عصر خودرو

جنب پل حافظ;

سقف شکنی در آخر هفته‌

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران آخرین روز از هفته گذشته را با روندی مثبت و قابل توجه به پایان رساند که در آن شاخص کل توانست با رشد ۲۴۲واحدی به سقف ۷۸هزار واحد دست یابد. روز چهارشنبه نماگر بورس با ۳۱/ ۰ درصد رشد توانست در نهایت به رقم ۷۸هزار و ۹۱واحد برسد.

سقف شکنی در آخر هفته‌
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، آمارها در این رابطه نشان می‌دهد که شاخص نزدیک به دو ماه پیش در سطح 78هزار واحد قرار داشت و اینک صعود شکننده‌ای را به بالای این سقف داشته است. درکنار صعود شاخص، هفته گذشته بازار در تحولات کلان شاهد مطرح شدن موضوع ترمیم کابینه و استعفا سه وزیر بود؛ هر چند که انتظار کارشناسان برای تغییر در وزرای اقتصادی محقق نشده است، اما این ترمیم نیز می‌تواند امیدواری‌های را برای بهبود عملکرد دولت را در کمتر از 9ماه به انتخابات ریاست جمهوری موجب شود.

    در تحولات کلان اقتصادی صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش، پیش‌بینی مثبتی از 8 شاخص کلان اقتصاد ایران داد و نرخ رشد و تورم را برای سال جاری و آینده میلادی پیش‌بینی کرد. صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش از منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی، رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی را 5/ 4 درصد و برای سال آینده 1/ 4درصد پیش‌بینی کرد. طبق این پیش‌بینی‌، نرخ تورم نیز سال جاری 4/ 7 درصد و سال آینده 2/ 7 درصد خواهد بود. در همین حال در صحنه اقتصاد جهانی بهای نفت برنت با تثبیت در بالاتر از سطح 51دلار در هر بشکه، امیدواری‌هایی را در بازار ایجاد کرد. در بازار فلزات نیز بهای هر تن مس به 4هزار و 665دلار در هر تن رسید، بهای روی 2هزار و 295دلار در هر تن و بهای سرب نیز دو هزار دلار در هر تن گزارش شد. در بازار جهانی سنگ‌آهن قیمت سنگ‌آهن وارداتی در چین پس از چند روز رشد در اوج 5 هفته اخیر قرار گرفت. به‌طور کلی به نظر می‌رسد در روزهای آتی بازار همچنان شاهد رشد قیمت زغال‌سنگ باشد؛ اما این رشد از قدرت چندانی بهره‌مند نیست. کارشناسان دلیل این امر را نیز توقف رشد قیمتی زغال‌سنگ و کاهش حمایت آن از سنگ‌آهن می‌دانند.

    در بازار چه خبر بود؟

    در بازار روز چهارشنبه انتشار گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌ها جنب و جوشی را در بازار به وجود آورد و شمار قابل ملاحظه‌ای از نمادها تحت تاثیر اعلام گزارش‌های شش ماهه رفتار کردند. در همین رابطه به نظر می‌رسد گزارش‌های گروه‌های مختلف بتواند در روزهای آتی تکلیف گروه یا گروه‌های پیش رو را مشخص کند. در مهم‌ترین تحول در این بخش نمادهای ملی صنایع مس ایران و فولاد خوزستان هر دو برای تعدیل مثبت متوقف شدند. در گروه فلزات اساسی، در ابتدای فعالیت بازار، تعدیل مثبت و قابل ملاحظه در فرآوری مواد معدنی،گروه تولید‌کنندگان روی و سرب را به صف خرید کشاند. اما در گروه فولادی گزارش‌های ذوب‌آهن اصفهان و فولاد هرمزگان نامناسب رقم خورد. در گروه فلزی در هفته جاری قرارداد تولید 40 هزار تن ریل ملی بین ‌شرکت ذوب‌آهن و شرکت راه‌آهن به امضا رسید. مدیرعامل راه‌آهن گفت: از آنجا که کارخانه ذوب‌آهن توانایی تولید ریل U33 را دارد، باید تا پایان سال، ماهانه 10 هزار تن ریل را تحویل دهد و شرکت راه‌آهن نیز به‌صورت نقدی آن را خریداری کند. وی گفت: در حال حاضر این خط تولید ریل نصب‌شده و آماده تولید است. همچنین تولید آزمایشی نیز انجام شده است؛ اگرچه به‌ظاهر کار ساده‌ای به نظر می‌رسد، اما در عمل این خط در کارهای فنی نیازمند توانایی و تخصص مهندسان ذوب‌آهن است و حتما شدنی است. در بازار ابزارهای نوین مالی روز چهارشنبه معاملات اسنادخزانه اسلامی 10 با سررسید منتهی به سوم مهرماه 1396 شاهدشروع معامله بود تا حجم اسناد خزانه موجود در بازار به رقم 9هزار میلیارد تومان برسد. در بازار بدهی بر‌اساس آمار مربوط به بازار سرمایه که بانک مرکزی منتشر‌کننده آن است، ارزش کل اوراق به فروش رفته در این مدت 21 هزار و 941 میلیارد ریال بوده است.

