عصر خودرو

مذاکرات ایران و کشورهای حاشیه خزر برای سوآپ نفت خام

عصر بازار- معاون وزیر نفت گفت: فرصت‎های زیادی در دریای خزر و در بخش سواپ و ترانزیت نفت خام در شمال کشور وجود دارد که در این زمینه مذاکراتی در دستور کار است.

مذاکرات ایران و کشورهای حاشیه خزر برای سوآپ نفت خام
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، امیرحسین زمانی نیا در همایش «بررسی الزام‎ها و چالش‌های قراردادهای مشارکت و ابزارهای مالی سرمایه‌گذاری در صنعت نفت» با اشاره به شرایط موجود در قراردادهای جدید صنعت نفت گفت: قراردادهای جدید نفتی را باید به نحوی آماده می کردیم که این قراردادها بلافاصله پس از برجام امضا و از فرصت‎ها به نحو مطلوب استفاده شود.

    وی ادامه داد:اما آنقدر همایش‎ها و سمینارها یا جلسه‎ها در دانشگاه‎ها برگزار کردیم و آنطور که باید و اقتضا می کرد به مسائل اصلی نپرداختیم که حصول اجماع درباره قراردادها تا این حد زمانبر شد.

    معاون وزیر نفت با بیان این که ایرانی‎ها انسانهای سیاسی ای هستند ادامه داد: از صنعت نفت انتظار می رود پیشران توسعه اقتصادی کشور باشد، حال آن‎که سیاست زدگی‎ها دست و پای این صنعت را بسته است.

    وی اظهار کرد: در طول بیش از صد سال قدمت صنعت نفت ایران به مزیت برخورداری از رتبه نخست ذخایر نفت و گاز دنیا افتخار می کنیم سپس نتیجه می گیریم با وجود این ذخایر، دنیا نمی تواند منابع انرژی ایران را نادیده گیرد؛ در حالی که تحریم‎ها ثابت کرد دنیا می تواند منابع انرژی ما را نادیده گیرد.

    به گفته این مقام مسؤول کشورها برای تامین منافع خود، در روابط بین الملل بسیار بی رحمانه برخورد می کنند؛ همانطور که در تحریم‎ها به‎طور ظالمانه عمل کردند و ذخایر هیدروکربوری ایران را نادیده گرفتند.

    وی ادامه داد: در دنیای امروز باید واقعیت‎ها را مدنظر قرار داد و در مدیریت منابع انرژی خوب عمل کرد، هم اکنون صنعت نفت ایران با قدمت بیش از صد سال، از نظر نسبت تولید به ذخایر، وضع مطلوبی ندارد و کشورهایی مانند عربستان و روسیه بسیار بیش از ایران تولید می کنند و ظرفیت پالایشگاهی دارند؛ حتی عراق از ایران بیشتر تولید می کند و صنعت نفت ما با نسبت کنونی تولید به ذخایر به جایگاهی بیش از این نمی رسد.

    زمانی نیا با اشاره به حدود تعداد پرشمار دیدارهای خود با وزیران و معاونان وزیران کشورهای خارجی در زمان پسابرجام گفت: با وجود زمان بسیاری که برای نهایی شدن قراردادهای جدید نفتی صرف شد، اما خوشبختانه الگوی این قراردادها نهایی شده و شرکت‎های بین المللی مایل به سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران هستند.

    زمانی نیا گفت: هم اکنون پیش ارزیابی شرکت‎های بین المللی برای حضور در مناقصه‎‎های قراردادهای نفتی ایران آغاز شده است و مذاکرات جدی با شرکت‎های روسی، چینی،  اروپایی و...  در دست اقدام است.

    به گفته وی، فرصت زیادی برای بهره مندی از ذخایر هیدروکربوری نیست و بعید است سبد انرژی دنیا در 50 سال آینده شرایطی شبیه اوضاع کنونی داشته باشد و با توجه به اهمیت روزافزون انرژی های تجدید پذیر، نفت و گاز به اندازه امروز در تامین انرژی جهان نقش ایفا کند.

    زمانی نیا درباره اهداف دیپلماسی انرژی ایران گفت: باید برای تبدیل ایران به مرکز مبادلات و مدیریت بازار انواع حامل‎های انرژی تلاش کنیم.

    وی با بیان این‎که همسایگان ایران به منابع ما نیاز دارند، یادآور شد: فرصت‎های زیادی در دریای خزر و در بخش سواپ و ترانزیت نفت خام در شمال کشور وجود دارد و در این زمینه مذاکراتی در دستور کار است.

    به گفته این مقام مسئول، فرصت‎های زیادی برای کار در صنایع نفت و گاز ایران وجود دارد و هم اکنون فرایند گازرسانی به بغداد و بصره در حال نهایی شدن است و پروژه صادرات گاز به عمان در حال اجراست؛ همچنین امارات و کویت خواهان گاز ایران هستند.

    برچسب ها