عصر خودرو

سکه تمام آبان را افزایشی آغاز کرد

ورود آرام دلار به میانه پاییز

عصر بازار- روز گذشته، دلار نوسان چندانی را تجربه نکرد تا ورود آرامی به هشتمین ماه سال ۹۵ داشته باشد. در اولین روز آبان شاخص ارزی با افزایش جزئی یک تومانی به قیمت ۳ هزار و ۵۹۴ تومان رسید. به گفته فعالان، بالا نبودن ارزش دلار در مناطق همسایه و مناسب بودن حجم ارز موجود در بازار از عوامل اثرگذار در کاهش نوسان بودند.

ورود آرام دلار به میانه پاییز
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در کنار این، روز شنبه نرخ حواله درهم نیز تغییرات چندانی را تجربه نکرد تا قیمت از این ناحیه نیز تحریک نشود. همسو با رشد جزئی شاخص ارزی، سکه تمام‌بهار آزادی با هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 95 هزار تومان رسید. رشد فلز گرانبهای داخلی در حالی رخ داد که طلای جهانی روز جمعه با قیمت هزار و 266 دلار به کار خود پایان داده بود که حدود 2 دلار پایین‌تر از قیمت ساعت 3 بعدازظهر روز پنج‌شنبه بود. در این شرایط، برخی معامله‌گران رشد سکه را وابسته به افزایش قیمت دلار دانستند و عده دیگری آن را به بهبود دید فنی معامله‌گران نسبت دادند. به گفته برخی فعالان، بالا بودن قیمت بازاری فلز ارزشمند داخلی نسبت به ارزش ذاتی آن یکی از نشانه‌های بهبود دید فنی معامله‌گران سکه بوده است.

    شروع در محدوده پایین‌تر

    شاخص ارزی که در آخرین روز مهرماه با قیمت 3 هزار و 593 تومان به کار خود پایان داده بود، در اولین روز آبان ماه، معاملات خود را در محدوده 3 هزار و 580 تومان آغاز کرد. روز شنبه، معاملات دلار با قیمت 3 هزار و 588 تومان کلید خورد که کاهشی 5 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه داشت. با این حال، در ادامه روز معامله‌گران غیررسمی تلاش کردند که قیمت را به سطح انتهای هفته گذشته نزدیک‌تر کنند. در این شرایط، قیمت به سرعت وارد محدوده 3 هزار و 590 تومان شد و سرانجام ساعت 3 بعدازظهر روی قیمت 3 هزار و 594 تومان قرار گرفت. این سقف قیمت دلار در معاملات نقدی روز شنبه بود و این ارز کشش رشد بیشتری را از خود نشان نداد.

     

    تحریک غیررسمی‌ها

    در اولین روز هفته، عامل افزایشی یا کاهشی خاصی در بازار وجود نداشت، ولی دلار با تحریک معامله‌گران غیررسمی کمی توانست از کف روزانه فاصله بگیرد. در ابتدای روز شنبه، دلار در معاملات فردایی تا قیمت 3 هزار و 595 تومان بالا رفت و حتی در مقاطعی از روز تا 3 هزار و 598 تومان نیز بالا رفت. با این حال، قیمت دلار در معاملات نقدی هرگز با نرخ معاملات فردایی برابر نشد. به گفته فعالان، تحرکات معامله‌گران غیررسمی در شرایطی رخ داد که قیمت توان نوسان چندانی نداشت. به گفته فعالان، عرضه ارز به اندازه‌ای مناسب بود که پاسخگوی تقاضای موجود در بازار باشد. در چنین شرایطی، دلار در اولین روز آبان‌ماه، روز آرامی را پشت‌سر گذاشت.

    امید درهمی

    به گفته فعالان، در ابتدای روز شنبه، نرخ حواله درهم به 984 تومان رسید که یک تومان بالاتر از قیمت بسته‌شده روز پنج‌شنبه بود. شروع افزایشی درهم، برخی معامله‌گران را به افزایش قیمت دلار در بازار داخلی امیدوار کرد، با این حال چنانکه اشاره شد قیمت در ادامه روز نوسان چندانی را تجربه نکرد. البته نرخ حواله درهم نیز از 984 تومان بالاتر نرفت تا توجه معامله‌گران داخلی نیز به این متغیر کمتر شود. در کنار این، روز شنبه ارزش دلار در منطقه هرات افغانستان نه‌تنها بالاتر از بازار داخلی نبود؛ بلکه به گفته برخی از فعالان زیر قیمت آن قرار داشت. در کنار این، قیمت در سایر مناطق مرزی نیز چندان بالاتر نبود تا فرصت آربیتراژی برای معامله‌گران ایجاد نشود.

    برچسب ها