عصر خودرو

به دلیل گرانی قیمت خوراک گاز؛

هند از سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی ایران انصراف داد

عصر بازار- یک مقام مسئول با اشاره به عرضه گران ترین گاز منطقه خلیج فارس به صنایع پتروشیمی ایران، گفت: هندی‌ها به دلیل بالا بودن قیمت خوراک از سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی ایران انصراف داده‌اند.

هند از سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی ایران انصراف داد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، احمد مهدوی درباره قیمت گذاری خوراک اتان و مایع برای عرضه به صنایع پتروشیمی داخلی، گفت: زمانی که قیمت نفت خام بشکه‌ای حدود 110 دلار در بازار بود، خوراک گاز اتان تنی 240 دلار به صنایع پتروشیمی داخلی فروخته می‌شد که هم اکنون هم با همین نرخ خوراک اتان تحویل داده می‌شود.

    دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اعلام اینکه هم اکنون خوراک مایع را هم با فرمول 95 درصد فوب خلیج فارس به صنایع پتروشیمی داده می‌شود، تصریح کرد: 5 درصد باقی هم عملا صرف هزینه‌های حمل و نقل می‌شود و عملا تخفیفی برای صنعت پتروشیمی داخلی قائل نمی‌شوند.

    این مقام مسئول با تاکید بر اینکه شرایط باید به گونه‌ای باشد که صنعت پتروشیمی در همه ابعاد حرکت کند و ظرفیت اقتصادی بزرگ را برای کشور ایجاد کند، اظهار داشت: در صورت تعیین نرخ منطقی برای فروش خوراک به صنایع پتروشیمی، صادرات گسترش می‌یابد، سرمایه گذاری‌هایی که لازم است، در طول برنامه ششم توسعه انجام می‌گیرد تا بر اساس اهداف چشم انداز، بتوانیم عربستان سعودی را پشت سر بگذاریم.

    وی با بیان اینکه در شرایط فعلی نصف عربستان محصول پتروشیمی و پلیمری در ایران تولید می شود، بیان کرد: نکته جالب توجه آن است که عربستان ذخایر قابل توجه گاز طبیعی ندارد و بیشتر از نفتا و گازهای همراه نفت برای تامین خوراک صنایع پتروشیمی استفاده می‌کند.

    مهدوی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت‌های فعلی خوراک گاز اتان و مایع صنایع پتروشیمی ایران گران‌تر از کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس است؟ بیان کرد: هم اکنون قیمت‌ها را استخراج کرده‌ایم و منبع استخراج این اطلاعات مطالعات و داده‌های شرکت‌های معتبر است و برای به دست آوردن آنها هزینه کرده‌ایم.

    دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ادامه داد: در شرایط فعلی قطر حدود 6 سنت و عربستان بسیار کمتر از 6 سنت خوراک گاز را در صنایع پتروشیمی عرضه می‌کنند و در مجموع میانگین فروش خوراک به صنایع پتروشیمی در بین کشورهای منطقه خلیج فارس حدود 6 سنت بوده ولی برای ایران حدود 8 سنت است.

    وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا با این تفاوت قیمت‌ها امکان جذب سرمایه گذار خارجی در صنعت پتروشیمی وجود دارد؟ توضیح داد: هم اکنون قیمت متان تا حدودی توجیه دارد ولی اتان و خوراک مایع خیر، در خصوص خوراک مایع اصلا دنبال واحدهای جدید نیستیم بلکه به دنبال حفظ واحدهای موجود پتروشیمی کشور هستیم.

    این مقام مسئول، افزود: درخصوص اتان تاکید داریم واحدهای پتروشیمی که بیشترین پلیمر را تولید می‌کنند و صنایع پایین دستی استفاده می کنند را باید حفظ کنیم و راه آن این است که قیمت را طوری تعدیل کنیم که این واحدها در قید حیات باشند زیرا اگر این واحدها را از صنعت پتروشیمی حذف کنیم 3 تا 5 میلیارد دلار باید ارز از کشور خارج کنیم تا مواد اولیه واحدهای پایین دستی و تکمیلی پتروشیمی را تامین کنیم، بنابراین ارزش حفظ و صیانت دارند.

    وی در پایان خاطرنشان کرد: برای نمونه هندی‌ها برای سرمایه گذاری در زمینه گاز متان و اوره آمدند ولی قیمت‌ها برایشان جذاب نبود و عقب نشینی کردند، بنابراین باید جذابیت کافی برای حضور سرمایه گذار خارجی ایجاد شود.

    برچسب ها