عصر خودرو

مدیرعامل فرابورس ایران عنوان کرد:

آمادگی ارکان بازار سرمایه برای تامین مالی صنعت نفت

عصر بازار- مدیرعامل فرابورس ایران از آمادگی تمامی ارکان بازار سرمایه در تامین مالی پروژه‌های فعال در حوزه نفت و انرژی خبر داد و این مهم را به کمک ابزارهای مالی و معاملاتی موجود در بازار سرمایه امکان‌پذیر دانست.

آمادگی ارکان بازار سرمایه برای تامین مالی صنعت نفت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فرابورس ایران،  امیر هامونی که در همایش «بررسی الزامات و چالش‌های قراردادهای مشارکت و ابزارهای مالی سرمایه‌گذاری در صنعت نفت» سخن می‌گفت، بیان کرد: تامین مالی پروژه‌های نفت و گاز ایران از طریق بازارهای داخلی و خارجی امکان‌پذیر است که این مهم از طریق بازارهای داخلی مبتنی بر بازار پول و بازار سرمایه انجام می‌گیرد.
    وی با اشاره به اینکه در بازار سرمایه تمامی ارکان اعم از بورس‌های کالایی و اوراق بهادار، توجه و توان خود را روی استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود در بحث تامین مالی صنعت استراتژیک نفت، گاز و پتروشیمی به کار گرفته‌اند، افزود: در حال حاضر در بورس انرژی به کمک قراردادهای نقدی، نسیه، آتی، اختیار معامله و صکوک سلف موازی فرآورده‌ها امکان تامین مالی این صنعت وجود دارد ضمن آنکه در سایر بورس‌ها نیز با استفاده از انتشار انواع اوراق، مسیرهای متنوع و بیشتری برای تامین نقدینگی مورد نیاز پروژه‌های صنعت نفت و گاز اندیشیده شده است.
    وی به تامین مالی مبتنی بر بدهی از طریق‌ بورس‌های اوراق بهادار شامل فرابورس ایران و بورس تهران اشاره کرد و ادامه داد: در پروژه‌های زیرساختی نفت، گاز و پتروشیمی امکان انتشار انوع صکوک وجود دارد.
    ابزارهای مالی دیگری همچون صکوک اجاره، صکوک مرابحه، منفعت، استصناع و صکوک مشارکت بیمه‌ای، به‌عنوان دیگر مواردی بود که در بخش دیگری از سخنان مدیرعامل فرابورس ایران به‌منظور تامین مالی این صنعت به آنها پرداخته شد.
    هامونی در خصوص صکوک منفعت توضیح داد: با توجه به نظر وزیر محترم نفت در خصوص استفاده از ابزارهای تامین مالی در خصوص جایگاه‌های سوخت، می‌توان از صکوک منفعت بهره برد و منافع آتی حاصل از این جایگاه‌ها را در بازار سرمایه با نرخ تنزیلی به فروش رساند. در واقع امتیاز بهره‌برداری از این جایگاه‌ها را برای یک دوره زمانی مشخص بر اساس این اوراق خریداری کرده و ضمن کسب منافع از سوی خریدار، از امکان تامین مالی ارزان قیمت به‌منظور تکمیل یا توسعه طرح‌های آتی برای فروشنده این اوراق استفاده کرد.
    در ادامه مدیرعامل فرابورس ایران به توضیحاتی در خصوص تامین مالی مبتنی بر سرمایه پرداخت و گفت: حدود 30 درصد از 100 هزار میلیارد تومان ارزش بازار فرابورس ایران در اختیار شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی است و در بازار سرمایه نیز تقریبا همین سهم به این شرکت‌ها اختصاص دارد.
    به گفته وی پذیرش در بازارهای اول و دوم فرابورس ایران یا بورس تهران، پذیرش و عرضه در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس (SME Market) و ادغام و تملیک در بازار سوم فرابورس از جمله روش‌های تامین مالی از طریق بازار سرمایه است.
    هامونی به تاسیس نهادهای نوین مالی یا همان انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای تامین مالی پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: صندوق پروژه (Project Fund)، صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه (Venture Capital Fund)، صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی (Private Equity Fund) و صندوق سرمایه‌گذاری در صنعت خاص (Sector Fund) نیز از دیگر نهادهای نوین مالی هستند که با استفاده از ظرفیت‌های بورس‌های اوراق بهادار برای تامین مالی این صنعت امکان استفاده و بهره‌برداری از آنها وجود دارد.
    مدیرعامل فرابورس ایران، تامین مالی از طریق بازارهای بین‌المللی را محور پایانی سخنان خود قرار داد و در این خصوص بیان کرد: انتشار صکوک ارزی، انتشار اوراق بهادار ریالی با امکان تسویه چند ارزی و تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری در پرتفوی اوراق بهادار ریالی و ارزی در بورس‌های بین‌المللی از دیگر روش‌های تامین مالی، این بار از طریق بازارهای بین‌المللی است.
    هامونی در خصوص انتشار اوراق بهادار ریالی با امکان تسویه چند ارزی افزود: در این مورد اقدامات خوبی صورت گرفته و در حال انجام است که در پی آن یک میلیارد دلار وارد بازار سرمایه خواهد شد که صرف تامین مالی پروژه‌های اقتصادی می‌شود.
    وی پیش‌نیازها برای استفاده از امکانات بازارهای بین‌المللی را مواردی همچون استفاده موثر از تجربه و توانایی شرکت‌های تامین سرمایه، راه‌اندازی بازار مشتقه ارز به منظور پوشش ریسک ناشی از نوسان نرخ ارز، آغاز فعالیت موسسات بین‌المللی رتبه‌بندی اعتباری در کشور از طریق نمایندگان و توجه بیش از پیش به بحث شفافیت از طریق حضور شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی در بازار سرمایه دانست و گفت: ظرفیت‌های بسیار خوبی در شرکت‌های تامین سرمایه وجود دارد که شرکت‌های خصوصی و دولتی برای بهره‌برداری بهتر از امکانات تامین مالی بازار سرمایه باید از نگاه تخصصی موجود در این نهادهای مالی استفاده کنند.
    وی با اشاره به اینکه در خصوص بحث بازار مشتقه ارزی در بورس کالای ایران تلاش‌هایی به منظور راه‌اندازی بازار فیوچرز ارز در حال انجام است اضاف کرد: در خصوص شفافیت شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی باید تاکید کرد در صورتی که شرکت‌های فعال در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی بیش از گذشته نسبت به حضور در بازار سرمایه و شفافیت در عملکرد به دلیل انتشار امیدنامه و گزارش‌های دوره‌ای برای اطلاع‌رسانی عموم سرمایه‌گذاران برنامه‌ریزی و تلاش کنند، موقعیت‌های متنوع‌تری برای تامین مالی از طریق بازارهای داخلی و بین‌المللی برای آنها وجود خواهد داشت.

    برچسب ها