عصر خودرو

بررسی سه عامل فشار بر قیمت ها و علل ضعف بازار؛

چرا افق بازار برخی فلزات اساسی مثبت نیست؟

عصر بازار- قیمت مس و برخی دیگر از فلزات اساسی طی هفته اخیر نوسانی محدود داشته و عموما کاهش یافته است.

چرا افق بازار برخی فلزات اساسی مثبت نیست؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، بهای فلز سرخ در روزهای اخیر پی در پی کاهش یافت و سرانجام دیروز به زیر 4650 دلار در هر تن رسید. ضعف بازار فلزات اساسی به رغم خبر مثبت از رشد اقتصاد چین رخ داده و اکنون تردیدهایی در باره عملکرد مثبت این بازار طی ماه های آینده بوجود آمده است. در روزهای اخیر برخی خبرها از اقتصاد چین مثبت و برخی منفی بوده و ما در ادامه ضمن اشاره به این خبرها، دلایل کاهش قیمت فلزات اساسی را بیان می کنیم.

    روز پنجشنبه گذشته اعلام شد اقتصاد چین در سه ماهه سوم سال جاری میلادی 6.7 درصد در مقیاس سالانه رشد کرده است و به نظر می رسد در سال جاری میلای نرخ رشد مورد نظر دولت تحقق خواهد یافت. البته این رشد حاصل سرمایه گذاری های عظیم دولت، افزایش وام دهی و رونق بازار مسکن است.

    گزارش روز پنجشنبه نشان داد اقتصاد چین به تدریج به سمت ثبات در حرکت است اما وابستگی آن به حمایت های دولت بیشتر شده است. همچنین رونق بخش مسکن که دولت قصد دارد با شکل گیری حباب در آن مقابله کند یک عامل رشد اقتصاد است. در واقع سرمایه گذاری بخش خصوصی و صادرات کاهش یافته و این یک خطر بزرگ برای سلامت اقتصاد چین محسوب می شود.

    همانطور که مشاهده می شود رونق اقتصاد چین به رشد مصرف داخلی وابسته نیست و حمایت های دولت عامل اصلی آن است. نکته نگران کننده این است که دولت چین نمی تواند برای همیشه به این حمایت ها ادامه دهد در نتیجه کاهش نرخ رشد اقتصاد اجتناب ناپذیر است و این به معنای کاهش تقاضا برای فلزات اساسی است.

    برخی اقتصاددان ها معتقدند دولت چین برای دستیابی به رشد اقتصادی 6.5 درصد تا 7 درصد در سال جاری مجبور بوده به حمایت های خود از اقتصاد ادامه دهد و تمرکز دولت بر تحقق این نرخ رشد سبب شده روند اجرای اصلاحات اقتصادی کند شود. در واقع دولت چین برای جبران ضعف تقاضای داخلی و خارجی، مجبور بوده به سیاست های حمایتی خود ادامه دهد.

    اما این رویه نمی تواند همواره ادامه یابد. یکی از حوزه هایی که دولت تلاش کرده اصلاحاتی در آن انجام دهد بخش مسکن است. نشانه هایی از شکل گیری حباب در این بخش مشاهده شده و دولت های محلی محدودیت هایی برای مهار قیمت ها اعمال کرده اند.

    از سوی دیگر روز گذشت اعلام شد تولید صنعتی در ماه گذشته 6.1 درصد رشد کرده که کمتر از پیش بینی اقتصاددان هاست. این رشد ضعیف به رغم اعطاء میزانی بالا وام به شرکت ها مشاهده شده و نگران کننده است.

    دومین عامل موثر بر قیمت فلزات اساسی تغییرات ارزش دلار است. شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر شش ارز معتبر در حال رشد است و انتظار می رود این روند ادامه یابد در نتیجه فشارها بر قیمت فلزات اساسی افزایش خواهد یافت. و سومین عامل، مازاد عرضه است. البته بازار روی با این مشکل روبه رو نیست.

    با توجه به شرایط حاکم بر بازار فلزات اساسی بویژه مس، نمی توان انتظار داشت قیمت ها رشد کنند. البته اگر دولت یا بانک مرکزی چین تدابیر حمایتی جدید اتخاذ کنند ممکن است قیمت ها برای مدتی افزایش یابد.

    در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

    برچسب ها