عصر خودرو

وزیر نفت در همایش صنعت نفت اعلام کرد:

بازار سرمایه محلی برای تامین مالى صنعت نفت

عصر بازار- صبح امروز (یک شنبه دوم آبان ماه) غلامرضا منوچهری، معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران در همایش "بررسی الزام‎ها و چالش‌های قراردادهای مشارکت و ابزارهای مالی سرمایه‌ گذاری در صنعت نفت" ضمن بیان این مطلب که هم اکنون در حوزه صنعت نفت و گاز با ۱۰ شرکت بین المللی یادداشت تفاهم امضا شده است، از امضای ۶ تفاهم‎نامه جدید دیگر نفتی خبر داد و گفت: برنامه ریزی برای مناقصه‎های بالادستی انجام شده و در قراردادهای جدید نفتی ۲ وجه کلی پیش بینی شده است که مربوط به شرکت‌های ایرانی و خارجی است.

بازار سرمایه محلی برای تامین مالى صنعت نفت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران، عنوان کرد: شرکت‌های ایرانی در قراردادهای جدید می توانند در توسعه میدان‌های متوسط و کوچک به عنوان طرف اصلی یا راهبر حضور داشته باشند و در کنار خود از شرکت‌های خارجی استفاده کنند و شرکت‌های خارجی که وجه دیگر این قراردادها هستند می توانند در کنار خود از شرکت‎های ایرانی استفاده کنند.
    در ادامه این همایش بیژن زنگنه، وزیر نفت با بیان اینکه نفت، بدون تردید موتور محرک توسعه کشور است و اگر از این گزاره درک درستى حاصل شود، مى توان سرمایه گذارى هاى داخلى و خارجى این صنعت را توجیه کرد، گفت: در برنامه ششم توسعه، 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت نفت پیش بینى شده است که تأمین بخش عمده آن بر عهده دولت گذاشته شده و تأمین حدود 50 تا 60 میلیارد آن به عهده بخش خصوصی است.
    به گفته وزیر نفت هیچ حوزه اى در کشور به جز صنعت نفت چنین سرمایه گذاری عظیمى نیاز ندارد و علاوه بر آن هیچ بخشى هم که بتواند چنین سرمایه اى را تأمین کند وجود ندارد.
    بیژن زنگنه با اشاره به اهمیت برنامه ریزى اقتصادى براى توسعه این صنعت، گفت: هزینه کردن یا سرمایه گذارى در یک حوزه اهمیت چندانى ندارد، آنچه مهم است درآمد زایى سرمایه گذارى هاى انجام شده است و بخش صنعت نفت توانایى تبدیل سرمایه گذاری به درآمد را دارد.
    وى عنوان کرد: اگر در صنعت نفت 150 میلیارد دلار هزینه شد، طى چند سال قابل باز پرداخت است و علاوه بر آن بر اساس سرمایه گذارى انجام شده، درآمد و سود نیز حاصل مى شود.
    بیژن زنگنه ضمن اشاره به قرار داد هاى جدید نفتی تاکید کرد: در قرار داد هاى جدید نفت و گاز بهترین فرصت براى بهره بردارى از ظرفیت هاى داخلى وجود دارد و سرمایه گذارى خارجى به معناى از بین بردن توانایى هاى داخلى نیست.
    وزیر نفت ادامه داد: اگر بخواهیم از مخازن کشور بهره بردارى حداکثرى داشته باشیم، به سرمایه گذارى زیادى نیاز داریم و با قرار دادهاى جدید بخشى از آن تأمین مى شود.
    در پایان بیژن زنگنه به انواع روش هاى تأمین مالى حوزه نفت اشاره کرد و گفت: تأمین هزینه هاى صنعت نفت می تواند هم از طریق منابع داخلى و هم از طریق منابع خارجى صورت بگیرد و ابزارهاى تأمین مالى مختلفى براى آن وجود دارد.
    وی افزود: جذب سرمایه گذارى خارجى و تأمین مالى از طریق بازار سرمایه می تواند به توسعه صنعت نفت کمک کند.
    بیژن زنگنه، پس از سخنرانى به پرسش هاى خبرنگاران پاسخ داد و با اشاره به دیدار وزیران انرژی روسیه و عربستان درباره بازار نفت، گفت: امیدواریم دو طرف بتوانند به تفاهم برسند و کشورهای غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و روسیه با اعضای این سازمان همراهی کنند.
    وی ابراز امیدوارى کرد روسیه و کشورهای غیرعضو اوپک با تصمیم اعضای اوپک برای کاهش تولید نفت به تفاهم برسند.
    وزیر نفت درباره فرصت یک ماهه به شرکت‎های زیرمجموعه قرارگاه خاتم الانبیا برای حضور در میدان آزادگان گفت: آن ها از ما درخواست کردند برای حضور در این میدان 3 ماه به آنها فرصت دهیم و ما موافقت کردیم؛ این فرصت 3 ماهه دی‎ ماه پایان می یابد.
    وزیر نفت درباره این که آیا متن قراردادهای جدید نفتی نهایی شده است، اظهار داشت: هنوز این متن نهایی نشده است و مراحل پایانی را می گذراند و هم اکنون در حال بررسی تایید صلاحیت شرکت های خارجی هستیم.
    زنگنه در واکنش به این سؤال که آیا وزارت نفت تنها شرکت‎های خارجی را تایید صلاحیت می کند، گفت: تایید صلاحیت شرکت‎های داخلی پیش از این انجام شده و 11 شرکت تایید صلاحیت شده اند و در این مرحله نوبت شرکت‎های خارجی است.
    زنگنه درباره این که برخی‎ها معتقدند قیمت خوراک اتان گران است و آیا شما از این قیمت دفاع می کنید، ضمن دفاع از قیمت های کنونی، گفت: اگر قیمت گران است چرا برای یک تن اتان چهار تن تقاضا وجود دارد؟
    به گفته وزیر نفت شرکت هایی که از خوراک اتان استفاده می کردند پارسال به ترتیب 48 و 51 درصد سود خالص دریافت کردند.
    یادآور مى شود این همایش که با هدف شناسایی و معرفى ابزار هاى مالى تأمین سرمایه صنعت نفت در حال برگزارى است، عصر امروز به کار خود پایان خواهد داد.

    برچسب ها