عصر خودرو

دوره گرانی نفت آغاز شد

قیمت نفت ایران در آستانه ۵۰ دلار

عصر بازار- همزمان با آغاز دوره جدید گرانی طلای سیاه، قیمت نفت صادراتی ایران درحالی در آستانه معاملات ۵۰ دلاری قرار گرفته که افزایش تولید نفت عراق به مهمترین تهدید اجرای «فریز» تبدیل شده است.

قیمت نفت ایران در آستانه ۵۰ دلار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، روند رو به رشد قیمت نفت خام در بازار جهانی ادامه دارد و همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات نفتی اوپک و روسیه به منظور توافق نهایی بر سر اجرای طرح فریز نفتی، قیمت طلای سیاه هم بار دیگر در بازار روندی صعودی به خود گرفت.

    بر این اساس در معاملات منتهی به 14 اکتبر سال 2016 میلادی قیمت تمامی شاخص‌های معتبر نفت خام جهان با افزایش قیمت روبرو شدند و در این بین بهای هر بشکه نفت خام سبک و سنگین صادراتی ایران هم در بازار افزایشی چند سنتی را تجربه کرده است.

    مدیریت امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی ایران با انتشار گزارشی با اشاره به افزایش 81 سنتی قیمت هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران در معاملات منتهی به 14 اکتبر، اعلام کرد: قیمت نفت ایران به محدوده بشکه‌ای 48 دلار و 66 سنت افزایش یافته است.

    در این مدت بهای هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران هم با ثبت 85 سنت افزایش در محدوده 47 دلار و 40 سنت گران شده است و پیش بینی می‌شود در ادامه روند رو به افزایش قیمت طلای سیاه، بهای هر بشکه نفت خام صادراتی ایران هم از مرز 50 دلار عبور کند.

    با وجود این افزایش قیمت از ابتدای سال میلادی تاکنون متوسط قیمت فروش هر بشکه نفت خام سبک ایران 39 دلار و 28 سنت و متوسط قیمت فروش هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی در محدوده 37 دلار و 18 سنت بوده که کماکان حدود 11 تا 13 دلار ارزان تر از متوسط قیمت فروش نفت ایران در مقایسه با سال 2015 میلادی است.

    قیمت شاخص‌های نفت جهان گران شد

    از سوی دیگر در معاملات منتهی به 14 اکتبر سال 2016 میلادی قیمت بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال هم با ثبت 99 سنت افزایش در محدوده 48 دلار و 50 سنت، قیمت هر بشکه نفت خام وست تگزاس (نفت شیرین آمریکا) با ثبت یک دلار و 10 سنت در محدوده 50 دلار و 62 سنت و بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال هم با ثبت 77 سنت افزایش در محدوده 50 دلار و 30 سنت در بازار داد و ستد شده است.

    قیمت شاخص نفت خام عمان هم با ثبت 99 سنت افزایش قیمت در محدوده 49 دلار و 80 سنت و بهای شاخص نفت دوبی با ثبت 98 سنت افزایش در محدوده 49 دلار و 61 سنت در بازار معامله شده است.

    امپراطوری جدید نفتی عراق در اوپک

    بر اساس این گزارش، یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در گرانی قیمت طلای سیاه در معاملات منتهی به 14 اکتبر سال 2016 میلادی، گزارش هفته گذشته آژانس بین المللی انرژی مبنی بر احتمال توافق اوپک بر سر تعیین سقف تولید نفت و حذف مازاد عرضه نفت خام در بازار تا نیمه سال 2017 میلادی بوده است.

    علاوه بر این اداره اطلاعات انرژی آمریکا هم با انتشار گزارشی از کاهش تولید نفت خام این کشور خبر داده و تاکید کرده است: تا هفتم اکتبر امسال تولید روزانه نفت خام آمریکا 17 هزار بشکه کاهش یافته اما با وجود این کاهش تولید، حجم ذخیره سازی نفت این کشور افزایش یافته است.

    از این رو پس از پنج هفته کاهش ذخیره سازی نفت خام در آمریکا و سقوط 26 میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت این کشور، هفته گذشته حجم ذخیره نفت آمریکا حدود 4.9 میلیون بشکه افزایش یافته است.

    پایان تعمیرات چاه های نفت در دریای شمال و افزایش ظرفیت صادرات نفت از این حوزه شامل چهار نوع نفت خام «برنت، فورتیس، اکوفیسک و اوزبرگ» به بیش از 880 هزار بشکه در روز، افزایش تولید نفت خام نیجربه پس از کاهش ناآرامی‌ها و البته افزایش قابل توجه تولید نفت عراق از دیگر عوامل تضعیف کننده قیمت طلای سیاه در بازار به شمار می‌روند.

    نکته قابل توجه درباره میزان افزایش تولید نفت خام عراق آن است که با وجود تلاش اعضای اوپک برای مدیریت عرضه و حتی کاهش تولید نفت و مذاکرات گسترده با کشورهای غیر عضو اوپک به ویژه روسیه و قزاقستان برای کاهش تولید نفت، روند تولید نفت عراق نه تنها نزولی نشده که با جهشی خیره کننده همراه شده است.

    بر اساس گزارش منابع ثانویه،  در ماه سپتامبر 2016 میلادی تولید روزانه نفت خام عراق به چهار میلیون و 455 هزار بشکه در روز رسیده و در ماه اوت درحالی عربستان با 87 هزار بشکه کاهش تولید نفت را تجربه کرده که تولید نفت خام عراق روزانه 105 هزار بشکه افزایش یافته است.

    با این روند افزایش تولید نفت خام به نظر می‌رسد که اجرای طرح فریز نفتی در آینده با چالش‌های کلیدی روبرو شود و حتی اجرای آن را با اختلالاتی جدی روبرو کند.

    برچسب ها