عصر خودرو

در آستانه اجلاس اوپک;

عربستان برای نجات بازار نفت دست به دامن روسیه شد

عصر بازار- در حالی که عربستان برای فشار به ایران و روسیه در حال تحریم و کنار راندن نفت شیل دو سال تلاش کرد قیمت را پایین نگه دارد اکنون برای احیای دوباره بازار و ترمیم اقتصاد ورشکسته‌اش دست به دامن روسیه شده است.

عربستان برای نجات بازار نفت دست به دامن روسیه شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه، روز گذشته و پس از ورود به عربستان، مذاکراتی را با خالد الفلیح، وزیر انرژی این کشور، برگزار کرد.

    الفلیح در این باره گفت که این گفتگوها ادامه مذاکرات بسیار سازنده ای است که طی هفته های گذشته بین دو کشور در جریان است.

    نواک نیز پس از دیدار با فلیح تأکید کرد از سفر به عربستان خوشحال هستم. مذاکرات سازنده ای در راستای همکاری دو کشور در حوزه انرژی در جریان است که به توسعه همکاری ها و تثبیت بازار منجر خواهد شد.

    نواک در این سفر از دفتر مرکزی و شماری از تأسیسات شرکت نفت دولتی آرامکوی این کشور بازدید کرد.

    چند هفته پیش،‌اعضای اوپک برای محدود کرد عرضه نفت به بازار جهانی به توافق رسیدند و اگر چه روسیه عضو این سازمان نفتی نیست اما تمایل خود را برای همکاری با این کشورها در این زمینه اعلام کرده است.

    علی رغم اظهارات پیشین وزیر انرژی روسیه در استانبول مبنی بر احتمال افزایش تولید نفت این کشور به حدود 11 میلیون بشکه در روز، این مقام روس هم اکنون به دنبال همکاری با کشورهای اوپکی برای حمایت از روند صعودی کنونی قیمت نفت است.

    پیشتر نیز ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، نیز در اجلاس اخیر گروه 20 از تمایل روسیه برای همکاری با کشورهای نفتی برای کاهش عرضه نفت به بازار خبر داده بود.

    عربستان و روسیه پیشتر نیز مذاکراتی را برای همکاری در زمینه فریز تولید نفت خود به میزان متوسط سطح تولید ماه های ژوئن تا سپتامبر داشته اند.

    قرار است اوپک طی هفته های آینده کاهش حدود 700 هزار بشکه یا تولید نفت خود را کلید بزند که این اقدام از طرف روسیه نیز مورد استقبال قرار گرفته است.

    در حال حاضر چند کشور نظیر ایران و لیبی از اجرای این توافق مستثنی شده اند اما به نظر می رسد با تصمیم کشورهایی مانند عراق برای تولید حداکثری نفت، این توافق همچنان در معرض تهدید باشد.

    برچسب ها