عصر خودرو

مدیر اجرای پروژه‌های کلان ایدرو خبر داد;

راه اندازی کامل فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی تا سه ماه آینده

عصر بازار- مدیر اجرای پروژه های کلان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ( ایدرو) از راه اندازی کامل فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی تا سه ماه آینده خبر داد.

راه اندازی کامل فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی تا سه ماه آینده
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، مسعود گل‌شناس با اشاره به بارگیری سکوی 17B پارس جنوبی در هفته گذشته اظهار کرد: سکوی 17B پارس جنوبی که هفته گذشته بارگیری شد یکی از سکوهای چهارگانه فاز 14 پارس جنوبی بود که به دلیل اولویت‌های کارفرما برای راه‌اندازی فازهای 17 و 18 این سکو با یکسری تغییرات جزیی برای این‌که در موقعیت یکی از سکوهای اقماری فاز 17 قرار بگیرد، آماده شد.

    وی افزود: با رفتن این سکو  کار فازهای 17 و 18 پارس جنوبی تکمیل می‌شود و امیدواریم با رفتن این سکو به فاز 17 و راه اندازی آن که دو تا سه ماه طول می‌کشد شاهد راه‌اندازی کامل فازهای 17 و 18 باشیم. جایگزین این سکو که برای فاز 14 بود، سکوهایی است که توسط شرکت صدرا در حال ساخت است و  امیدواریم سکوها هم به موقع آماده شود تا بتوان برای فاز 14 از آن ها استفاده کرد. تصمیم گیری درمورد جابه‌جایی سکوها و استفاده این سکو برای فاز 17 و 18 به جای فاز 14 از پایان سال 1393 گرفته شد که یک تصمیم درست و منطقی و مطابق با منافع ملی بود. از آن زمان کار تغییرات انجام شد و با سرعت خوبی پیش رفت.

    مدیر اجرای پروژه های کلان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، با تاکید بر این‌که برای ساخت عمده سکوها از توان داخلی استفاده می‌شود، افزود: گاهی برخی از تجهیزات از خارج از کشور وارد می‌شود، اما بالغ بر 70 تا 75 درصد ارزش کالاهای پروژه سکوی 17Bپارس جنوبی ایرانی است. این تجهیزات وارد شده از کشورهای مختلف اروپایی، آسیایی و غیره است، در واقع اینکه تجهیزات از چه کشوری وارد شود، بسته به نوع تجهیزات دارد.

    گل‌شناس تاکید کرد: تجهیزاتی از خارج کشور وارد می‌شوند که امکان ساخت آنها در داخل کشور وجود نداشته باشد. امیدواریم کشور در آینده سرمایه‌گذاری کند و این تجهیزاتی که اکنون از خارج از کشور وارد می‌شود، در داخل کشور ساخته شوند.

    وی در ادامه با بیان این‌که هزینه هر سکو حدودا 150 میلیون دلار است، اظهار کرد: این هزینه را در طرح کلی  فاز 14 پارس جنوبی در چارچوب قرارداد، کارفرما پرداخت کرد و سکو آماده تحویل شد.

    مدیر اجرای پروژه های کلان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) ادامه داد: صدرا آماده می‌شود تا سکوی اقماری را جایگزین کند. هفته گذشته جلساتی برگزار شد و صدرا تعهداتی دادند. صدرا باید 10 سکویی که در اختیار دارد را تکمیل کند که دو پروژه آن مربوط به فاز 14 است و 8 عدد آن برای دو پروژه دیگر و فازهای 22، 23 و 24 و 13 است.

    گل‌شناس در پایان گفت: امیدواریم هرچه زودتر پروژه‌های توسعه صنعت نفت و IPC فرازونشیب‌ها را طی کند و این پروژه‌ها آغاز شود.

    بر اساس این گزارش، مراسم بارگیری سکوی گازی فاز 17B، سه شنبه 27 مهرماه  با حضور معاون اول ریاست جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد. تاریخ انجام عملیات بارگیری سکوی 17B پارس جنوبی 17 مهرماه بوده و پیش‌بینی می‌شود این سکو 20  آبان‌ماه سال 1395 نصب و در اوایل اسفندماه همین سال به بهره‌برداری کامل برسد. وزن سکو 2300 تن بوده و ظرفیت تولید گاز آن 500 میلیون فوت مکعب در روز معادل 14.5 میلیون مترمکعب است.

    مجموعه لوله‌کشی انجام شده در سکو 36 هزار اینچ قطر، کابل کشی برق ابزار دقیق 70 کیلومتر، پکیج مکانیکی نصب شده430 دستگاه، سهم بخش ایرانی 75 درصد است.

    برچسب ها