عصر خودرو

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی:

ایران آماده جذب ٧٢ میلیارد دلار سرمایه خارجی در صنعت پتروشیمی است

عصر بازار- مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: ایران آماده جذب ٧٢ میلیارد دلار سرمایه خارجی در ۸۰ طرح در حال اجرا و مطالعه صنعت پتروشیمی ​است.

ایران آماده جذب ٧٢ میلیارد دلار سرمایه خارجی در صنعت پتروشیمی است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از وزارت نفت،  مرضیه شاهدایی با تشریح قابلیت ها و دستاوردهای صنعت پتروشیمی کشور گفت: سرمایه گذاران خارجی می توانند در 30 طرح در دست مطالعه و 50 طرح در حال اجرای پتروشیمی با همکاری شرکت های ایرانی مشارکت داشته باشند.

    وی با اشاره به اینکه این 80 طرح شامل 30 طرح جدید است که در برنامه ششم پیش بینی شده است، افزود: طرح‎های تازه ٤٩ میلیون و100 هزار تن ظرفیت دارند و نیازمند ٣٩ میلیارد و 800 میلیون دلار سرمایه‎گذاری هستند.
    وی ادامه داد: 50 طرح در حال اجرا نیز با ظرفیت ٤١ میلیون و 300 هزار تن ، به ٣٢ میلیارد و 300 میلیون دلار سرمایه نیاز دارد.
    معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: ایران از لحاظ اقتصادی و میزان جمعیت، دومین کشور مطرح در منطقه به شمار می رود و برخورداری از ذخایر فراوان نفت و گاز از مزیت‎های سرمایه گذاری در ایران به شمار می رود.
    شاهدایی با اشاره به توسعه میدان‎های نفت و گاز موجود در کشور به عنوان فرصت های مستعد جذب سرمایه‎های خارجی در صنعت پتروشیمی ایران گفت: قیمت رقابتی گاز در ایران از عواملی است که سرمایه گذاران را به حضور و مشارکت در صنعت پتروشیمی ایران سوق می دهد.
    وی با بیان اینکه نقش شرکت ملی صنایع پتروشیمی پس از خصوصی سازی تغییر کرد و هم اکنون بر روند تولید و اختصاص زمین و خوراک به طرح‎های مختلف بخش خصوصی نظارت دارد، اعلام کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی تلاش می کند تا از انحصار در کشور جلوگیری و برای بخش خصوصی به منظور سرمایه گذاری در طرح ها و حتی زیرساخت‎های صنعت انگیزه ایجاد کند.
    مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره ظرفیت‎های پیش بینی شده در صنعت پتروشیمی افزود: ظرفیت موجود تا پایان سال 2015 حدود ٦٣ میلیون تن بوده است که این مقدار تولید با اجرایی شدن طرح های در حال اجرا و نیز طرح های مطالعاتی تا سال 2020 به 130 میلیون تن در سال و در سال 2025 به 180 میلیون تن در سال خواهد رسید.
    **ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران تا سال 2025 به 180 میلیون تن می رسد
    شاهدایی با اشاره به اینکه طرح‎های مطالعاتی تا سال 2020 به130  میلیون تن در سال و در سال 2025 به 180میلیون تن در سال خواهد رسید، گفت: با این میزان ظرفیت تولید سهم صنعت پتروشیمی ایران در خاورمیانه ٣٨ درصد و در دنیا ٤,٨ درصد است که با افزایش ظرفیت تولید، سهم حضور در بازار جهانی نیز افزایش خواهد یافت.
    وی افزود: این در حالی است رشد و تنوع محصولات از سال 2000 تا 2014 حدود 10.6درصد رشد داشته و ارزش افزوده برای خوراک نسبت به فروش محصولات در حدود ٩ میلیارد دلار بوده است.
    این مقام مسوول درباره مزایای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران گفت: تنوع اقتصادی، نیروی انسانی متخصص و سطح افراد تحصیل کرده، رشد بازارهای داخلی و موقعیت جغرافیایی از عمده ترین مزایای سرمایه گذاری در این صنعت است و سازمان FIPPA (حمایت کننده و ایجاد کننده امنیت برای سرمایه گذاران خارجی) تسهیلات ویژه ای مانند دریافت خدمات برابر با تولید کنندگان داخلی برای سرمایه گذاران خارجی در صنعت پتروشیمی ایران در نظر گرفته است.

