عصر خودرو

فیلیپین به واردات نفت بیشتر از ایران چشم دوخته است

عصر بازار- فیلیپین که پیش ازاین نفت مورد نیاز خود را از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تامین می کرد اکنون به نفت ایران چشم دوخته و قصد دارد از این کشور نفت وارد کند.

فیلیپین به واردات نفت بیشتر از ایران چشم دوخته است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، شبکه خبری ' أذر نیوز ' جمهوری آذربایجان در گزارشی اقتصادی با چاپ این مطلب افزود : فیلیپین قصد دارد فرآورده های نفتی بیشتری از ایران بخرد و این موضوع در ملاقات ' کارلوس دومینگویز ' وزیر دارایی فیلیپین با محمد تنهایی سفیر ایران در این کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
    وزارت دارایی فیلیپین گزارش داده است که دولت ایران به همکاری با فیلیپین در بخش انرژی و در زمینه های اکتشاف و تجارت فرآورده های نفتی علاقه نشان داده است.
    براساس آمارهای رسمی، درحال حاضر، فیلیپین دریافت کننده نفت ایران نیست بلکه حدود هفتاد 70 درصد از نیازهایش را از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نظیر کویت، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر و عمان وارد می کند.
    فیلیپین درسال 2011 9/5 میلیون بشکه نفت خام از ایران وارد کرد. اما به دنبال اعمال تحریم های بین المللی علیه تهران ، عرضه نفت ایران متوقف شد.
    در ژانویه 2012، ' بنیگنو اکینو ' رئیس جمهوری فیلیپین از شماری از قانونگذاران امریکا خواسته است منافع فیلیپین را مد نظر قرار دهند چرا که این کشور خواستار تجارت بی ضرر با ایران است.
    دراین میان، صادرات میوه فیلیپین نیز سخت تحت تاثیر این تجارت قرار گرفته است. سی درصد از موز صادراتی فیلیپین به ایران فرستاده می شود.
    موانع موجود در سر راه روابط تجاری دو کشور با لغو تحریم ها علیه ایران پس از دستیابی به توافق هسته ای کاهش یافته است .
    ایران در ماه سپتامبر روزانه حدود 5./2 میلیون بشکه نفت خام ، 435 هزار بشکه کاندنسه گازی و بیش از 400 هزار بشکه فراورده های نفتی از قبیل نفت دیزل و مازوت صادر کرده است .

    برچسب ها