عصر خودرو

ارمنستان خواستار افزایش واردات گاز از ایران شد

عصر بازار- یک مقام ارشد ارمنی گفت، ارمنستان قصد دارد واردات گاز طبیعی از ایران را افزایش دهد و در آینده نزدیک موافقتنامه ای در این زمینه با تهران به امضا خواهد رساند.

ارمنستان خواستار افزایش واردات گاز از ایران شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، یک مقام ارشد ارمنی گفت، ارمنستان قصد دارد واردات گاز طبیعی از ایران را افزایش دهد و در آینده نزدیک موافقتنامه ای در این زمینه با تهران به امضا خواهد رساند.

    ارمنستان در حال حاضر از طریق خط لوله ای که در سال 2008 احداث شده، سالانه 500 میلیون متر مکعب گاز از ایران وارد می کند. در مقابل، روسیه سالانه حدود 2 میلیارد متر مکعب گاز به این کشور جنوب قفقاز صادر می کند.
    گاز ایران تاکنون به صورت رسمی از طریق یک نیروگاه حرارتی دولتی ارمنستان از ایران خریداری می شد. این نیروگاه در مقابل گاز خریداری شده به ایران برق صادر می کند.
    به گفته آرتاشس تومانیان، سفیر ارمنستان در تهران، ایروان اخیرا پیشنهاد کرده که گاز بیشتری از ایران خریداری کند که برخی از آن ممکن است مجددا به گرجستان صادر شود. وی افزود، طرف ایرانی این پیشنهاد را پذیرفته است.
    تومانیان گفت: «اسناد مربوطه آماده شده و پروژه هایی مطرح شده اند و من فکر می کنم اگر اتفاق غیرمنتظره ای رخ ندهد، این قرارداد به امضا خواهد رسید.»
    در اتفاقی مرتبط، دولت ارمنستان در ماه اوت اعلام کرده بود که شرکتی در زمینه انرژی تاسیس خواهد کرد که وظیفه آن واردات گاز از ایران خواهد بود. هنوز حجم گاز وارداتی از ایران اعلام نشده است. این خبر مدت کوتاهی پس از سفر وزیر انرژی ارمنستان به تهران اعلام شد.
    تومانیان تاکید کرد روسیه با قرارداد گازی ایران و ارمنستان مخالفت نخواهد کرد، زیرا «این قرارداد با منافع هیچ کشور دیگری در تضاد نیست... اسناد در آستانه توافق است و من مانعی در هیچ کدام از طرفین نمی بینم.»
    حتی قبل از اقدام ایروان برای افزایش واردات گاز از ایران، قرار بود ترتیبات فعلی سواپ گاز و برق بین ایران و ارمنستان پس از ساخت سومین خط انتقال برق بین دو کشور، به میزان قابل توجهی توسعه یابد. کار بر روی این خط انتقال برق 120 میلیون دلاری قرار است در سال 2019 به اتمام برسد.

    برچسب ها