عصر خودرو

گزارشی میدانی از میزان رضایت کشاورزان کرمانشاهی از فروش ذرت در بورس کالا؛

آرزوی دیرینه کشاورزان با سیاست قیمت تضمینی محقق می شود؟

عصر بازار- عرضه ذرت کل کشور در بورس کالای ایران که براساس مصوبه هیات وزیران برپایه سیاست قیمت تضمینی از اوایل مهر ماه آغاز شده است، تاکنون با حجم قابل قبولی روبه رو بوده و براساس آمارها بالغ بر ۱۵هزار تن ذرت در بورس به فروش رسیده است.

آرزوی دیرینه کشاورزان با سیاست قیمت تضمینی محقق می شود؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، عرضه ذرت در بورس کالا به دو شیوه گواهی سپرده کالایی و فیزیکی انجام می‌شود که این روزها عمده صحبت‌ها از طرح تازه قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی است. براساس این سیاست، دولت هر ساله قیمتی را به عنوان قیمت تضمینی محصولات کشاورزی که تاکنون جو دامی و ذرت بوده است، اعلام می‌کند و به کشاورزان پیشنهاد می‌کند محصولشان را در بورس کالا عرضه کنند.

    به این ترتیب کشاورزان پس از تحویل محصولاتشان به انبارهای تحت نظارت بورس کالا، گواهی سپرده کالا یا همان قبض انبار دریافت می کنند و می توانند با هماهنگی که با کارگزاران مجاز بورس انجام می‌دهند، محصول را در بورس کالا عرضه کنند.

    در اینجا اگر قیمت کشف شده در بورس کالا از قیمت تضمینی اعلامی دولت کمتر بود، وجه معاملات ظرف دو روز کاری به حساب کشاورزان واریز می‌شود و مابه التفاوت قیمت بورس و قیمت تضمینی نیز باید ظرف دو ماه از سوی دولت پرداخت شود.

    جدای از همه مزیت هایی که طرح قیمت تضمینی به نسبت خرید تضمینی برای صنعت کشاورزی کشور دارد، در طرح قیمت تضمینی بارها عنوان شده است که کشاورزان دو روز پس از فروش محصولشان در بورس کالا به وجه معامله می‌رسند که با توجه تاخیرهای طولانی مدت و چندماهه در پرداخت مطالبات کشاورزان، به جرات می‌توان گفت اتفاقی که امروز در قالب سیاست قمیت تضمینی در حال رخ دادن است، روزی آرزوی کشاورزان بوده است. در گزارشی میدانی با برخی دهقانان کشور بر سر میزان رضایت آنها از اجرای قیمت تضمینی گفت‌وگو شده است که در ادامه می خوانید.

    پول محصول 15 روزه وصول شد

    مرادی؛ کشاورز ذرت کار کرمانشاهی در خصوص نحوه فروش ذرت تولیدی خود در بورس کالا می گوید: «پس از سال ها که به کار کشاورزی مشغول هستم، خودم و همکارانم برای اولین بار است که در مدت کوتاهی به عمده پولمان می رسیم و از این بابت از دولت و شیوه جدید معاملات در بورس راضی هستیم.»

    وی می گوید: از زمان تحویل ذرت به انبارهای بورس، 15روز طول کشید تا پول خود را دریافت کردم و این شیوه به مراتب بهتر از سال های گذشته است.

    این کشاورز با بیان اینکه امسال 14تن و 800 کیلو ذرت تولید کرده ، عنوان کرد: برای این میزان باید 12.5 میلیون تومان پول دریافت می کردم که با عرضه در بورس کالا هر کیلو 856 تومان فروخته شد و 15 روزه 10 میلیون تومان به حساب من واریز شد.

    این ذرت کار کرمانشاهی با بیان اینکه دو روز پس از فروش محصول خود در بورس، وجه معامله به حساب بانکی وی واریز شد، گفت: پرداخت 10 میلیون تومان از 12،5 میلیون تومان در شرایطی است که طی سال های گذشته حداقل 4 ماه طول می کشید تا در شیوه خرید تضمینی پولمان از سوی دولت پرداخت شود.

    وی می گوید: عرضه ذرت در بورس باعث شد تا من و کشاورزان دیگر در معاملات ذرت و جو زودتر از سال های گذشته به پول خود برسیم و از این نظر امسال وضعیت فروش ذرت و جو بسیار خوب بود و این شیوه برای ما بهتر است.

    این کشاورز کرمانشاهی همچنین از شیوه تحویل کالا به انبارهای بورس احساس رضایت کرد و توضیح داد: تحویل محصول به انبار بسیار راحت بود زیرا نماینده بورس و کشاورزان در آنجا حضور داشت و تحویل به انبار به راحتی انجام شد.

    به 80 درصد پولمان رسیده‌ایم

    شفیعی دیگر کشاورز کرمانشاهی در خصوص عرضه و فروش ذرت در قالب گواهی سپرده کالایی گفت: از عرضه ذرت در بورس کالا خیلی راضی هستم چون برای اولین بار بعد از فروش محصول بیش از 80 درصد پول خود را در زمانی کوتاه دریافت کردم.

    وی ادامه داد: امسال 50 تن ذرت خود را به انبارهای بورس کالا تحویل دادم و در مجموع 38 میلیون تومان یک هفته ای دریافت کردم و البته 7 میلیون تومان باقی مانده است؛ بنابراین از عرضه این محصول در بورس کالا خیلی راضی هستم و این روش نسبت به خرید تضمینی بهتر است.

    این کشاورز ذرت کار اضافه کرد: به غیر از پرداخت به موقع پول، تحویل محصول به انبارهای بورس کالا نیز آسان بود و کشاورزان به راحتی محصول تولیدی خود را به انبارها تحویل دادند.

    شفیعی در خاتمه گفت: در حالی با عرضه و فروش ذرت پول خود را ظرف یک هفته دریافت کردیم که از فروش گندم به صورت خرید تضمینی بسیار ناراضی هستیم زیرا سال گذشته گندم خود را تحویل دادیم، ولی تا امروز پول مان را نگرفتیم.

    برچسب ها