته تاکنون گفتگوهایی به منظور واردات نفت خام و محصولات پتروشیمی از ایران آغاز کرده اند.

    برچسب ها