عصر خودرو

معاملات اولین ماه پاییز فرابورس;

بازدهی یک درصدی مهرماه آیفکس

عصر بازار- پرونده فرابورس ایران در اولین ماه از پاییز در شرایطی بسته شد که نماگر این بازار در آخرین روز کاری این ماه در سطح ۵/ ۸۲۴ واحد قرار گرفت و توانست با ثبت بازدهی بیش از یک درصدی معاملات مهر ماه را به پایان رساند.

بازدهی یک درصدی مهرماه آیفکس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در عین حال بازدهی این بازار از ابتدای سال جاری تاکنون به 35/ 2 درصد رسید. بررسی روند حرکتی آیفکس در مهرماه نیز نشان از تاثیر عوامل مثبت مختلفی بر این بازار دارد. بر این اساس فرابورس در این مدت با تحولات زیادی همچون عرضه اولیه سهام دو شرکت در بازار دوم و آغاز و اتمام پذیره‌نویسی سه اوراق در بازار بدهی همراه شد. علاوه بر این طی معاملات این ماه شاهد عرضه اولیه مرحله دهم اسناد خزانه اسلامی بودیم. در مجموع تمامی این عوامل توانست فرابورس را در مدار مثبت قرار دهد که ماحصل آن همان‌طور که گفته شد ثبت بازدهی یک درصدی در کارنامه مهرماه و ایستادن در سطح 5/ 824 واحدی بود.

    مهم‌ترین‌ رویدادهای مهرماه فرابورس

    مهر‌ماه فرابورس با اخبار زیادی همراه بود که در این میان دو عرضه اولیه در بازار دوم فرابورس در صدر توجهات معامله‌گران قرار داشت. نخستین عرضه اولیه این ماه همزمان با تولد فرابورس با کشف قیمت 476 تومانی هر سهم شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلستان رقم خورد. به این ترتیب 12 میلیون سهم «غگلستا» معادل 10 درصد از سهام این شرکت وارد بازار دوم فرابورس شد و تا پایان مهرماه بازدهی حدود 41 درصدی از آن سهامداران خود کرد. بازار دوم فرابورس در نیمه‌های مهر ماه عرضه اولیه دیگری را تجربه کرد. به این ترتیب در دوازدهمین روز مهر، 5 درصد از سهام شرکت تولید برق ماه‌تاب کهنوج در نماد «بکهنوج» عرضه شد و 6/ 14 میلیون سهم این شرکت به قیمت 930 تومان مورد معامله قرار گرفت. «بکهنوج» در 12روزی که مورد معامله قرار گرفت تنها 4 روز مثبت داشت و بازدهی یک درصدی نصیب سهامداران خود کرد. از دیگر تحولات مهرماه فرابورس آغاز و اتمام پذیره‌نویسی اوراق اجاره شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان در بازار ابزارهای نوین مالی بود. بر این اساس با صدور مجوز سازمان بورس از 17مهرماه به مدت 2 روز کاری تعداد 480 هزار ورقه به ارزش 48 میلیارد تومان اوراق اجاره (صکوک) این شرکت با نرخ سود 16 درصد سالانه در نماد معاملاتی «لوتوس99» از طریق بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس پذیره‌نویسی شد. بازار ابزارهای نوین مالی در روزهای پایانی مهرماه شاهد یک عرضه اولیه نیز بود. به این ترتیب این بازار پس از سررسید شدن سومین مرحله از اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا3»، میزبان عرضه اولیه 15 میلیون ورقه اسناد خزانه اسلامی مرحله دهم در نماد «اخزا10» بود که با قیمت 83 هزار و 735 تومان وارد گردونه معاملات این بازار شد که نرخ سود موثر آن تا سررسید 9/ 20 درصد کشف شد. در عین حال در ماهی که گذشت اوراق مرابحه گندم در نماد «گندم9707» و اوراق مشارکت شرکت لیزینگ امید در نماد «امید99» در مجموع به ارزش یک هزار و 100 میلیارد تومان پذیره‌نویسی شدند. معامله عمده 13/ 3 درصد از سهام غیرمدیریتی شرکت گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران در نماد «سمگا» نیز از دیگر تحولات فرابورس ایران در مهرماه 95 بود.

