عصر خودرو

سرنوشت آمریکا درانتظار چینی‌ها

عصر بازار- تنها ۲۰ درصد از نفت تولیدی چین از منابع دریایی و آن هم در آب‌های کم عمق ساحلی تأمین می‌شود.

سرنوشت آمریکا درانتظار چینی‌ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، ماه گذشته چین برای سومین بار طی 12 ماه اخیر، با واردات 8/04 میلیون بشکه نفت در روز، ایالات متحده آمریکا را که در همین مدت روزانه 7/98 میلیون بشکه نفت خریداری کرده بود، پشت سر گذاشت و بزرگترین واردکننده نفت جهان شد.

    نیم‌قرن قبل، میزان واردات نفت خام و میزان مصرف، رابطه مستقیمی با مدرن‌بودن و رشد اقتصادی داشت و همین موضوع آمریکا را برای بیش از 40 سال به نفت خاورمیانه معتاد کرد.

    این اعتیاد نه‌تنها دست آمریکا را در مجادلات این منطقه پرآشوب بست، بلکه سرمایه‌گذاری‌ها و تراز تجاری با این منطقه باعث شد که هم ثروت هنگفتی از صنایع یگنه دنیا به خاورمیانه برود و هم آمریکا ناگزیر به دخالت‌های نظامی پرهزینه در منطقه شود که هنوز هم بودجه نظامی این کشور را می‌بلعد.

    اکنون چین نیز در آستانه چنین وضعیتی قرار دارد و در صورتی که نتواند وضعیت خود را تغییر دهد، آینده‌ای شبیه به این روزهای آمریکا در انتظارش خواهد بود.

    رشد مصرف محصولات نفتی و به‌خصوص بنزین در داخل چین که به‌دنبال رشد اتومبیل‌سواری و افزایش درخواست مردم روی داده، در کنار کاهش محسوس تولید نفت این کشور موجب شده پکن برای پاسخ به عطش نفت، به منطقه‌ای پرآشوب روی آورده و مشتری نفت عربستان، ایران، عراق، ونزوئلا و کشورهایی مانند این شود.

    کاهش جهانی قیمت نفت خام موجب شد که سرمایه‌گذاری‌ها در بخش تحقیق و توسعه میادین نفتی چین به کمترین میزان خود برسد و از سوی دیگر منابع محدود نفتی این کشور که 80 درصد در خشکی هستند هم توان چندانی برای پوشش افزایش درخواست نداشته باشند.

    یکی از راه‌حل‌هایی که دولت پکن برای این معضل به آن روی آورده، گسترش سیطره خود به دریای چین جنوبی و جستجوی منابع نفتی در آب‌های عمیق است چرا که تنها 20 درصد از نفت تولیدی چین از منابع دریایی و آن هم در آب‌های کم عمق ساحلی تأمین می‌شود.

    از سوی دیگر، رقابت قیمتی که در منطقه خاورمیانه از سوی عربستان و با هدف حفظ سهم بازار آغاز شد، تخفیف‌های جذابی را برای شرکت های نفتی چینی فراهم کرد که بیش از پیش بودجه‌های آنها را از کشور خارج می‌کند.

    آنچه تاحدودی واشنگتن را از ورطه خاورمیانه نجات داد، نه جنگ عراق و افغانستان و نه بهارعربی، بلکه جهش تولید نفت به‌دنبال تکنولوژی‌های استخراج شیل بود.

    اکنون آمریکا برای نخستین‌بار طی 40 سال اخیر، تولید نفت خود را به 10 میلیون بشکه در روز نزدیک کرده است و این درحالی‌ست که چین به‌عنوان دومین قدرت اقتصادی جهان، به سختی روزانه 3/9 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند.

    واشنگتن با توجه به شرایط نفتی تازه‌ای که تدارک دیده، با دست بازتر در خاورمیانه و در مقابل دولت‌هایی مانند عربستان سعودی بازی می‌کند اما پکن در سوی دیگر این بازی، تازه طعم شیرین نفت ارزان خاورمیانه را چشیده و در آستانه یک مستی اعتیادآور قراردارد که می‌تواند آینده این کشور را تحت تأثیر خود قرار دهد.

    برچسب ها