عصر خودرو

لزوم دستیابی ایران به بورس مرجع جهانی پتروشیمی;

تحقق کاهش خام فروشی با عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا

عصر بازار- حصول دست یابی به بورس مرجع منطقه ای و جهانی پتروشیمی و کاهش خام فروشی از سیاست های پیش روی عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا خواهد بود.

تحقق کاهش خام فروشی با عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، اسدالله قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید براین که عرضه کالاهای پتروشیمی در بازار بورس کالا بسیاری از سیاست های کلان بویژه جلوگیری از خام فروشی را محقق می سازد، اظهار داشت: مهم ترین اهداف شورای رقابت در اجرای این مصوبه ارتقای محصولات فرآورده شده با ارزش افزوده بالا ، تامین نیاز های داخلی و دست یابی به رتبه برتر و اثر گذار به عنوان یک مرجع جهانی برای تعیین قیمت در بورس کالای پتروشیمی است .

    وی افزود: عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا آثار خوبی در ارتقای بخش های مختلف صنعت، اقتصاد، تولیدات داخلی و اشتغال زایی برجای گذاشته است؛ این امر در سرمایه گذاری هایی که در بخش عرضه کالا های پتروشیمی در بورس کالا و صنایع تکمیلی صورت می گیرد به مراتب بیش از صنایع پتروشیمی بوده که تعداد محدودی را به خود اختصاص داده اند،

    قره خانی همچنین اذعان داشت: با تولید محصولات فرآورده شده داخلی با ارزش افزوده پایین و بر اساس قیمت جهانی خوراک صنایع پایین دستی تامین شده، همچنین باید برای ارائه بسته های حمایتی به این بخش یارانه هایی نیز به صنایع پایین دست اختصاص داده شود تا بتوان تا حد ممکن از خام فروشی محصولات پتروشیمی جلو گیری کرد.

    سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت:به طور جدی هنوز بخش خصوصی واقعی برای این صنعت در کشور ایجاد نشده و صنایع پتروشیمی بیشتر زیر مجموعه بخش دولتی محسوب می شود و در واقع بیش از 90 در صد پتروشیمی های کشور دولتی و شبه دولتی بوده که باید برای خصوصی سازی آن یک مکانیزم خاص در نظر گرفته شود .

    وی با اشاره به اینکه بیشتر  پترو شیمی های کشور زیر مجموعه پتروشیمی خلیج فارس، ساتا (سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح)، سازمان بازنشستگی کشور و سازمان تامین اجتماعی هستند تصریح کرد: پتروشیمی های کشور تا کنون در تولید ،عرضه و ارتقای محصولات خود فقط به سرمایه گذاری های بخش دولتی و شبه دولتی اکتفا کرده اند که برای جلوگیری از این خسارت ها بخش خصوصی باید وارد عرصه شود؛  واگذاری های سهام هنگامی تحقق می یابد که بخش خصوصی واقعی به این بخش ورود کند و شورای رقابت و مجلس برای محقق شدن بیشتر آن به طور جدی پیگیر این امر می شود .


    شفافی سازی  باعرضه پتروشیمی  در بورس

    حسن مرادی استاد حقوق و انرژی دانشگاه تهران در خصوص وضعیت فعلی قیمت محصولات پتروشیمی گفت: در گذشته قیمت محصولات تولیدی کشور با قیمت بازارهای جهانی تفاوت محسوسی داشت اما در سالیان اخیر تحول بنیادی در عرصه محصولات و فرآورده های پتروشیمی صورت گرفته است که این تعادل از لحاظ قیمت منجر به تامین دو طرفه منافع دولت و ملت شده است.

    وی در خصوص عرضه محصولات پتروشیمی در بورس اظهار داشت: عرضه محصولات در بورس موجب شفافیت بیشتر شده و از رانت و واسطه گری جلوگیری می کند، ضمن ایینکه همه را در جریان آمارهای معاملات قرار خواهد داد؛ اساس واصل عرضه کالا، بورس است و مخالفان عرضه محصولات پتروشیمی باید نگاهی به کشورهای مترقی دنیا در حوزه انرژی و محصولات فرآورده شده بیندازند تا لزوم این اقدام را بیش از پیش دریابند.

    مرادی تصریح کرد: موجبات رونق اقتصادی از طریق عرضه محصولات در بورس فراهم شده و با متصل شدن بورس کشور به بورس های بین المللی، قیمت فرآورده ها جهانی شده و امکان ورود به بازارهای جهانی و منطقه ای میسر خواهد شد.

    استاد حقوق و انرژی دانشگاه تهران با اشاره به لزوم کاهش خام فروشی بیان کرد: کشورهای تک محصولی در حال توسعه باید به سمت اقتصاد فرآورده حرکت کرده و نفع ملت و صنعت گران در کاهش خام فروشی و ارتقای محصولات فرآورده شده جهت حضور در بازارهای جهانی است.

    وی  در پایان در مورد مشارکت بیشتر بخش خصوصی عنوان کرد: بخش اعظم سرمایه گذاری در تولید و عرضه محصولات پتروشیمی توسط  بخش دولتی یا شبه دولتی صورت می گیرد ولی رونق و توسعه اقتصاد وابسته به حضور بخش خصوصی در این حوزه است.

    برچسب ها