عصر خودرو

دیروز در بورس کالای ایران؛

حجم معاملات آتی سکه ۹۹ درصد رشد کرد

عصر بازار- حجم معاملات آتی سکه روز گذشته در بورس کالای ایران به ۲ هزار و ۲۶۸ قرارداد و ارزش آن به بیش از ۲۶۵ میلیارد ریال رسید که نسبت به معاملات پنج شنبه گذشته رشد ۹۹ درصدی را تجربه کرد.

حجم معاملات آتی سکه ۹۹ درصد رشد کرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، حجم معاملات آتی سکه طی روز پنج شنبه به یک هزار و 135 قرارداد رسیده بود که این میزان حجم با رشد 99 درصدی به 2 هزار و 268 قرارداد طی روز شنبه رسید.

    به این ترتیب بهای سکه در بازار آتی بورس کالای ایران طی روز شنبه در هر 5 سر رسید با روند نزولی مواجه شد، به طوری که قیمت سکه در سررسید آبان ماه با نرخ یک میلیون و 99 هزار تومان معامله شد و کاهش 0/06درصدی را تجربه کرد. این در شرایطی است که سکه تحویل دی ماه با افت 0/11درصدی به قیمت یک میلیون و118 هزار تومان رسید. از سویی قرارداد تحویل اسفند نیز با قیمت یک میلیون و 139 هزار تومان معامله و با کاهش 0/09درصدی رو به رو شد. تحویل اردیبهشت سال آتی نیز با 0/1درصد رشد به قیمت یک میلیون و 160 هزار تومان به فروش رسید. در پایان سررسید تیر سال آینده با نرخ یک میلیون و 180 هزار تومان معامله شد و کاهش 0/1درصدی را به ثبت رساند.

    در بازار نقدی سکه چه گذشت؟

    بر خلاف بازار آتی و همسو با رشد جزئی شاخص ارزی، سکه تمام‌بهار آزادی در بازار نقدی با هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 95 هزار تومان رسید. رشد فلز گرانبهای داخلی در حالی رخ داد که طلای جهانی روز جمعه با قیمت هزار و 266 دلار به کار خود پایان داده بود که حدود 2 دلار پایین‌تر از قیمت ساعت 3 بعدازظهر روز پنج‌شنبه بود. در این شرایط، برخی معامله‌گران رشد سکه را وابسته به افزایش قیمت دلار دانستند و عده دیگری آن را به بهبود دید فنی معامله‌گران نسبت دادند. به گفته برخی فعالان، بالا بودن قیمت بازاری فلز ارزشمند داخلی نسبت به ارزش ذاتی آن یکی از نشانه‌های بهبود دید فنی معامله‌گران سکه بوده است.

    معامله 34 سکه در قالب گواهی سپرده

    حجم معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالای ایران طی معاملات امروز به 34 سکه به ارزش 372 میلیون ریال رسید. همچنین آخرین قیمت معامله سکه طلا بر روی تابلوی معاملات یک میلیون و 95 تومان ثبت شد.

    نگاهی به تابلوی معاملات نیز نشان می دهد که آخرین سفارش خرید سکه در سامانه بر خط سهام یک میلیون و 93 هزار تومان و آخرین سفارش فروش درج شده در سامانه یک میلیون و 96هزار تومان ثبت شده است.

    معاملات سکه در کنار سهام در سامانه برخط معامله گران سهام یکی از جذابیت معاملات گواهی سکه در بورس کالاست به طوریکه سرمایه گذاران می توانند سکه و سهام را در کنارهم در پرتفوی خود مشاهده کننده و در هر لحظه از نوسانات و سود و زیان خود مطلع شوند.

    همچنین به گفته کارشناسان با توجه به ارائه مجوز سازمان بورس به صندوق های سرمایه گذاری برای ورود به معاملات گواهی سپرده کالایی، به زودی شاهد رشد قابل توجه این بازار خواهیم بود. در همین راستا به تازگی صندوق سرمایه گذاری گنجینه آرمان شهر به عنوان نخستین صندوق در این زمینه از سازمان بورس مجوز گرفته تا طلا در پرتفوی این صندوق قرار گیرد.

    برچسب ها