عصر خودرو

فلاحتیان عنوان کرد

نیاز به ۲۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش برق برای ۵ سال آینده

عصر بازار- به گفته معاون وزیر نیرو، با توجه به پیش بینی سالانه بیش از ۵.۵ درصد رشد صنعت، تا سال ۲۰۲۱ نیاز به ۲۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای احداث تاسیسات جدید و بهینه‌سازی تاسیسات کنونی است.

نیاز به ۲۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش برق برای ۵ سال آینده
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، هوشنگ فلاحتیان - معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی-  امروز (دوشنبه) در مراسم سی‌ویکمین کنفرانس بین‌المللی صنعت برق، با بیان اینکه از دهه 1970 میلادی تاکنون با رشد مصرف انرژی مواجه بوده‌ایم، اظهار کرد: آنچه در دنیای جدید تجربه می‌کنیم مبتنی بر رشد جمعیت، تکنولوژی جدید و دغدغه‌های زیست محیطی است.

    وی با اشاره به رشد مصرف انرژی در آینده بر مبنای سه سناریو پیش‌بینی شده از سوی شورای انرژی در سال 2016 گفت: این سه سناریو شامل مکانیزم بازار مبنای قیمت در تمامی حوزه‌ها، هماهنگی بین‌المللی بین دولت‌ها و اقدام مستقل کشورها خواهد بود.

    معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به پیش‌بینی افزایش حداقل دو برابری میزان مصرف برق جهان تا سال 2060 ادامه داد: مصرف برق در 45 سال آینده حدود دو برابر مصرف کنونی خواهد بود و به همین منظور تمایل به سمت استفاده از انرژی‌های پاک فراگیر خواهد شد.

    فلاحتیان اظهار کرد: در طول سال‌های آینده شاهد کاهش مصرف نفت و افزایش مصرف برق نیز خواهیم بود، وجود حدود سه میلیارد خودرو درجهان تا سال 2060 باعث می‌شود تا برای تامین سوخت مورد نیاز آنان، خودروسازان تمایل به ساخت خودروهای برقی پیدا کنند که از این بابت نیز صنعت برق جهان بایستی پاسخگوی نیاز جامعه باشد.

    وی با اشاره به اینکه از سال 2000 سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر با 50 میلیارد دلار اعتبار آغاز شده است، بیان کرد: در سال 2015 میزان سرمایه گذاری در بخش انرژی‌های تجدید پذیر به 300 میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است.

    معاون وزیر نیرو ادامه داد: در این راستا سرمایه‌گذاری کشورهای خاورمیانه عمدتا برای تولید برق در بخش نیروگاه‌های فسیلی و سرمایه‌گذاری کشورهای آمریکای لاتین و اتحادیه اروپا در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر بوده است.

    فلاحتیان  با اشاره به رتبه 14 جهانی کشورمان از نظر ظرفیت نصب شده برق تصریح کرد: اگر رشد حدود پنج درصدی مصرف برق ادامه داشته باشد، سال آینده بایستی زیرساخت‌های برق کشور تقویت شود.

    وی چالش‌های صنعت برق را فروش انرژی برق بر اساس تعرفه‌های تکمیلی، انباشت بدهی‌های صنعت برق، کمبود منابع مالی، عدم سرمایه گذاری کافی در طرح‌های توسعه و انباشت بدهی مشترکین و مطالبات ناشی از صادرات برق ذکر کرد و افزود: امیدواریم اقتصاد برق ساماندهی شده و در مسیری قرار گیرد تا فضای کسب و کار برق بهبود یابد.

    به گفته معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، در تاسوعا و عاشورای حسینی شاهد 20 هزار مگاوات و در روزهای اخیر شاهد 30 هزار مگاوات افزایش بار بودیم که بایستی با توجه به کاهش دمای هوا، علت آن مورد بررسی قرار گیرد.

    فلاحتیان با بیان اهم راهکارهای بهبود وضعیت صنعت برق گفت: این راهکارها شامل ساماندهی اقتصاد برق از طریق اصلاح تعرفه‌های انرژی و انشعاب و اعمال تعرفه‌های جدید برای مصارف خارج از الگوی مصرف، ایجاد نهاد تنظیم مقررات برق، ایجاد نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و خروج نیروگاه‌های راندمان پایین از چرخه تولید برق کشور است.

    وی ادامه داد: استفاده از توربین‌های کلاس F و H با راندمان بیش از 58 درصد و افزایش سرمایه‌گذاری دولت در شبکه‌های فوق توزیع و انتقال و رفع موانع سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت برق نیز بخش دیگری از راهکارهای وزارت نیرو است.

    معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به تأمین منابع مالی لازم برای توسعه کاربرد انرژی‌های تجدید پذیر از طریق سوخت صرفه جویی شده و افزایش عوارض مربوطه و همچنین تعویض کنتورهای هوشمند با کنتورهای معمولی را از دیگر راهکارهای وزارت نیرو برای مقابله با چالش‌های صنعت برق ذکر کرد و افزود: اولویت نصب یا تعویض کنتورهای هوشمند، با مشترکین دیماندی است.

    فلاحتیان ادامه داد: توسعه نیروگاه‌های مقیاس کوچک و پراکنده و تولید هم‌زمان برق، حرارت و آب شیرین و همچنین اجرای برنامه‌های مدیریت بار و حمایت از سازندگان تجهیزات داخلی بخش دیگری از این راهکارها خواهد بود.

    وی اولویت‌های آتی صنعت برق کشور را مبتنی بر "برق برای همه"، استفاده از انرژی‌های پاک و استفاده از سامانه‌های هوشمند در برق کشور ذکر کرد و ادامه داد: در زمان حاضر بیش از دو میلیارد نفر در جهان از نعمت برق بی بهره هستند.

    برچسب ها