عصر خودرو

نیروگاه گازی ری جمع می‌شود

عصر بازار- با گذشت۴۰سال از فعالیت نیروگاه گازی ری، نیاز به بازتوانی و بازسازی تجهیزات آن به حدی زیاد شده که جمع آوری کلی آن در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است.

نیروگاه گازی ری جمع می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، نیروگاه ری که یکی از قدیمی ترین نیروگاههای حرارتی ایران است در سال 1356 به مدار بهره برداری وارد شد. این نیروگاه با ظرفیت اسمی 979 مگاوات، قریب به 40 سال در جنوب تهران در مدار بهره برداری است و یکی از نیروگاههای فرسوده ایران محسوب می شود.

    راندمان فعلی نیروگاه گازی ری، 24.7 درصد است که این راندمانِ پایین به معنای مصرف بیش از حد سوخت برای تولید برق است. در طرح بازتوانی نیروگاهها که حدود 6 ماه است در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفته، رسیدگی به وضعیت واحدهای فرسوده برق با بازنشستگی یا نوسازی آنها مورد توجه قرار دارد.

    یکی از این واحدهای فرسوده بدون تردید نیروگاه گازی ری در جنوب شهر تهران است که با راندمان پایین، آلایندگی قابل توجه و مصرف سوخت زیادی برای تولید برق دارد. کارکرد این نیروگاه در سال 94 فقط 29.6 درصد بوده که این کارکرد پایین نشان دهنده آن است که در صورت عدم تعیین تکلیف وضعیت این واحدهای فرسوده حرارتی در نیروگاه ری، در سالهای آینده در کنار ادامه مصرف سوخت و آلایندگی هوا، شاهد از مدار خارج شدن آن و تعطیلی یک به یک این واحدها خواهیم بود.

    در حال حاضر به ازای تولید هر مگاوات ساعت برق در نیروگاه ری بیش از 350 متر مکعب گاز مصرف می شود، از این رو با توجه به تولید روزانه حدود 500 مگاوات ساعت برق در این نیروگاه، روزانه بیش از 175 هزار متر مکعب گاز مصرف می شود.

    پیگیری ها حاکی از این است که در مجموعه وزارت نیرو و با مدیریت شرکت تولید نیروی برق حرارتی مقرر شده تا نیروگاه گازی ری به طور کلی جمع آوری شود و در محل آن، نیروگاهی جدید به صورت سیکل ترکیبی احداث شود.

    هنوز در خصوص زمان اجرای این طرح تصمیم گیری نشده اما بررسی های اولیه برای اجرایی شدن آن آغاز شده است. میزان ظرفیت نیروگاه جدیدی که به صورت سیکل ترکیبی در جنوب تهران احداث خواهد شد نیز در بررسی های اولیه در مرحله مطالعه و تصمیم گیری است.

    نیروگاه ری، در دهه 50 شمسی با پیمانکاری شرکت های آسک، هیتاچی، فیات، میتسوبیشی و آ.ا.گ احداث شده بود و در زمان خود، از واحدهای به روز محسوب می شد. اما اکنون با گذشت 40 سال از فعالیت آن، نیاز به بازتوانی و بازسازی تجهیزات آن به حدی زیاد شده که جمع آوری کلی آن در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است.

    برچسب ها