عصر خودرو

با اولویت احداث واحدهای پروپیلن؛

بزرگترین شرکت پتروشیمی آمریکایی آماده بازگشت به ایران شد

عصر بازار- دور جدید مذاکرات ایران و شرکت UOP به‌عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های صاحب دانش و فنآوری آمریکا به منظور سرمایه گذاری و تامین تکنولوژی‌های نوین در صنعت پتروشیمی آغاز شد.

بزرگترین شرکت پتروشیمی آمریکایی آماده بازگشت به ایران شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵:۰۰

    به گزارش خبرگزاری پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، دور جدید مذاکرات مسئولان صنایع پتروشیمی ایران و سه شرکت بزرگ نفتی و پتروشیمیایی آمریکا و اروپا با هدف ساخت واحدهای جدید پلیمری، انتقال دانش، فنآوری‌های نوین و تامین لایسنس طرح‌های جدید صنعت پتروشیمی آغاز شد.

    بر این اساس،  در حاشیه برگزاری نمایشگاه پلیمر و پلاستیک K آلمان، مدیران ارشد صنعت پتروشیمی ایران با مقامات و مسئولان سه شرکت توتال، ایرلکویید فرانسه و UOP آمریکا دیدار و گفتگو کرده‌اند.

    در این بین نمایندگان شرکت UOP آمریکا که پیش از اعمال تحریم‌ها، فعالیت گسترده‌ای به ویژه در حوزه تامین لایسنس و دانش فنی روز طرح‌ها و مجتمع های پتروشیمی ایران داشت، با مقامات ایرانی به منظور از سرگیری فعالیت‌ها در صنایع پتروشیمی ایران گفتگوهایی را آغاز کرده اند.

    مهمترین محور گفتگوهای مسئولان شرکت UOP آمریکا در حاشیه نمایشگاه K آلمان، تامین تکنولوژی و فنآوری‌های جدید صنایع پتروشیمی به ویژه در زمینه تولید پروپیلن، همکاری و ارایه تکنولوژی در زمینه MTO و تبدیل متانول به انواع اتیلن و پلیمرها بوده است. یکی دیگر از محورهای گفتگوهای دوجانبه مقامات ایرانی و این شرکت صاحب دانش آمریکایی نحوه استفاده از تکنولوژی PDH  و استفاده از پروپان در تولید پروپیلن در صنعت پتروشیمی کشور بوده است.

    این گفتگوها درحالی با نمایندگان شرکت UOP آمریکا انجام گرفته است که در راستای اهداف برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور افزایش ظرفیت تولید پروپیلن و پلی پروپیلن با هدف تامین نیاز صنایع پایین دستی و تکمیلی پتروشیمی به عنوان یک سیاست کلیدی در دستور کار قرار گرفته است. هم اکنون ظرفیت تولید پروپیلن ایران حدود یک میلیون تن در سال بوده در صورت تحقق برنامه‌های موجود به ویژه تبدیل متانول به پروپیلن این ظرفیت تا پایان برنامه ششم توسعه به حدود چهار میلیون تن و تا پایان برنامه هفتم توسعه به حدود هشت میلیون تن قابل افزایش خواهد بود.

    گفتگوهای جدید ایران و فرانسه در صنایع پتروشیمی

    علاوه بر شرکت آمریکایی UOP، در حاشیه نمایشگاه K آلمان گفتگوهای جداگانه‌ای هم با نمایندگان شرکت توتال فرانسه با هدف تولید یک مجتمع پلی‌اتیلنی با گریدهای جدید براساس فنآوری‌های‌ جدید انجام شده است. در همین حال عادل نژادسلیم مدیرعامل شرکت پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس از امضای اولین قرارداد احداث یک واحد پلی‌اتیلنی با توتال فرانسه در صنایع پتروشیمی کشور تا پایان امسال خبر داده و تاکید کرده است: با توافق انجام گرفته با توتال امکان توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی هم در قرارداد جدید دیده شده است.

    توتال بدون شک فعال‌ترین شرکت اروپایی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران در دوران پسابرجام بوده به طوری‌که تاکنون قرارداد خرید روزانه 160 هزار بشکه نفت، قرارداد محرمانگی برای توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی و فاز 11 پارس جنوبی و تفاهم نامه‌ای با شرکت ملی صنایع پتروشیمی با این شرکت فرانسوی امضا شده است.

    در کنار توتال فرانسه، در حاشیه نمایشگاه K  مسئولان صنعت پتروشیمی ایران با نمایندگان شرکت «ایرلکوئید» فرانسه هم با محور تبدیل متانول به پروپیلن و همکاری در ساخت واحدهای گازهای صنعتی در صنایع پتروشیمی دیدار و گفتگو کرده اند. در طول 10 ماهه نخست ورود به دوره پسا برجام تاکنون شرکت‌هایی همچون لینده، زیمنس، BASF، تیسن کروپ آلمان، سارکوبه اسپانیا، توتال، ایرلکوئید فرانسه، هالدو تاپسو دانمارک، UOP آمریکا، بازل، شل انگلیس و چند شرکت ژاپنی از جمله سوجیتس و ماروبنی از مهمترین شرکت‌های فعال بین‌المللی به منظور انجام گفتگو و از سرگیری فعالیت‌ها در صنایع پتروشیمی ایران بوده‌اند.

    برچسب ها