عصر خودرو

اگرتحریم‌ها ادامه داشت،وضع اقتصاد کشور چگونه بود؟

عصر بازار- معاون وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: مهمترین تاثیر برجام در حوزه معدن و صنایع معدنی، انتقال دانش و تکنولوژی است.

اگرتحریم‌ها ادامه داشت،وضع اقتصاد کشور چگونه بود؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، مهدی کرباسیان رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معاون و صنایع معدنی(ایمیدرو) ،در پاسخ به این سئوال که برخی منتقدان می گویند با وجود توافق برجام هنوز مشکلات و مسایل تحریم ها باقی مانده است،اظهارداشت:باید قبول کنیم که توافق برجام یک اتفاق بسیار بزرگ بود؛ اما سئوال این است که اگر توافق برجام صورت نمی گرفت،الان وضع اقتصاد کشور چگونه بود؟ این یک واقعیت است که فراموش می شود. به خصوص در حوزه سیاسی بعضا اتفاق ها سریع فراموش می شود.

     وی اضافه کرد: این مشکل تاریخی است و من معتقدم با وجودی که حافظه تاریخی خوبی داریم، اما خیلی زود تصمیم های بزرگ را فراموش می کنیم و همه چیز کمرنگ می شود.

    کرباسیان با تاکید بر اینکه قبل از توافق برجام حتی دولت هم برای جابجایی پول از طریق صرافی عمل می کرد،خاطرنشان کرد: نمونه عینی جابجایی پول،فروش و دریافت پول نفت توسط بابک زنجانی است؛ آقای بابک زنجانی عاملی بود که نفت کشور را بفروشد و درمقابل پول نفت را برگرداند.درواقع این کار، ابزاری برای جایگزینی سیستم بانکی شده بود.طبیعی است که این وسط هم مفسده اتفاق می‌افتد که بزرگترین آنها بابک زنجانی بود. البته در این میان دهها وصدها پرونده کوچکتر هم وجود دارد که شاید گم شده باشد.

    او با اشاره به اینکه در دوران تحریم ها بسیاری از شرکت های  بزرگ بین المللی رابطه شان را با ایران قطع کرده بودند، یادآورشد: در حوزه معدن و صنایع معدنی شرکت هایی مثل ریو تینتو و پی اچ پی اصلا به ایمیل های ما جواب نمی دادند؛ الان مدیران عامل آنها به ایران می آیند و مذاکره می کنند. هیات‌های متعددی از اروپایی و آسیایی برای سرمایه گذاری مشترک ، بررسی بازار و حتی  تامین مالی پروژه ها  به ایران آمدند و مذاکره کردند.

    کرباسیان اضافه کرد: صندوق های ضمانت‌صادرات اروپایی و آسیایی که زمانی ما را در لیست سیاه خود قرار داده بود،حالا شرایط را برای ضمانت پروژه ها و سرمایه گذاری ها فراهم می کنند.صندوق‌های ضمانتی مثل ساچه، هرمس،کفاس، سانچز و صندوق کره جنوبی و ژاپن که زمانی حتی نمی توانستیم یک دلار نزد آنها ضمانت کنیم، بعد از سفر آقای روحانی و مذاکرات بانک مرکزی با آنها ارتباط خود را آغاز کرده اند.

    همراهی ها بیشتر شود

    معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت با تاکید بر اینکه مسایل بانکها هم تا حدودی حل شده است،عنوان کرد: هم اکنون در حوزه معدن و صنایع معدنی بهترین مشاوران بین المللی را در حوزه شورآبه و دریاچه نمک بکار گرفته ایم.این موضوع در سایر بخش ها مثل حوزه عناصر نادر خاکی، تیناتیوم، سنگ آهن،طلا و فولاد منجر به ورود تکنولوژی های جدید به صنایع معدنی شده است که نهایتا انتقال تکنولوژی و فناوری را به دنبال دارد.

    وی افزود: بدیهی است که برخی ها انتظار داشتند سرعت کار افزایش یابد، اما باید در نظر داشت تبلیغاتی فراتر از واقعیت در حوزه اقتصاد اتفاق افتاد که موجب شد انتظارات بالا برود.

    کرباسیان در ادامه با ذکر خاطره ای از خرید هواپیما در دوران تحریم ها گفت: درسالهای 84 تا 88 که مسئولیت صندوق بازنشستگی نفت را برعهده داشتم، تصمیم گرفتیم برای یکی از شرکت های زیر مجموعه نفت،یعنی شرکت هواپیمایی نفت، دو فروند هواپیما بخریم. اما به دلیل تحریم های بین الملی نمی توانستیم هواپیما بخریم،هیچ کس حاضر نبود به ما هواپیما بفروشد. یادم هست با شگردهایی  سرانجام توانستیم از طریق شرکتی که خارج از کشور داشتیم،این دو هواپیما را که یکی از آنها  F100  فوکر بود،بخریم.

    وی افزود: این مشکل برای شرکت هواپیمایی ماهان هم وجود داشت و آنها خریدهای خود را به سختی انجام می دادند.

    رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معاون و صنایع معدنی با تاکید بر اینکه مدیرانی که 30 سال تجربه دارند، حتما اصول اقتصاد مقاومتی و اقتصاد کشور را در مذاکرات بین المللی مد نظر قرار می دهند،تصریح کرد: خوشبختانه با سیستم های نظارتی مثل مرکز پژوهشها و سازمان بازرسی و نهادهایی نظیر آنها،حتما این نگرانی ها بی مورد است.

    او گفت:توافق برجام سبب شده که امروز با موسسات پژوهشی دنیا و شرکت‌های معتبر بین‌المللی برای گرفتن تجهیزات نو و تکنولوژی‌های روز دنیا ارتباط برقرار کنیم؛ مثلا معدن طلای زرشوران یکی از پروژه‌هایی بوده در دوران تحریم ها تقریبا متوقف شده بود، هم اکنون تمام تلاش تیم ما این است که تولید به رقم واقعی برسد.

    کرباسیان با بیان اینکه  در حال حاضر یکی از شرکت های بین المللی به عنوان مشاور به کار گرفته شده است،عنوان داشت: این شرکت های مشاوره قبلا حتی حاضر نبودند با ما صحبت کنند؛ متاسفم که این حرف را می زنم، اما در دو سال اول مسئولیتم در ایمیدرو وقتی می خواستیم با شرکت های مشاوره ای مذاکره کنیم،می‌گفتند بیایید ترکیه یا دوبی صحبت کنید.اما الان مدیران آنها وقت ملاقات می گیرند که با ما صحبت کنند. اینها نکات مثبت توافق برجام است که دیده نمی شود.

    او تاکید کرد: اینکه مردم ثمرات این توافق را لمس نمی کنند، به نظر می رسد غرب باید سرعت و همراهی اش را بیشتر کند.

    برچسب ها