    ** اختصاص مشوق هایی برای مناطق آزاد کشور
    معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی تصریح کرد: برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد نیز مشوق هایی مانند 20سال معافیت مالیاتی و فرصت سرمایه گذاری تا 100 درصد را ایجاد کرده ایم.
    شاهدایی افزود: هدف اصلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران برنامه ریزی، نظارت بر بازار، رگولاتوری، ایجاد زیرساخت، حمایت از توسعه پایدار در صنعت پتروشیمی برای بهبود کیفیت زندگی مردم است.
    وی در باره مناطق مناسب سرمایه گذاری گفت: منطقه ماهشهر تکمیل شده است و منطقه روبروی آن در طرف دیگر جاده نیز در حال مطالعه برای اجرای طرح های پتروشیمی است.
    معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به اینکه در منطقه عسلویه فاز یک تکمیل شده و فاز دوم آن در حال اجراست، افزود: پارسیان که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال توسعه و آماده جذب سرمایه گذاران است و 20 میلیون مترمکعب خوراک گازی برای طرح های اجرا شده تخصیص داده شده است.

    **کسب سهم هفت درصدی ایران از صادرات اتیلن جهان تا سال 2020
    مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، با بیان این که مناطق لاوان، قشم و جاسک نیز از فرصت‎های دیگر سرمایه گذاری در ایران هستند، ادامه داد: در منطقه چابهار 30 میلیون مترمکعب گاز برای خوراک طرح ها اختصاص داده می شود که این مقدار با تکمیل پروژه ها و راه اندازی فازهای بعدی افزایش خواهد یافت.
    وی درباره خوراک های موجود در صنعت پتروشیمی ایران گفت: عمده ترین خوراک در صنعت پتروشیمی ایران گاز طبیعی است، اما طرح های دیگری هم وجود دارد که با خوراک اتان، متان، نفتا، پروپان و بوتان فعالیت می کنند.
    به گفته شاهدانی، اولویت شرکت ملی صنایع پتروشیمی، صدور مجوز برای واحدهایی است که با به‎کارگیری فناوری‎های نو، تکمیل زنجیره ارزش، تولید محصولات ویژه و از خوراک های متنوع استفاده می کنند.
    وی با اشاره به این که سهم ایران در صادرات اتیلن به خاورمیانه تا سال 2020 به ٣١,٦درصد و به جهان ٧ درصد می رسد، گفت: صادرات پلی اتیلن به خاورمیانه در این بازه زمانی ٣٨.١ درصد و به کشورهای دیگر ١٤ درصد و صاردات پروپیلن به خاورمیانه ١٩.٦ و به جهان ٢ درصد خواهد بود.
    این مقام مسوول اعلام کرد: تا پایان برنامه پنجم توسعه، صنعت پتروشیمی ایران در زمینه محصولات پایه شیمیایی یا پلیمری پایه فعالیت کرده است، اما برای توسعه صنعت از طرح‎هایی که زنجیره را کامل و پلیمرهای خاص را برای تامین خوراک صنایع پایین دست پتروشیمی تولید کنند حمایت می کنیم.

    **نقش مهم پتروشیمی در آینده تولید ناخالص داخلی کشور
    مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر این که صنعت پتروشیمی و شرکت ملی صنایع پتروشیمی در آینده نقش مهمی در تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور بازی خواهد کرد، گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان یک سازمان توسعه یافته، با تکیه بر بیش از نیم قرن تجربه و بهره مندی از منابع انسانی و فکری خود، با کاهش تجارت محصولات خام و رویکرد تکمیل زنجیره ارزش، برنامه ریزی‎های کلان، سیاست گذاری، تنظیم، ایجاد زیرساخت از توسعه پایدار صنعت پتروشیمی حمایت کرده است.
    شاهدایی تصریح کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر مسئولیت اجتماعی؛ نقش کلیدی برای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی، احترام به ارزش‎های انسانی، پاسخگویی و احترام به حقوق همه ذینفعان و توسعه کیفیت اقتصادی و بهبود زندگی مردم نقش ایفا می کند.
    وی با دعوت از سرمایه گذاران خارجی و داخلی برای رشد این صنعت گفت: در ساختار شرکت ملی صنایع پتروشیمی بخشی به عنوان مدیریت سرمایه گذاری تعریف شده است و علاقمندان می توانند با مراجعه به سایت شرکت ملی صنایع پتروشیمی ضمن اطلاع از طرح‏‎ها و پروژه‎های سرمایه‎گذاری و تسهیلات آنها تقاضای خود را به صورت الکترونیکی برای سرمایه گذاری ثبت کنند.

    برچسب ها