عصر خودرو

رقابت نروژی‌ها و دانمارکی‌ها برای تصاحب میدان نفتی سردار جنگل

عصر بازار- براساس مذاکرات ایران و شرکت نفتی مرسک دانمارک ظاهرا این شرکت علاوه بر تمایل به توسعه لایه نفتی پارس جنوبی علاقه خود را برای حضور در میدان نفتی و گازی سردار جنگل در آبهای خزر ابراز کرده است.

رقابت نروژی‌ها و دانمارکی‌ها برای تصاحب میدان نفتی سردار جنگل
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، براساس مذاکرات ایران و شرکت نفتی مرسک دانمارک ظاهرا این شرکت علاوه تمایل بر توسعه لایه نفتی پارس جنوبی علاقه خود را برای حضور در میدان نفتی و گازی سردار جنگل در آبهای خزر نیز ابراز کرده است.

    غلامرضا منوچهری شهریورماه امسال در جمع خبرنگاران درباره حضور شرکت های خارجی در دریای خزر گفته بود : برخی شرکت های اروپایی متقاضی توسعه مطالعه میدان های دریای خزر هستند که تاکنون با شرکت‌های نروژی، هلندی و انگلیسی مذاکراتی شده است.

    از طرف دیگر در همان ایام رئیس امور بین‌الملل شرکت نفت و گاز خزر با اعلام اینکه تاکنون در زمینه ساخت تاسیسات فراساحلی،با برخی از شرکت های اروپایی به توافق رسیده ایم، تصریح کرده بود : مذاکراتی در خصوص ساخت تاسیسات دریایی با شرکت‌های ایتالیایی انجام شده است اما نروژی ها نیز از شرکت هایی هستند که خواستار توسعه میدان سردار جنگل شده اند.

    با این شرایط ظاهرا رقابت اصلی برای تصاحب میدان سردار جنگل میان نروژی ها و دانمارکی ها خواهد بود.

    به گزارش فارس اردیبهشت 1391 صنعت نفت ایران برای اولین بار موفق به کشف نفت در دریای خزر شد. میدان سردار جنگل حاوی 2 میلیارد بشکه نفت خام درجا است که حداقل 500 میلیون بشکه از آن قابل استحصال است.

    براساس اعلام مسئولان وقت شرکت ملی نفت ایران، میدان تازه اکتشاف شده در آب‌های حاکمیتی ایران در دریای خزر قرار گرفته است و با هیچ یک از کشورهای همسایه مشترک نیست.

    برآوردهای اولیه حاکی از آن است که در این بلوک اکتشافی حدود 8 تا 10 میلیارد بشکه ذخایر نفت خام وجود دارد که با توجه به ادامه فعالیت‌های اکتشافی در مورد حجم دقیق ذخایر نفت این بلوک در شرایط فعلی نمی توان اظهار نظر کارشناسی انجام داد.

    در این بین با گذشت بیش از 4 سال از کشف اولین میدان نفت و گازی ایران در آب‌های عمیق دریای خزر، به زودی دور جدید فعالیت‌های اکتشاف نفت و گاز ایران در این حوزه هیدروکربوری آغاز می شود.

    برچسب ها