عصر خودرو

ماجرای آمدن ارز به خودپردازها

عصر بازار- در حالی اخیرا خبرهایی آمد مبنی بر اینکه برخی بانک‌ها اقدام به پرداخت ارز و انجام عملیات صرافی از طریق خودپردازهای خود کرده‌اند که بررسی موضوع نشان داد پرداخت ارز در خودپردازها انجام نمی شود، واقعیت آن است که ارز به دستگاه تحویل و طی مراحلی به کاربر ریال تحویل می‌دهد.

ماجرای آمدن ارز به خودپردازها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بعد از اینکه چندی پیش مدیر کل فن آوری اطلاعات وارتباطات بانک مرکزی اعلام کرد که زمینه فنی انجام فعالیت‌های ارزی از طریق دستگاه‌های خودپرداز وجود دارد و بانک‌ها می‌توانند نسبت به انجام این عملیات اقدام کنند، از سوی برخی منابع خبری عنوان شد که اکنون بانک‌ها این امکان را از طریق خودپردازهای خود ایجاد کرده‌اند که مشتریان بتوانند از دستگاه‌های خودپرداز، ارز دریافت کنند؛ اما پیگیری موضوع از منابع بانکی نشان داد که ماجرا به شکل دیگری است و پرداخت ارز در خودپرداز بانک‌ها صحت ندارد.

    این در حالی است ظاهرا تنها بانک شهر است که از طریق شهرنت‌های خود نسبت به انجام عملیات ارزی به این شیوه اقدام می‌کند. بر اساس توضیحات ارایه شده از سوی بانک شهر دستگاه‌های الکترونیک این بانک که در شهرنت آن مستقر است، در مقابل دریافت اسکناس اسعار خارجی سالم فقط ریال تحویل می‌دهد، به عبارتی دیگر هیچ پرداخت ارزی انجام نمی‌شود. بر این اساس دستگاه بعد از دریافت ارز، هویت متقاضی را از طریق گذرنامه افراد خارجی و همچنین کارت ملی افراد داخلی شناسایی کرده و معادل ارز ارایه شده، ریال پرداخت می‌کند.

    همچنین متقاضی می‌تواند در مقابل ارزی که به دستگاه ارایه می‌کند، کارت اعتباری دریافت کند. به عنوان مثال افراد به ویژه خارجی‌هایی که در ایران حضور داشته و تمایلی به حمل پول نقد ندارند از این امکان برخوردارند که بعد از قرار دادن ارز خود در دستگاه با همراهی فرد راهبری که در شهرنت حضور دارد کارت اعتباری دریافت کنند. همچنین این سیستم، امکان افتتاح حساب ارزی و ریالی و صدور اسناد حسابداری را به مشتری می‌دهد.

    در حال حاضر این سیستم در شهرنت‌های فرودگاه‌های امام خمینی، مشهد و کیش بانک شهر، مستقر است و همچنین در شهرنت میدان فردوسی این بانک نیز این سیستم برای اجرای آزمایشی فعالیت می کند.

    تبدیل ارز به ریال در این سیستم بر اساس نرخ موجود در سامانه sanarate که اعلام کننده متوسط نرخ ارز توسط کانون صرافان ایرانیان است انجام می شود. همچنین حجم تبدیل روزانه ارز به ریال نیز معادل 10 هزار دلار تعیین شده است.

    این اقدام در بانک شهر با مجوز بانک مرکزی  انجام می‌شود؛ اما این روش در خودپرداز بانک‌های دیگر هنوز وجود ندارد.

    برچسب ها