عصر خودرو

سکه و دلار اوج گرفتند

کانال‌شکنی بازار در ابتدای آبان

عصر بازار- در سومین روز هفته، دلار از کانال ۳ هزار و ۶۰۰ تومان و سکه از مرز یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان عبور کرد. روز دوشنبه، دلار با افزایش ۱۰تومانی به قیمت ۳ هزار و ۶۰۷ تومان رسید. این بیشترین میزان رشد دلار از ۲۰ مهر بود و موجب شد که این ارز پس از گذشت حدود ۱۰ روز بالای سطح ۳ هزار و ۶۰۰ تومان قرار بگیرد.

کانال‌شکنی بازار در ابتدای آبان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، افزایش نرخ حواله درهم و نزدیک شدن آن به محدوده 990 تومان در کنار افزایش تحرک بازیگران غیررسمی در معاملات فردایی و کاهش حجم ارز موجود در بازار از عواملی بودند که منجر به افزایش قیمت شدند. با رشد قیمت دلار، خریدهای سکه‌بازان نیز افزایش یافت، به‌طوری‌که فلز گرانبهای داخلی در مسیر افزایشی قرار گرفت و با 7 هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 103 هزار تومان رسید. با این رشد، سکه برای اولین بار از 14 مهر بالای مرز یک میلیون و 100هزار تومان معامله شد. رشد سکه در حالی رقم خورد که بهای اونس در بازارهای جهانی نشانه افزایشی خاصی از خود بروز نداده بود و تا ساعت 3 بعدازظهر بیشتر در میانه محدوده هزار و 260 دلار حضور داشت. با این حال، بازار سکه بیشتر در جهت حرکت دلار حرکت کرد. البته به گفته فعالان، معامله‌گران سکه به روند اونس در هفته جاری امیدوار هستند.

    فاصله‌گیری فردایی‌ها

    در اولین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 598 تومان آغاز کرد که افزایشی یک تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز یکشنبه داشت. این قیمت در حالی ثبت شد که دلار در معاملات فردایی شیب رشد تندتری داشت و در همان ابتدای روز از مرز 3 هزار و 600 تومان عبور کرد. در ادامه روز، قیمت دلار در معاملات نقدی نیز از مرز 3 هزار و 600 تومان عبور کرد، ولی فاصله نرخ ارز در معاملات فردایی از قیمت نقدی هم زمان بیشتر می‌شد. به‌عنوان مثال، زمانی که قیمت در معاملات نقدی به 3 هزار و 605 تومان رسید، بازیگران فردایی ارز را با قیمت 3 هزار و 612 تومان خرید و فروش کردند. به این ترتیب، یکی از عواملی که در افزایش قیمت سومین روز هفته اثر داشت، تحرکات بازیگران غیررسمی بازار بود. بخشی از تحرک معامله‌گران آتی در بازار سبزه‌میدان رخ داد، جایی که برخی سکه‌بازان سعی کردند با افزایش خریدهای ارزی ارزش دارایی خود را بالا برده و سکه را از مرز یک میلیون و 100 هزار تومان عبور دهند. شنیده‌ها حاکی از آن بود که برخی سکه‌بازان در معاملات آتی در یک نوبت بالای یک میلیون دلار خریداری کردند.

     

    تحریک درهم

    یکی از مهم‌ترین عواملی که قیمت دلار را از مرز 3 هزار و 600 تومان عبور داد، افزایش نرخ حواله درهم تا 987 تومان بود. به گفته شماری از حاضران در بازار، روز دوشنبه، حواله درهم در ابتدای روز 984 تومان قیمت خورد، ولی در ساعات انتهایی بازار تا قیمت 987 تومان بالا رفت. یکی از بازیگران باتجربه بازار اعتقاد داشت که با قرار گرفتن قیمت در نقطه یاد شده، دلار در بازار داخلی بالای 3 هزار و 610 تومان ارزش داشت. چنین انتظاراتی در میان معامله‌گران موجب شد که همزمان با رشد نرخ حواله درهم، میزان خرید ارز در بازار داخلی نیز افزایش پیدا کند. در کنار این، روز دوشنبه، میزان حجم ارز در بازار داخلی پایین بود. به گفته فعالان، ارز زیادی در دو روز ابتدای هفته جاری از سوی معامله‌گران خریداری شد، در نتیجه، حجم ارز در روز دوشنبه کمی در بازار پایین‌تر بود.

    برچسب ها