    شهرداری‌های کشور نیز در بازه زمانی ذکر شده، 11هزار میلیارد ریال اوراق منتشر کرده است که 45 درصد آن یعنی چهار هزار و 973 میلیارد ریال آن به فروش رفته که متعلق به شهرداری مشهد بوده است. در نماد مخابرات وزیر ارتباطات، شرکت مخابرات را وادار به بازگرداندن مبالغ اضافه دریافتی کرد. با انتشار اخباری با عنوان «کشف ماجرای معوقه 10هزار تومانی در قبوض تلفن» که حکایت از اضافه شدن بند هزینه‌ای جدید و عجیبی در قبوض تلفن ثابت این دوره داشت، وزیر ارتباطات به گزارش خبرگزاری تسنیم واکنش نشان داد. در آن گزارش آمده بود که در قبوض این دوره برخی مشترکان تلفن ثابت مخابرات بندی با عنوان «معوقه مبلغ ثبت‌نام تلفن» درج شده که بررسی‌ها نشان می‌دهد این معوقه به مصوبه‌ای مربوط به دو سال پیش بازمی‌گردد. با پیگیری این بند جدید گنجانده شده در قبوض تلفن ثابت متوجه شدیم که شرکت مخابرات ایران «معوقه مبلغ ثبت‌نام تلفن» را با تکیه بر مصوبه 205 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بابت هزینه ثبت‌نام تلفن دریافت کرده است. با توجه به اینکه مخابرات بعد از گذشت این همه مدت یکباره به فکر دریافت هزینه‌های 10 هزار تومانی ناشی از ثبت‌نام تلفن ثابت افتاده است، وزیر ارتباطات در واکنش به این موضوع اعلام کرد: دریافت 100 هزار ریال در برخی قبوض تلفن ثابت اگر خلاف مقررات باشد لازم است به مردم بازگردد.

    در گروه ساختمانی روز چهارشنبه شرکت سرمایه‌گذاری هزاره سوم بلوک 3/ 13 درصدی گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران را به قیمت پایه هر سهم 335 تومان روانه میز فروش فرابورس کرد که بدون رقابت معامله شد.در گروه خودرویی، شورای رقابت با افزایش اندکی در قیمت انواع خودرو تولید کشور موافقت کرد. در این گروه برخی از نمادهای قطعه‌ساز با صف خرید مواجه شده‌اند. در این گروه شرکت‌های خودروسازی سایپا محصولات خود را به بازارهای عراق، سوریه، ونزوئلا، آذربایجان، ارمنستان، اوکراین، افغانستان، مصر، الجزایر، لیبی، سنگال، غنا، ساحل عاج، نیجریه، کامرون، سودان، اتیوپی و اخیرا کشور لبنان صادر می‌کند. به گزارش گروه خودروسازی سایپا، از سال 1389 سهم گروه سایپا در صادرات خودرو کشور به‌طور میانگین از 60 تا 80 درصد بوده است.

     

    در گروه معدنی شرکت گل گهر پس از چادر ملو تعدیل مثبت سود هر سهم خود را اعلام کرد. در این گروه «کشرق» بودجه جدید خود را با تعدیل 928 درصدی منتشر کرد. طبق این گزارش «کشرق» برای سال مالی جاری 257 ریال سود به ازای هر سهم پیش‌بینی کرده که طی 6 ماه ابتدایی سال توانست 55 ریال معادل 21 درصد از این مبلغ را محقق کند. در گروه بانکی، مدیرعامل جدید گروه مالی ملت با حکم مدیرعامل بانک ملت معرفی شد تا غلامرضا زال‌پور سکاندار این شرکت بزرگ شود. زال‌پور با مدرک دکترای مالی، علاوه بر عضویت 10 ساله در شورای عالی بورس، از موسسین گروه مالی ملت است. وی دارای سوابقی چون مدیر عامل سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر، عضو هیات‌مدیره بانک ایران و اروپا و عضو هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی است. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات در بورس به 212میلیارد تومان و در فرابورس به 141میلیارد تومان (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) رسید. با این کارنامه، در کل هفته شاخص با رشدی 436واحدی معادل 6/ 0 درصد همراه شد.

    برچسب ها