عصر خودرو

با وجود رشد قیمت نفت رخ داد;

کاهش پیش‌بینی رشد اقتصادی کشورهای حاشیه خلیج فارس

عصر بازار- با وجود افزایش قیمت نفت، تحلیلگران به کاهش پیش‌بینی خود از رشد کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ادامه می‌دهند.

کاهش پیش‌بینی رشد اقتصادی کشورهای حاشیه خلیج فارس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، پس از اینکه عربستان موضع خود را تغییر داده و تصمیم گرفت تا از کاهش تولید اوپک حمایت کند، در هفته‌های اخیر قیمت هر بشکه نفت خام از 30 دلار در اوایل سال جاری به بالای بشکه‌ای 50 دلار رسیده است.

    نظرسنجی روز گذشته از 18 اقتصاددان بخش خصوصی نشان داد که پیش‌بینی متوسط آنها برای کسری مالی عربستان‌سعودی هم‌اکنون در سال جاری 12.1 درصد تولید ناخالص داخلی بوده و در سال آینده 7.8 درصد خواهد بود.

    این ارقام هنوز بسیار بالاتر از استانداردهای بین‌المللی بوده اما نسبت به نظرسنجی ماه جولای بهبود خوبی را نشان می‌دهد. در ماه جولای تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که در سال جاری کسری بودجه عربستان 13.5 درصد و در سال 2017 در حدود 9.4 درصد خواهد بود.

    با وجود این، پیش‌بینی رشد اقتصاد عربستان افزایش نیافته است. تحلیلگران انتظار دارند که تولید ناخالص داخلی این کشور در سال جاری 1.1 درصد و در سال آینده 1.4 درصد افزایش یابد. این در حالی است که در نظرسنجی گذشته این ارقام به ترتیب 1.2 درصد و 1.7 درصد بوده است.

    کاهش‌ هزینه به منظور تحت کنترل قرار گرفتن کسری بودجه طراحی شده و در حال فشار روی هزینه‌های مصرف‌کننده است. مقامات ارشد صندوق بین‌المللی پول در این هفته پیش‌بینی کردند که اقدامات ریاضتی عربستان همچنان ادامه خواهد داشت.

    سیمون ویلیامز، اقتصاددان ارشد HSBC اعلام کرد:«عملکرد اقتصاد عربستان به وسیله ثبات مالی تعیین خواهد شد. این در حالی است که رشد سپرده ضعیف و قروض بالای دولت شرایط پولی را به شدت سخت کرده است.»

    با توجه به اینکه احتمالا تقاضای خارجی همچنان پایین باقی بماند، ما انتظار داریم رشد اقتصادی در محدوده 1.5 درصد باقی بماند. این سرعت رشد، 3 تا 4 درصد کمتر از رشد متوسط عصر رونق نفت بوده است و احتمالا موجب افزایش بیکاری جوانان در عربستان شود.

    در سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس، تحلیلگران پیش‌بینی کردند رشد GDP در امارات متحده عربی از 2.5 درصد به 2.3 درصد کاهش پیدا کند. همچنین برای سال آینده نیز پیش‌بینی رشد اقتصادی با افتی 0.2 درصدی به 2.5 درصد رسیده است. علاوه بر امارات، قطر، عمان و بحرین نیز با کاهش پیش‌بینی رشد مواجه شدند.

    برچسب ها