عصر خودرو

بخش چهارم

مقایسه بورس ایران با بورس های منطقه

عصر بازار: به دلیل شباهت بازار سهام ایران با سایر کشورهای حوزه خلیج فارس ، از جمله نوظهور بودن آن ها و متکی بودن آن ها به قیمت جهانی نفت ، مقایسه ای بین آن ها صورت گرفته است. توسعه بازار سهام و گسترش روابط با کشورهای مختلف به خصوص کشورهای همسایه از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، لذا بر آن شدیم تا طی سلسله گزارش هایی نگاهی مقایسه ای بر بازار سرمایه ایران و بورس های منظقه داشته باشیم. همچنین بازار سهام چین به عنوان یکی از بزرگترین بورس های جهان که تعییرات آن بر اقتصاد جهانی تاثیر می گذارد بررسی شده است.

مقایسه بورس ایران با بورس های منطقه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تامین سرمایه نوین، نقل و انتقالات پول یکی از مشکلات کشور پس از تحریم بوده است که با توجه به توافق انجام شده و برداشته شدن تحریم های بانکی این مشکل رفع خواهد شد. همچنین عدم وجود ضامن های بین المللی در کشورمان سرمایه گذاران خارجی را مورد تردید قرار داده است ، به عنوان مثال به گفته عباس شعری‌ مقدم معاون وزیر نفت سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ضمانت شرکت ملی صنایع پتروشیمی را می خواهند و حمایت دولت را ضامن حضور خود می دانند.

    با توجه به نوسانات نرخ ارز به ویژه نرخ دلار ، سرمایه گذاران خارجی با ریسک نوسانات ارز پس از تبدیل سرمایه و سود خود به ارز کشور مبدا مواجه خواهند شد.
    با اینکه قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی مصوب گردیده اما اجرای آن عملا مشکل است و سرمایه گذاران خارجی علاوه بر مواجه شدن با ادارت دولتی به تغییرات بسیار در مدیریت نیز برخورد خواهند کرد و سرمایه گذاری بلند مدت آن ها و عدم توجه مدیران به برنامه های مدیریت سابق ، کار آن ها دشوار خواهد شد.
    در شکل زیر نسبت گردش معاملات در بازار سهام کشورهای مختلف در سال 2012 قابل مشاهده است. از بین بازار سهام کشورهای مورد بررسی ، چین ، عربستان و ترکیه با نسبت گردش به ترتیب 164 ، 144 و 137بیشترین نسبت را دارند و مصر ، امارات ، ایران و قطر با نسبت گردش 38 ، 25 ، 18 و 12 کمترین نسبت گردش را دارا می باشند. نسبت گردش معاملات حاصل تقسیم ارزش سهام معامله شده بر متوسط کل ارزش بازار می باشد.

    جمعیت ایران همانند کشور ترکیه و بیشتر از کشورهای نوظهور اروپای شرقی می باشد و با منابع نفت فراوان و با تولید ناخالص داخلی 437 میلیارد دلاری ، 27 امین اقتصاد جهان و از این منظر به کشورهای آرژانتین و تایوان شباهت داشته و وضعیتی بهتر از کشورهای اتریش و یا تایلند دارد.
    حجم معاملات ایران نسبت به سایر بورس های منطقه بسیار پایین است که همین امر موجب شده بورس کشور نسبت به بورس های دیگر در سطح پایین تری قرار گیرد و با توجه به اینکه بازار سهام ما به نوسانات قیمت نفت بسیار وابسته است با ریسک های زیادی هم مواجه می باشد و مردم ترجیح می دهند در این بازار پر ریسک کمتر سرمایه گذاری کنند ، اما گستردگی تنوع صنایع در بورس کشور یکی از مزیت های آن محسوب می شود. ارزش بازار شرکت اپل به تنهایی حدود 700 میلیارد دلار می باشد ، درحالی که ارزش بورس ایران به 100 میلیارد دلار هم نمی رسد. نسبت ارزش بازار سرمایه ایران به GDP آن 20% است و این رقم برای کشور عربستان 78% می باشد.
    از آن جا که ایران از ثبات سیاسی و اقتصادی برخوردار نبوده ، اما با حصول توافق هسته ای این عدم ثبات تا حدی کاهش یافته و سرمایه گذاران با نگرانی کمتری از این بابت می توانند وارد بازار سهام ایران شوند.
    در ایران به سرمایه گذاران خارجی اجازه داده نمی شود بیش از سهمی که برای هر رشته از بخش های مختلف اقتصاد تعیین شده است ، فعالیت و سرمایه گذاری نمایند و در نتیجه در شرایطی که سهمیه یک رشته پر شده باشد ، سایر سرمایه گذاران خارجی از فعالیت در آن قسمت محروم خواهند گردید. همچنین این سرمایه گذاران نمی توانند در بخش های دولتی سرمایه گذاری کنند اما این محدودیت ایران را از بخش بزرگی از سرمایه های جهانی که به صورت دولتی است محروم می گرداند.
    از این رو امید است دولت شرایط را برای حضو سرمایه گذاران خارجی مهیا کند و از برخی محدودیت های بکاهد و موجبات رشد و توسعه هر چه بیشتر اقتصاد ایران را فراهم آورند.

    برچسب ها