عصر خودرو

معرفی کتاب «اولین عرضه عمومی: ساختار و عملکرد»

چگونه سهام خود را به عموم عرضه کنیم؟

عصر بازار: کتاب «اولین عرضه عمومی: ساختار و عملکرد» درباره یکی از جذاب‌ترین حوزه‌های سرمایه‌گذاری یعنی عرضه اولیه عمومی است. اگر بخواهیم عرضه اولیه عمومی را دقیق تعریف کنیم، رویدادی است که شرکتی برای نخستین بار سهام خود را به عموم عرضه می‌کند.

چگونه سهام خود را به عموم عرضه کنیم؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، کتاب «اولین عرضه عمومی: ساختار و عملکرد» درباره یکی از جذاب‌ترین حوزه‌های سرمایه‌گذاری یعنی عرضه اولیه عمومی است. عرضه اولیه عمومی، معمولا به عرضه‌ای جدید اطلاق می‌شود. اگر بخواهیم عرضه اولیه عمومی را دقیق تعریف کنیم، رویدادی است که شرکتی برای نخستین بار سهام خود را به عموم عرضه می‌کند.

    «اولین عرضه عمومی: ساختار و عملکرد» نوشته عارف خورشید است که دکتر ناصر شمس قارنه، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر ترجمه‌اش کرده است. مولف در مقدمه کتاب آن را برای «سرمایه‌گذاران، دانشگاهیان و دانشجویانی که می‌خواهند اطلاعات بیشتری درباره چگونگی ساختار و شکل‌گیری عرضه اولیه عمومی و سابقه عملکرد آنها داشته باشند، و مدیران شرکت‌هایی که قصد اجرای عرضه اولیه عمومی را دارند» مفید خوانده است.

    این کتاب درباره یکی از جذاب‌ترین حوزه‌های سرمایه‌گذاری یعنی عرضه اولیه عمومی است. عرضه اولیه عمومی، معمولا به عرضه‌ای جدید اطلاق می‌شود. اگر بخواهیم عرضه اولیه عمومی را دقیق تعریف کنیم باید بگوییم به رویدادی اطلاق می‌شود که شرکتی برای نخستین بار سهام خود را به عموم عرضه می‌کند.

    فرآیند عرضه اولیه عمومی با عناوین عمومی شدن، پذیره‌نویسی و قرارگیری در فهرست سازمان بورس نیز شناخته می‌شود و در سرتاسر این کتاب از این عبارت‌ها به کرات به جای همدیگر استفاده خواهد شد. نویسنده کتاب، عارف خورشید با همراهی ترجمه روان و سلیس ناصر شمس‌قارنه، ما را با متنی روان و خواندنی مواجه می‌کند که علاوه بر چینش منطقی و زیرکانه مطالب، می‌توانیم از ترجمه روان آن نیز لذت ببریم. نکته مهم دیگر در مورد کتاب اولین عرضه عمومی این است که عارف خورشید تقریبا اولین عرضه عمومی تمامی شرکت‌های مهم جهان را بررسی می‌کند و مسائل و موارد حاشیه‌ای آنان را نیز با جزییات می‌نویسد.

    اینکه شرکت گوگل یا مایکروسافت چگونه و با چه مسائلی در عرضه سهام خود مواجه بوده و چه شیوه‌ای را برای عرضه سهام خود در نظر گرفته بودند، نکات آموزشی بسیاری را با خود به همراه دارد.

    این کتاب در پنج فصل و مشتمل بر یک مقدمه در دسترس خوانندگان و علاقه‌مندان بازار سرمایه قرار گرفته است.