    فرابورس از دریچه آمار

    در 18 روز معاملاتی این ماه به‌طور میانگین روزانه تعداد 235 میلیون ورقه به ارزش 1984 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. بررسی نوسان‌های شاخص فرابورس در مهرماه حکایت از رشد 6/ 8 واحدی این نماگر دارد. آیفکس اولین روز مهرماه را با رشد تا سطح 823 واحدی آغاز کرد اما پس از آن در یک روند نوسانی قرار گرفت. چهاردهم مهر ماه قرمزترین روز آیفکس با قرارگرفتن این نماگر در سطح 812 واحدی رقم خورد تا روزهای منفی این نماگر تا حدودی متوقف شود. بر این اساس آیفکس نیمه دوم مهر‌ماه قدم در مسیر صعودی گذاشت و در بیست و هفتمین روز این ماه به اوج خود یعنی محدوده 827 واحدی صعود کرد. با وجود رشد شاخص فرابورس در مهرماه، ارزش بازار با افت یک درصدی (معادل 705 میلیون تومان) همراه شد و به حدود 97 هزار میلیارد تومان رسید. همچنین در ماه مذکور تعداد 4 هزار و 239 میلیون ورقه بهادار در 601 هزار دفعه در تمامی بازارهای فرابورس مورد معامله قرار گرفت که ارزش این حجم از دادوستدها به 35 هزار و 704 میلیارد ریال رسید. به این ترتیب با ثبت این میزان معامله در مهرماه شاهد رشد بیش از 50 درصدی حجم و تعداد دفعات معاملات و 100 درصدی ارزش این تبادلات نسبت به مهرماه سال 94 بودیم. طی این ماه بازارهای اول، دوم و پایه (بازارهای خرد) به‌ترتیب معامله 1066، 1983 و 1096 میلیون سهم به ارزش 228، 723 و 207 میلیارد تومان را تجربه کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حاکی از رشد 22، 84 و 51 درصدی حجم معاملات و افزایش بیش از 100 درصدی ارزش معاملات در این بازارها است.در همین حال بازار ابزارهای نوین مالی نیز همچون سایر بازارها از روند رو به رشدی در معاملات برخوردار بود به‌طوری که 95 میلیون ورقه به ارزش 24 هزار و 126 میلیارد ریال در این بازار دست به دست شد که با رشد 41 و 88 درصدی حجم و ارزش معاملات همراه بود.

     

    عملکرد صنایع فرابورسی در مهرماه

    طی ماهی که گذشت پالایشی‌ها، عرضه برق و گاز و گروه فلزات اساسی به ‌ترتیب سه صنعتی بودند که بیشترین سهم از ارزش معاملات خرد فرابورس را به خود اختصاص دادند. به این ترتیب گروه پالایشی‌ها با ارزش معاملاتی بالغ بر یک هزار و 311 میلیارد ریال سهم 14 درصدی، گروه عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم با دادوستد یک هزار و 134 میلیارد ریال سهم 12 درصدی و گروه فلزات اساسی با معاملاتی به ارزش یک هزار و 62 میلیارد ریال سهم 12 درصدی را از مجموع ارزش معاملات سهام در بازارهای اول، دوم و پایه در اختیار گرفتند.در عین حال گروه محصولات شیمیایی با در اختیار داشتن در مجموع 30 میلیون و 671 هزار سهم با ارزش بازاری بالغ بر 197 میلیارد دلار سهم 20 درصدی از ارزش کل بازار را در اختیار گرفت. پس از این گروه، ارزش بازار گروه‌های اوراق تامین مالی و فلزات اساس به ترتیب سهمی 14 و 5/ 12 درصدی داشت تا رده‌های بعدی بزرگ‌ترین‌ صنایع فرابورسی را از آن خود کنند.

    دومین ماه متوالی افت «تسه»ها

    در ماهی که گذشت با اتمام تقاضای فصلی مسکن، قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز در مسیر نزولی قرار گرفت. میانگین قیمت این اوراق در مهرماه در محدوده 85 هزار و 500 تومان قرار گرفت که افت 8/ 6 درصدی نسبت به میانگین قیمت اوراق در فصل تابستان را نشان می‌دهد. بر این اساس «تسه»ها در این ماه با افت 2/ 7 درصدی همراه شدند تا دومین ماه منفی بازار تسهیلات مسکن ثبت شود. (اوراق تسهیلات مسکن معاملات شهریورماه را با افت 4/ 9 درصد پشت سر گذاشته بودند.) در مجموع طی معاملات مهرماه سال جاری 838 هزار و 874 ورقه تسهیلات مسکن به ارزش 727 میلیارد و 900 میلیون ریال در 48 هزار و 761 نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت.

    برچسب ها