عصر خودرو

معاون وزیر نفت اعلام کرد:

کمک ایران به اوپک برای ایجاد تعادل در بازار نفت

قیمت منصفانه نفت بشکه ای ۵۵ تا ۶۰ دلار است

عصر بازار- معاون امور بین الملل و امور بازرگانی وزیر نفت با بیان اینکه ایران حاضر به تشویق و همراهی با اوپک برای اجرای فریز نفتی است، گفت: قیمت منصفانه نفت که باعث ایجاد تعادل در بازار می شود بشکه ای ۵۵ تا ۶۰ دلار است.

کمک ایران به اوپک برای ایجاد تعادل در بازار نفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، امیرحسین زمانی نیا درباره وضعیت بازار جهانی نفت و چشم انداز اجرای طرح فریز نفتی (تثبیت تولید)، افزود: باید صبر کنیم تا نشست نوامبر (اوایل آذرماه) اوپک تا ببینیم چه می شود.

    وی اضافه کرد: ایران آماده است اوپک را برای ایجاد تعادل در بازار بین المللی نفت و رسیدن به رقم منصفانه ای در قیمت ها، تشویق و همراهی کند.
    معاون امور بین الملل و امور بازرگانی وزیر نفت درباره همراهی سایر تولیدکنندگان غیراوپکی با طرح فریز نفتی نیز گفت: تصمیمی که در نشست الجزایر گرفته شد، گامی کوچک اما درست بود که امیدواریم در ماه نوامبر عملیاتی شود و تعادلی که مورد نظر تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نفت است به دست آید.
    زمانی نیا درباره رقم منصفانه قیمت نفت که باعث ایجاد تعادل در بازار شود نیز گفت: هر کشور، رقمی را مورد توجه دارد اما به طور میانگین بشکه ای 55 تا 60 دلار ، منصفانه است و پیش بینی می شود در سال 2017 به آن رقم برسیم.
    به گزارش ایرنا، اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت در نشست الجزایر، برای نخستین بار از سال 2008 در زمینه کاهش تولید به توافق رسیدند.
    ابتدا قرار بود نشست غیررسمی اعضای اوپک در حاشیه مجمع بین المللی انرژی برگزار شود، اما پس از جدی شدن بحث ها و ایجاد اجماع برای اجرای فریز نفتی، این نشست غیر رسمی به نشست فوق العاده وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تبدیل شد.
    در نهایت، یکصد و هفتادمین نشست فوق العاده وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در الجزایر (هفتم مهرماه) با انتشار بیانیه ای پایان یافت که در آن برای اعضا، هدف تولید ٣٢ میلیون و 500 هزار بشکه تا ٣٣ میلیون بشکه در نظر گرفته شده است.
    نکته مهم در این توافق، معاف شدن ایران و دو کشور دیگر عضو اوپک (لیبی و نیجریه) از فریز نفتی بود که دستاوردی مهم برای دیپلماسی نفتی کشورمان به شمار می رود.
    البته برای نهایی شدن این تصمیم، باید منتظر نشست آتی اوپک ماند که قرار است در 30 نوامبر امسال (10 آذرماه) با حضور ١٤ عضو این سازمان در وین برگزار می شود.

    برچسب ها